Avatar billede gephion Nybegynder
18. maj 2002 - 15:14 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Gnome på FreeBSD 4.5 -Skal bruge hjælp til at få den installeret

Nu har jeg prøvet snart 2532465456 gange at få Gnome installeret på min FreeBSD maskine, men hver gang uden held!

Under alle forsøg på at få hentet gnome samt dependencies får jeg HVER GANG en fejl om, at Gnomeprint-0.34.tgz og bonobo-1.0.18.tgz IKKE kan hentes, så derfor fejler installation.....

Det skal også lige nævnes at jeg IKKE kan hente Gnomeprint-0.34.tgz fra hverken freebsd.org eller mirrors...

Så hvad gør en stakkels unix newbie?

Point gives til den/dem, hvis råd ender med at Gnome virker på min box...
Avatar billede kalium Nybegynder
18. maj 2002 - 16:00 #1
Gør du det via ports?
Avatar billede gephion Nybegynder
18. maj 2002 - 18:23 #2
Ehmm...

sysinstall/configure/Xfree86/ og vælger Xdesktop ... Og der vælger jeg Gnome +enlightenment...

(er ikke så stiv i det her Unix endnu :)  )
Avatar billede kalium Nybegynder
18. maj 2002 - 19:03 #3
Prøv at se om du kan 'cd /usr/ports' for at se om ports er installeret.
Avatar billede gephion Nybegynder
18. maj 2002 - 19:20 #4
Jow, ports er der... Har også opdateret den med cvsup (portupgrade)...
Avatar billede kalium Nybegynder
18. maj 2002 - 20:29 #5
Okey. Så gør du følgende, for at installere gnome (det inden i <start> og </slut>):
<start>
cd /usr/ports
cd x11
cd gnome
make install clean
</slut>

Og for at installere Enlightment gør du følgende:
<start>
cd /usr/ports
cd x11-wm
cd enlightenment
make install clean
</slut>

Så ændrer du din ~/.xinitrc (~ står for dit home-dir og punktummet betyder at filen er skjult for en normal 'ls') så der står 'exec enlightenment'.
Du kan fx udkommentere din 'exec startkde' (Hvis du har kørt KDE før) med # foran den linie.

Derefter kan du køre 'startx' som vil starte din X-server og køre din ~/.xinitrc som kalder enlightenment.

Hvis du ikke har konfigureret din X-server kan du bruge 'XF86Setup' til at starte det grafiske konfiguration program til X-serveren.
Avatar billede kalium Nybegynder
18. maj 2002 - 20:31 #6
Jeg glemte forresten at sige, at du kun må have en 'exec <windowmanager>' til at starte.
Hvis du har flere, brokker X-serveren sig nok, men ville bare lige gøre dig opmærksom på det. :o)
Avatar billede gephion Nybegynder
18. maj 2002 - 21:22 #7
Sorry... Virker stadig ikke...

Error 1 på en masse af filerne, nogle kan den ikke finde og på expat-1.95.2.tar.gz siger den checksum mismatch....

Som bare er en hel masse andre fejl, end dem jeg fik da jeg prøvede at installere Gnome før :(

Skod!
Avatar billede skwat Praktikant
19. maj 2002 - 18:32 #8
ports er meget smartmen hvorfor compile når man kan pkg-add.

jeg syntes at du skal downloade det store ISO fra Ftp://Freebsd.org og installere det fra Cd'en så skal du ikke sloges med ftpting du ikkekan få fat på
Avatar billede gephion Nybegynder
21. maj 2002 - 08:23 #9
skwat:

så tror jeg sku filerne kom ned... Gjorde ovenstående, og så stod den en times tid og lavede en masse ting :)

Et sidste spørgsmål, og husk at bruge besvar, så jeg kan give dig point.

Hvordan får jeg så linket gnome til "X", så den bootes med startx? Eller rettere hvordan får jeg bootet den i det hele taget?
Avatar billede skwat Praktikant
21. maj 2002 - 13:03 #10
Der skal du kigge på .xsession som ligger i dit home½
Avatar billede gephion Nybegynder
23. maj 2002 - 23:16 #11
:)  Har fået det til at spille nu, mere eller mindre... Kan du ikke lave et svar, så du kan få nogle points som tak for skubbet i den retige retning?
Avatar billede signout Nybegynder
29. maj 2002 - 08:43 #12
Plop
Avatar billede gephion Nybegynder
31. maj 2002 - 07:17 #13
Nice try ellers Signout :)

Men det var nu Skwat jeg mente der skulle svare så vi kan afslutte....
Avatar billede skwat Praktikant
31. maj 2002 - 09:23 #14
plop ehe
Avatar billede gephion Nybegynder
23. juni 2002 - 02:20 #15
Sorry... Havde sku glemt at den stadig var åben :) Men NU har du fået points ehehe...

Tak for hjælpen!
Avatar billede skwat Praktikant
29. juni 2002 - 13:27 #16
det var så lidt