Avatar billede krak Nybegynder
17. maj 2002 - 22:56 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Går død under opstart

Hej
Min vens computer(Pentium m. Win98) går død under opstart:

Den optæller RAM
Derefter skriver den jkljkljkl eller andre ubrugelige ting på skærmen, og går ikke videre i opstartsproceduren...

1.  Hvad skyldes det?
2.a Hvad kan der gøres ved det?
2.b Hvordan formatere en harddisk når den går død FØR dosprompt og startdisk?

Avatar billede peterfup Nybegynder
17. maj 2002 - 22:57 #1
evt. defekte RAM blokke...
Prøv at udskifte dem!
Avatar billede ducks Nybegynder
17. maj 2002 - 22:58 #2
har i rodet med BIOsen hvis ja vil jeg gætte det hjælper hvis andre hører det )
Avatar billede krak Nybegynder
17. maj 2002 - 23:02 #3
har ikke rodet med bios...

Kan defekte ramblokke give sådan et udslag?
Avatar billede toocool Nybegynder
18. maj 2002 - 01:27 #4
Har prøvet det en gang... det var noget med en BIOS virus. Men måske i lige skulle rpøve at gå i BIOS og bruge failsafe setup. Evt nulstille cmos på bundkortet.
Avatar billede tormork Nybegynder
18. maj 2002 - 02:21 #5
Hvis den også siger nogle beep lyde er det nok en fejlmelding i kan finde i instruktionsbogen til bundkortet. Jeg tror faktiskt næsten alle komponenterne i systemet kan få bios'en at opføre sig underligt. Hvis i har skiftet nogle komponenter nyligt så pøv at fjerne den igen.
Du kan ikke gøre noget hvis bios'en ikke virker. Det includerer alt i dos/windows osv.
Hvis den går død lige efter ram-optællingen så kan i vel ikke slippe ind i bios'en, ikke sant?
Avatar billede darkside Nybegynder
18. maj 2002 - 02:30 #6
Smid en bootdisk i og start på den, det lyder som om der er gået noget galt med selve boot sectoren på HD'en det er sansynligtvis derfor at den skriver jkljkljkl osv på skærmen.
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
18. maj 2002 - 12:37 #7
Min har selv engang gjort noget som ligner efter hvad jeg kan høre...
Den eneste udvej jeg fandt var at smide en 98 start disk i og formatere...
Men hvor er det helt præcist den går død?
Avatar billede krak Nybegynder
18. maj 2002 - 14:29 #8
Ja, den går død umiddelbart efter optællingen af RAM. Jeg ved dårligt nok om den bliver færdig med det, da jeg endnu ikke har set på computeren. Men iaften tager jeg derhen og kigger på den.

Vil en win2000 startdisk kunne gøre gavn i en sådan situation?

Ekstra: Er der mulighed for at jeg kan ringe til en af jer i aften og få lidt hjælp, hvis den er kørt helt fast? Jeg giver naturligvis 100 point ekstra for ulejligheden til den person jeg må ringe til.
Avatar billede darkside Nybegynder
18. maj 2002 - 17:19 #9
Jeg vil nok råde jer til at bruge en 98 bootdisk evt bare windows 98 cd'en.
Der skulle være en god chance for at i kan starte PC'en op normalt hvis i følger denne lille guide.
1. Start maskinen på en bootdisk/cdrom
2. Tjek at der stadigt er noget på selve c drevet og det ikke overskrevet (Det kan gøres ved at skrive "C:" og trykke enter og bagefter skrive "dir" og trykke enter igen
3. Hvis C drevet er tomt så lav en format og geninstaller windows, ellers hvis det ikke er tomt og alt dataen stadigt ligger der så prøv at lave en "fdisk /mbr" og bagefter lav en "sys c:" mens computeren står på "a:" drevet eller hvad i nu har brugt til at starte puteren på.
4. efter det er gjort pil så bootdisken ud og prøv at genstart computeren normalt.

I kan finde en windows 98 bootdisk på www.bootdisk.com hvis i ikke har en :o)

/DarkSide
3.
Avatar billede jtt Nybegynder
18. maj 2002 - 19:26 #10
Lyder som en hardwarefejl :-(. Prøv lav en minimums-hardwarekonfiguration, d.v.s. med ram, HD, Skærmkort og diskdrev, men uden CDromdrev, brænder, lydkort etc. Hvis du kan få liv i makinen på denne mpde, kan du jo indsætte enhederne en efter en og se hvor computeren "knækker" sig
Avatar billede the-bull Nybegynder
23. maj 2002 - 00:24 #11
Den skriver disse bogstaver fordi den ikke kan finde styresystemmet.
Du er derfor nød til at genindstallere.....
Dette kan du kun få lov til hvis du i bios'en slår Boot Antivirus fra.
Denne funktionen beskytter opstarts filerne, og da disse skal ændres under installationen skal funktionen derfor deaktiveres!
Avatar billede krak Nybegynder
25. august 2002 - 17:31 #12
Undskyld ventetiden.

Den var ikke til at rede og måtte geninstalleres.
the-bull får halvdelen af pointene... Der var noget om det han sagde, men ikke helt.

Men tak for hjælpen, folks!