Avatar billede kate_k Nybegynder
18. maj 2002 - 00:17 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Styring af lyd!!

Jeg har et problem med at håndtere noget lyd jeg har lavet, -i Flash.
Jeg har lavet et movieklip, som jeg gerne vil have skal afspilles lige så længe, som den lyd jeg har lavet, afspilles.

Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal sætte det op?
-Om jeg skal placere lyden på min timeline, og 'finde ud af et skript', der afspiller movieklippet, så længe der er lyd, eller omvendt.
-Hvad kunne være mest hensigtsmæssigt?

-Og jeg er også i vildrede om hvordan mit script skal se ud???

Avatar billede baitianlong Nybegynder
18. maj 2002 - 14:26 #1
Lyden skal køre så længe mc'et kører ?

Så hiv lyden ind i mc'et og vælg stream i værktøjskassen sound.

Hvis du så stopper tidslinien stopper musikken også.
Avatar billede kate_k Nybegynder
18. maj 2002 - 14:44 #2
Omvendt.. Jeg vil have at et movieklip (mund der bevæger sig, skal køre så længe at lyden vare!! -Forstår du, jeg har mange forskellige 'lyde' (snak) jeg gerne vil have afspildt. Jeg tænkte det kunne være smart om jeg kunne finde ud af at MC'et (mund der bevæger sig)kører, så længe lyden vare, -Og lige gyldigt hvilken snak jeg så afspiller, skal MC'et (mund der bevæger sig køre) -hvis du forstår hvad jeg mener?
-Lidt svært at forklare, sorry..
Avatar billede baitianlong Nybegynder
18. maj 2002 - 14:51 #3
Du kan evt. putte lyden ind i et mc (et mc for hver lyd), og give mc'et med munden et instancenavn som f.eks "mund". Så kan du skrive i første frame af lyd-mc'et

_root.mund.play();

og i sidste frame af lyd-mc'et:

_root.mund.stop();

Munden skal selfvølgelig være stoppet indtil man starter en lyd. Så på den skriver du:

onClipEvent(load) {
this.stop();
}
Avatar billede baitianlong Nybegynder
18. maj 2002 - 15:08 #4
Jeg har lavet et lille eksempel her:

http://www.legende.dk/stream.html

download ?:

http://www.legende.dk/stream.fla

I den bruger jeg en true/false variabel til at starte/stoppe mc'et, og sætter den true i starten af lyden og false i slutningen af lyden.
Avatar billede kate_k Nybegynder
18. maj 2002 - 23:20 #5
Hejsa 'legende'.
Jeg har gjort som du sagde, men undladt at sætte true/false variablen, for jeg har ingen knap der skal aktivere mit 'mund' mc.
-Og så går filmen .swf'en i stå når den skal afspille 'mund' mc'et??????

Har du mod på et kig?
-Kate
Avatar billede baitianlong Nybegynder
18. maj 2002 - 23:24 #6
Jaaa. Det lyder lidt uforståeligt (sorry), som du siger det, så bare send mig flashen på j@legende.dk -Skriv eventuelt hvor problemet ligget i forhold til hvad du ønsker (o;
Avatar billede kate_k Nybegynder
18. maj 2002 - 23:40 #7
Så er fla'en sendt..
Avatar billede baitianlong Nybegynder
18. maj 2002 - 23:51 #8
Jeg er ked af det, men jeg har ikke MX installeret (og jeg tror det er en mx fil, er det ikke ?) )o;

Jeg er så glad for flash 5 !!

-Så jeg kan sikkert ikke hjælpe dig. Sorry.
Hvis du er heldig kigger Pixelpaw eller andre forbi, som kan flash mx.
Avatar billede kate_k Nybegynder
18. maj 2002 - 23:56 #9
Det er mx.. Det har jeg ikke nævnt..
Øv..Nu havde jeg lige sat min lid til dig:-(

Men har du nogen idé om, hvad jeg gør galt?
Avatar billede kate_k Nybegynder
18. maj 2002 - 23:57 #10
Er den variabel true/false nødvendig.. Jeg mener kan jeg ikke bare placere 'mund' movieklippet på tidslinien, i en anden mc?
Avatar billede baitianlong Nybegynder
19. maj 2002 - 00:01 #11
Jeg har et billede af at når man trykker på en knap, f.eks "boremaskiner" siger manden/munden noget om boremaskiner. I det tilfælde var min løsning nemlig ganske god. Men jeg ved ikke helt hvad du "ligger og roder med". Du siger at hovedfilmen stopper når du starter et mc ? hm. Så må der jo stå _root.stop() et eller andet sted. Jeg kan ikke åbne din fil, men du kan da eksportere den som flash 5. Så kan jeg kigge på den, men måske går noget af din egen kodning så i vasken (jeg ved det ikke).
Avatar billede baitianlong Nybegynder
19. maj 2002 - 00:03 #12
Jeg havde ikke lige set din sidste kommentar (da jeg er 40 år om at skrive et fornuftigt svar). Men i det tilfælde kan du jo bruge min metode og bare ændre koderne i starten og slutningen af lyd-mc'et fra _root.aktiv = true og false til _root.instancenavnpåmunden.play() og stop(), det afhænger jo af hvordan det er lavet /o:
Avatar billede baitianlong Nybegynder
19. maj 2002 - 00:05 #13
Hvis din mund er et mc med en række frames, der looper er dette løsningen, hvis munden er scriptet, skal du slukke for den med en variabel.
Avatar billede kate_k Nybegynder
19. maj 2002 - 00:05 #14
ok.. prøver lige hvordan det virker..
Avatar billede kate_k Nybegynder
19. maj 2002 - 00:07 #15
æhh.. variabel?
Avatar billede baitianlong Nybegynder
19. maj 2002 - 00:10 #16
Ja for hvis munden er scriptet (bevægelserne er programmeret) skal du jo slukke for dem med en if-kommando. Det bruger jeg i den flash du har downloaded fra mig. Der står:

if(_root.aktiv) {
kør der-ud-af
}

Så kan man jo starte og stoppe bevægelsen hvorsomhelst ved at sætte _root.aktiv til true, eller false.
Avatar billede kate_k Nybegynder
19. maj 2002 - 00:11 #17
Jeg har lieg gemt det i 5'eren og prøver at sende det, hvis det er ok?
Avatar billede baitianlong Nybegynder
19. maj 2002 - 00:12 #18
OK. Jeg kigger på det.
Avatar billede kate_k Nybegynder
19. maj 2002 - 00:30 #19
Langt om længe er den sendt!
Avatar billede baitianlong Nybegynder
19. maj 2002 - 00:51 #20
Nu har jeg lige sendt den tilbage til dig med snakkeriet i orden. (o;
Avatar billede kate_k Nybegynder
19. maj 2002 - 00:52 #21
Ihh.. Det er jeg glad for... Hvad var mit problem??
Avatar billede baitianlong Nybegynder
19. maj 2002 - 00:56 #22
At du ikke havde "snak" movieclippet inde i filmen, Den endte med "peter går" mc'et, og det kan ikke snakke.
Avatar billede baitianlong Nybegynder
19. maj 2002 - 00:57 #23
Måske har jeg misforstået. Jeg regnede med at han skulle snakke når han var kommet ind !!
Avatar billede kate_k Nybegynder
19. maj 2002 - 01:00 #24
Du har ikke misforstået... Jeg må have klokket i det.. Troede bestemt 'snak' var placeret i 'peter går'
Avatar billede kate_k Nybegynder
19. maj 2002 - 01:00 #25
Jeg har har ikke modtaget noget!?
Avatar billede baitianlong Nybegynder
19. maj 2002 - 01:12 #26
Min mail tripper lide..

Hent den i min computer:

http://80.62.79.61/produkt_test.fla

Så sletter jeg den bagefter.
Avatar billede kate_k Nybegynder
19. maj 2002 - 01:31 #27
problemr, fordi jeg bliver smidt af!!!
Avatar billede kate_k Nybegynder
19. maj 2002 - 01:45 #28
Næsten nede.. Og smidt af igen...
Avatar billede kate_k Nybegynder
19. maj 2002 - 03:06 #29
Okay... Så fik jeg den hentet..
MEN.. Jeg har været alt igennem og det virker stadig ikke!!!! Det kan sgu' godt være jeg er lidt langsom!! Du siger at mit problem er, at jeg ikke har 'snak' movieklippet inde i filmen? Jeg har placeret mc'et med instance'en 'mund', i 'peter går'. -Nøjagtig som du har gjort..
Men jeg har jo en stop-action på 'peter går'.. Tilsyneladende kommer jeg ikke videre derfra???
-Selvom jeg er 100 på at have gjort som du! -Misser jeg noget:-)
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
19. maj 2002 - 12:39 #30
http://flash.pote.dk/soundDuration01.swf
http://flash.pote.dk/soundDuration01.zip

Her bruger jeg sound.duration til at finde den tid mc'et skal afspille i.
Avatar billede baitianlong Nybegynder
19. maj 2002 - 13:06 #31
Du har prøvet min, ikke ? Og den virkede efter hensigten ?
Avatar billede baitianlong Nybegynder
19. maj 2002 - 13:35 #32
Sådan ændrede jeg det, Kate.

1) Din tweening med "Peter går", forkortede jeg med en frame og satte en keyframe ind (der hvor filmen stopper) med "snak" i stedet for "Peter går"
Snak har jeg her givet instancenavnet "snak"

2) I samme keyframe (dog i et andet layer) har jeg lydens mc i en keyframe.

3) Lydens mc har jeg forlænget til hele lydens længde, og skrevet _root.snak.play() i første frame, og _root.snak.stop(); i sidste frame.

Når Peter er gået ind, bliver han straks udskiftet med snak, så starter lyden, og når den er færdig, fortæller den snak at det skal stoppe. Måske havde du snak i Peter går, men det så jeg ikke lige. Som jeg kunne se løste min fremgangsmåde problemet glimrende.
Avatar billede kate_k Nybegynder
19. maj 2002 - 15:07 #33
Hejsa Legende..
Måske hjalp det at sove:-)
Jeg havde det jo ikke sat op på samen måde, som du!

jeg troede vi 'opererede' i 'peter går' mc'et, og havde ikke set hvad du havde lavet i hovede-timelinen!!! Ups.
Du har løst mit problem, og det er jeg meget glad for..

-Dog leder det mig hen til et nyt problem! -Hvis jeg forsøger at navigere nu, via de knapper jeg har lavet, spiller lyden stadig!!

Kan jeg på nogen måde styre det?

Du får dine point og jeg siger mange tak for din hjælp.
-Skal jeg oprette et nyt spørgsmål, -og har du lyst til en yderligere 'kamp'!?
Eller??
Avatar billede baitianlong Nybegynder
19. maj 2002 - 15:17 #34
Du mener at hvis man "går et andet sted hen" på siden, skal Peter holde kæft ???

Så skriv dette på knapperne:
on(release) {
gotoAndPlay("whatever") //Hvad du nu har gang i
stopAllSounds();
}
Avatar billede kate_k Nybegynder
19. maj 2002 - 15:28 #35
-Og det var lige netop det jeg mente..
Tusinde tak...
Du har været en kæmpe hjælp..

Hvis jeg støder på flere problemer, jeg ikke selv kan gennemskue, må jeg så skrive?? Du siger bare fra, hvis du synes der er for meget:-)

-Men jeg er ialt fald, ligenu, meget glad!
-Kate..
Avatar billede baitianlong Nybegynder
19. maj 2002 - 15:46 #36
Det er fint. Du har jo givet mig temmelig mange points, så bare sig til. -Glæder mig at du er glad.

(o; vi snakkes