Avatar billede matrix20 Nybegynder
19. juli 2000 - 13:13 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Maillingliste og Microsoft Outlook...

Hej..

Jeg skal bruge en maillingliste-funktion, hvor navn og email bliver gemt på en sådan måde at jeg kan sende mails indefra ms outlook 2000...

Den behøver ikke være ret avanceret, men pointen er at funktionen fx gemme informationerne i en adressebog som kan bruges af ms outlook 2000...

Er dette overhovedet muligt?????
Avatar billede meyer Nybegynder
19. juli 2000 - 13:21 #1
Du kunne jo lave Vcard og tilføje dem manuelt i den outlook.
Avatar billede meyer Nybegynder
19. juli 2000 - 13:31 #2
Eller generere en semikolon-separeret-fil og importere den i outlook - det var nok en bedre mulighed.
Avatar billede hornshoj Nybegynder
19. juli 2000 - 23:23 #3
Har det noget med ASP at gøre?
Jeg spørger bare... fordi jeg måske ikke forstår dit spørgsmål...
Avatar billede matrix20 Nybegynder
19. juli 2000 - 23:43 #4
Hornshoj: Jep, det har med ASP at gøre, idet selve mailing-funktionen skal være i ASP...
Avatar billede matrix20 Nybegynder
19. juli 2000 - 23:44 #5
Meyer: Jeg tænkte også selv på det med en semikolon-fil, men hvordan laver jeg den????

Kan man måske bruge MS Access i stedet for???
Avatar billede hornshoj Nybegynder
19. juli 2000 - 23:52 #6
matrix20 har du en database hvor dine emails er og den vil du importere til Outlook eller hva? Jeg er lidt fattedum for tiden.
Avatar billede matrix20 Nybegynder
20. juli 2000 - 00:21 #7
Hornshoj: Ja, jeg har en masse emailadresser og IKKE emails med indhold.. Men jeg tror vist ikke det kan lade sig gøre at lave en access database om til en adressebog som kan bruges i Outlook....

Avatar billede hornshoj Nybegynder
20. juli 2000 - 09:13 #8
Jo... du skal bare lave en activex der køre det "bag din ryg". Ellers må du importere dem. Er det fordi du SKAL importere dem eller fordi du vil bruge outlook til at sende email...?
Avatar billede matrix20 Nybegynder
20. juli 2000 - 11:14 #9
Hornshoj: Det er fordi jeg hellere vil bruge outlook til at sende emails til dem på min mailingliste i stedet for en online asp side, som ikke har de samme muligheder som outlook (html emails osv).

De besøgende jeg så har på mit site, skal så kunne registrere deres email-adresse - og dem vil jeg så have over i outlook, så jeg kan sende en mail til dem alle sammen på en gang.

forklar lige det der med activex lidt nærmere????
Avatar billede hornshoj Nybegynder
20. juli 2000 - 11:25 #10
Jamen så kan det da nemt lade sig gøre!
Du laver bare en exportfil fra asp som du downloader og importere i outlook.

Her er en funktion:
Private Function GetRSRows(ByVal rs As ADODB.Recordset, ByVal strHeader, ByVal chDelimiter As String) As String
Dim strPrint As String
Dim avarRecords As Variant
Dim fldloop As Field
Dim intNumRecords As Integer
Dim intNumFields As Integer

If strHeader <> "" Then
    strPrint = strHeader
Else
    For Each fldloop In rs.Fields
        strPrint = strPrint & fldloop.Name & chDelimiter
    Next fldloop
End If
strPrint = strPrint & vbCrLf
intNumRecords = rs.RecordCount
avarRecords = rs.GetRows(intNumRecords)
For intNumRecords = 0 To UBound(avarRecords, 2)
    For intNumFields = 0 To UBound(avarRecords, 1)
        strPrint = strPrint & avarRecords(intNumFields, intNumRecords) & chDelimiter
    Next intNumFields
    strPrint = strPrint & vbCrLf
Next intNumRecords
GetRSRows = strPrint
End Function

Funktionen tager 3 parametre:
1 stk recordset med de felter du vil have i din exportfil (feks. navn,adresse,email)
1 stk header (bare lad den være hvis du ikke vil have overskrift på dine felter).
1 stk. delimiter (skriv et ',' eller ';') alt efter hvad du ønsker).

Dim oRS
Dim strSQL
Dim KommaTekst
Set oRS= Server.CreateObject("adodb.recordset")
strSQL = "SELECT Navn,Adresse,Email FROM EmailTabel"
oRS.Open strSQL
KommaTekst = GetRSRows(oRS,"navn,adresse,email",";")
If KommaTekt <> "" Then
'Put i fil og download
Else
'Fejl!
End If

Lav først en export fil fra Outlook, så du kan se hvordan filen skal laves.
Når funktionen er færdig, skal du bare placere indholdet i en fil som du downloader (brug filsystemobject).

Michael

Avatar billede matrix20 Nybegynder
20. juli 2000 - 12:51 #11
Hmm... Det lyder smart, men da jeg er lidt ny indenfor programmering er jeg ikke helt med... hehe ..

Såvidt jeg kan se i outlook kan man ikke importere nogen fil med emailadresser, men er det bare mig der ikke kan finde den.?????

Avatar billede hornshoj Nybegynder
20. juli 2000 - 12:56 #12
Jo, selvfølgelig kan man det.
I menuen Importer/Eksporter skal du vælge Importer fra et andet program eller fil. Klik derefter på Kommaseparerede værdier.

Sådan du gamle.
Men jeg kan jo ikke lave det hele for dig... Jeg har desværre ikke tid. Jeg havde bare lige denne funktion...!

Avatar billede matrix20 Nybegynder
23. juli 2000 - 14:33 #13
Jeg har lige fundet et program (EmailUnlimited) som kan gøre det hele for mig, hvis jeg bare gemmer oplysningerne fra brugeren i en access database.... skide smart program faktisk..
Avatar billede meyer Nybegynder
23. juli 2000 - 14:44 #14
Hvor fandt du det henne ???
Avatar billede matrix20 Nybegynder
23. juli 2000 - 15:56 #15