Avatar billede mrchrisp Nybegynder
19. juli 2000 - 11:18 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Løbende opslag i Listbox eller Grid ved indtastning

Jeg har en udfordring som består i, at konstruere en intastnings procedure, hvor der løbende skal foretages et opslag på kunder. Kunderne kan eksistere i forevejen og evt. være  lokaliseret på samme adresse. (læs : store firmaer flere afd. flere kontkpersoner ) Indtastnings-/opslags delen skal kunne vise mig om der allerede findes en kunde i databasen. Hvis det er tilfældet skal disse listes i et grid eller listebox så den rigtige kan vælges og trækkes ud, hvis kunden ikke findes skal det kunne lade sig gøre ud fra de allerede indtastede data at oprette den nye kunde. Det skal foregå så let som muligt, og det gælder om ikke at oprette samme kunde flere gange f.eks. stavet forskelligt.

Jeg har VB 6.0, og fortrækker at bruge dette, så jeg til sidst kan generere en .exe fil
Avatar billede joern Nybegynder
19. juli 2000 - 17:42 #1
Hej mrchrisp.
Din beskrivelse er udmærket, og godt at du nævner ver.nr. To oplysninger af betydning for løsningsforslag mangler dog:  Hvor mange poster?  Jeg mener taler vi om et kartotek på 500 eller 50.000 poster?  Og har du en base i forvejen eller skal det indgå i dit projekt, at denne konstrueres?

M.v.h.  Jørn
Avatar billede mrchrisp Nybegynder
20. juli 2000 - 09:43 #2
Hej Joern.

Tak for dit svar.

Vi taler om max. 4-5000 poster. Men jeg kan ikke forestille mig, at der bliver tale om mere end 20-30 emne som skal trækkes ud til listboxen /grid. Der vil foregå en løbende udrensning af gl. uaktuelle emner. Så databasen vil ikke vokse synderligt.
Ja - jeg har en base i forvejen som bygger på Access.
Avatar billede joern Nybegynder
21. juli 2000 - 22:47 #3
Hej mrchrisp.
Jeg har nogle gange taget tilløb til at have en access database-engine under mine VB-applikationer, men jeg har ikke kunnet få søgefunktioner til at fungere.  Så mine databaser (www.jkfsoft.dk) er lister i ascii.
På større datamængder er indekseringen ellers meget afgørende for søgehastigheden.

Jeg har arbejdet en del med arrays i 2 dimensioner altså var(x,y).  Gennemløb af arrays kan så foretages med 2 for/next inde i hinanden:

for x=0 to var1
  for y=0 to var2
    if var(x,y)= \"Olsen\" then goto bingo
  next
msgbox(\"Sorry, ingen gevinst\")
exit sub
bingo:
  textfelt.text=var(x,y)

Sådan - meget forsimplet.  Variablerne x,y må fyldes op ved læsning i din access.

Alternativt brug msflexgrid.  Der kan sorteres.

Du får velsagtes svar fra en Access-nørd, ellers stil spørgsmålet i den gruppe i.s.f. i VB.

Jeg har eksempler på det du efterspørger, men de hviler som nævt på at data findes i ascii-format og indlæses med Open file.. ..for input as #1 o.s.v.

Jeg kan sende noget kildekode, men det er lidt sort hvis du er nybegynder.
Avatar billede mrchrisp Nybegynder
02. september 2002 - 07:39 #4
Det virker desværre ikke ;-(