Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2000 - 07:49 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Læse DBase database med ASP ?

Jeg er helt ny i ASP sammenhæng. Jeg har nogle bøger om ASP3 og det er lykkedes mig at læse fra en Access database. Men efter jeg rodede med det viste det sig at den base jeg skal bruge er en DBase og det har jeg ikke rigtig kunne finde noget om.
Findes der nogle eksempler på sådan noget nogen steder ?
For mig er dette utrolig svært, så jeg håber der er en der kan tænde lyset for mig.
På forhånd tak.

Avatar billede web-devloper Nybegynder
20. juli 2000 - 09:00 #1
Du kan lage lidt med nogle script der er lavet.

http://www.netcoderes.dk
http://www.activeserverpages.dk

Hilsen
Web-devloper
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2000 - 09:10 #2
tak for svaret. Denne link virkede ikke:

http://www.netcoderes.dk

Den anden link har jeg været på men jeg synes ikke lige jeg kunne finde noget om ASP og DB(4) ?
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2000 - 09:11 #3
Ser ud til der bare var et e for meget i linken :-)
Avatar billede jette Nybegynder
20. juli 2000 - 09:39 #4
Hejsa

Jeg kender ikke specielt til DBase, men det er rimelig afgørende, hvordan databasen er sat op.

Kører den på samme server som web-serveren ?

Hvis ikke, så skal du (til at begynde med) have fat i nogle ODBC-drivere (kan typisk rekvireres hos DB-leverandøren).

Hvis DB'en ligger på samme server som web-serveren - så kan den måske tilgås uden ODBC-drivere...

Hilsen Jette
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2000 - 09:41 #5
Den ligger i første omgang på min maskine, men ved drift, hvis det bliver til noget, vil det ikke være samme maskine.
Avatar billede web-devloper Nybegynder
20. juli 2000 - 09:41 #6
Ups så prøv.

http://www.asp.dk
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2000 - 09:48 #7
Jeg havde fundet ud af at det er:
http://www.netcoders.dk :-)
Men jeg har ikke fundet noget der.
Avatar billede web-devloper Nybegynder
20. juli 2000 - 09:54 #8
De har næsten alt.
Men nok ikke lige det du skal bruge så.
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2000 - 10:04 #9
Næh, desværre. Jeg fandt noget om Dbase 5 i PHP, men det fatter jeg ikke noget af :-) Men tak for forsøget.
Avatar billede web-devloper Nybegynder
20. juli 2000 - 10:09 #10
Ja jeg tror ikke det var nogle hjælp men jeg prøver da og gøre det beste jeg kan. :o)
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2000 - 10:13 #11
Ja tak. Lige nu roder jeg rundt på den anden link, men der er tilsyneladende heller ikke lige noget om det. Men det skal måske være som Jette skriver være via ODBC drivere. Så er det jo spændende om man kan hitte ud af det :-)
Avatar billede web-devloper Nybegynder
20. juli 2000 - 10:31 #12
Der kommer nok nogle af de prof. på snart tror jeg, de kan hjælpe dig.
Avatar billede jette Nybegynder
20. juli 2000 - 11:16 #13
Du skal i højere grad have fat i nogle som ved noget om DBase 4 og ODBC-opsætningen dertil...
Måske skal ODBC kalde et clientprogram som tilgår DBase-serveren ?!?

Det har vi - til en Informix-db på UNIX.

ODBC-opsætningen skal virke før end man kan tilgå databasen med ASP.
- og jeg ved, at det kan være MEGET uigennemskueligt... (op imod en informix-db).

Men når du engang (formentlig med lidt hjælp...) når til at der er hul igennem din ODBC-forbindelse. Så har du navngivet en DSN (oprettes i ODBC-administratoren). I ASP-filen kalder du denne DSN...,med diverse parametre (bl.a. brugernavn og password..) Det er jeg sikker på, at du kan finde noget hjælp til på de førnævnte links.
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2000 - 11:19 #14
Tak for tipsene Jette. Jeg søger og roder videre. Det er en ny verden, men masser af nye problemer :-)
Avatar billede jette Nybegynder
20. juli 2000 - 11:22 #15
Det er ikke umuligt - men det ER svært.

Vi måtte bide i det sure æble og have en dyr DB-konsulent ud for at hjælpe os (men så var problemet også klaret i løbet af en formiddag) - vi havde selv brugt meget længere tid på ikke at komme videre.... :-)
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2000 - 11:25 #16
Ok. Det kan være noget besværligt noget. Jeg fandt ellers noget i bøger til Access og regnede med at det "bare" lige skulle omskrives til DB4, men det ser det ikke ud til. ØV :-)
Avatar billede ricardo Nybegynder
24. juli 2000 - 21:59 #17
Det her har været et godt spørgsmål, og jeg tror jeg har knækket den:

Her er en connection string:

oConn.Open \"Driver={Microsoft dBASE Driver (*.dbf)};DriverID=277;Dbq=\\somepath\\myDb.dbf;\"

Og her er et link til MS\'s info om det:

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?URL=/library/psdk/dasdk/odbc9htf.htm

Det burde hjælpe dig lidt.
Avatar billede ricardo Nybegynder
24. juli 2000 - 22:00 #18
Måske skal du også installere Borland database engine.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2000 - 10:34 #19
Tak for tipset. Jeg er ikke god nok til at gennemskue alt det der, så jeg får ikke rigtig noget ud af det.
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2000 - 15:26 #20
Når jeg bruger linien oConn.... o.s.v. ovenfor får jeg følgende:

Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl error \'800a01a8\'

Et objekt er obligatorisk: \'\'

/Default.asp, line 10

Linie 10 er den foreslåede linie.
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2000 - 16:01 #21
\' i stedet for oConn.Open .... har jeg brugt dette

<%  Dim objConn
    Set objConn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
    objConn.ConnectionString = \"DSN=kurser.dsn\"
    objConn.Open
%>

<%
    Dim objRS
    Dim kursusnr
    If objRS.EOF Then
      Response.write \"Beklager, databasen er tom\"  \' ***** Dette check ser ud til at virke.
    Else
    Do While Not objRS.EOF                          \' ***** Den fortsætter her
      Response.Write objRS(\"kursusnr\") & \"<BR>\"
    ......samt 26 mere af samme slags.
    End If
%>

Ved denne linie

      Response.Write objRS(\"kursusnr\") & \"<BR>\"

får jeg så:

ADODB.Fields error \'800a0cc1\'

ADO kunne ikke finde objektet i den samling, der svarer til den henvisning til navn eller ordenstal, som programmet anmodede om.

/test3.asp, line 19

Hvad kan det skyldes ? Jeg er altså absolut nybegynder med det her, så det er dæleme svært at hitte rundt i. Kan jeg få skudt point\'ne af på lidt hjælp her ?
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2000 - 18:26 #22
Jeg vil gerne give yderligere 100 point for hjælp til en løsning der virker, hvis jeg får at vide hvordan man lægger de 100 point oven i :-)
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2000 - 18:28 #23
Nå det fandt jeg selv ud af :-)
Avatar billede jette Nybegynder
27. juli 2000 - 09:51 #24
Hvordan ser dit SQL-kald ud ?

Umiddelbart kan jeg godt forstå at objRS.EOF er sand, hvis der ikke er sendt nogen forespørgsel afsted til databasen.
Har du en kolonne, der hedder kursusnr - i den SQL-forespørgsel du har sendt til databasen ?
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2000 - 09:58 #25
Jeg tror ikke jeg er helt med. Jeg sender ikke mere end det jeg har skrevet ovenover for det ene felt. Så deet kan da være jeg mangler noget mere. Jeg har lige forsøgt at oprette en Access base med de samme felter i og det virker, der åbnes bare på en lidt anden måde til basen.
Avatar billede jette Nybegynder
27. juli 2000 - 10:17 #26
Så er det nok det, der mangler :-)

RS - er ofte brugt som variabelnavn for RecordSet.
D.v.s. resultatet af en forespørgsel. Men hvis du ikke har sendt en forespørgsel afsted til din database, så er dit recordset tomt.
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2000 - 11:37 #27
Der mangler ikke noget i mit lille eksperiment. Hele problemet har vist sig at være, at jeg har installeret office 2000 på maskinen. Jeg har nu prøvet med win98 PWS og office 97, og der kunne jeg få det til at virke. Nu har jeg lavet en NT4 sermed IIS4 og office 97 og der virker det også. Jeg har ikke lige kunne finde en anden måde at få ODBC installeret til at læse DB4 filer, derfor office 97.
Såsnart der er installeret office 2000 virker ODBC ikke har jeg ladet mig fortælle.
Men tak til jer der forsøgte. Det var en skam ingen kom i tanker om løsningen.
Avatar billede jette Nybegynder
01. august 2000 - 14:16 #28
Hvis ODBC \"ikke virker\" efter installation af office 2000 - så er det formentlig fordi der ligger nogle gamle ODBC-drivere (til office 97).

Hvis du skifter fra office97 til office 2000 så skal du også opgradere dine ODBC-drivere - ved at downloade en nyere version af MDAC (mindst version 2.5)

Den kan hentes på:
http://www.microsoft.com/data/download.htm
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2000 - 14:22 #29
Jo tak, det har jeg skam prøvet. En kolega som har oprettet databasen med DB4 og ellers opdaterer med et Delphi program har ikke kunne bruge Word 2000 til at lave det som før blev gjort i Word 97. Der er nogle problemer. Prøv selv :-) Det er nu underligt der ikke er nogen protester, hvis der ikke skulle være noget galt med det. Det kan simpelthen bare ikke køre med Office 2000 installeret og ODBC er opdateret og så videre og så videre. Det er irriterende at skulle nedgradere bare for at få et system til at køre. Men intil videre er der ingen fornustig løsning på problemet udover det jeg tidligere har skrevet.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2000 - 14:59 #30
Vil dem der har svaret og kommenteret dette spørgsmål tidlige lige sende et lille svar ? Så vil de 160 point blive fordelt efter hvem der har skrevet flest bogstaver :-)
Er det rimeligt, ellers ved jeg ikke hvordan jeg skal fordele dem.
Avatar billede jette Nybegynder
03. august 2000 - 15:01 #31
Jeg vil da gerne sende et svar :-)
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2000 - 15:29 #32
>>> jette jeg venter lige til der er flere der har sendt et svar.
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2000 - 09:13 #33
Vil webdevlober og ricardo virkelig ikke have del i disse poing ?
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2000 - 09:13 #34
Der er åbenbart kun Jette der vil have nogle af disse points.
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2000 - 09:15 #35
Nu får Jette 100 og kommer der ikke flere til inden længe, min tålmodighed er ikke lang :-), så får Jette også resten.
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2000 - 09:17 #36
Nå maskinen kunne ikke forstå jeg skrev 100 ved jette og ingen ved mig, så Jette har fået alle 160. Slut.