Avatar billede mik789 Nybegynder
16. maj 2002 - 11:02 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

hængende indrykning?

Man kan indrykke den første linje i et afsnit med style="text-indent:px", men hvordan indrykker man alle andre linjer end den første i et afsnit, altså det som i teksbehandlere hedder "hængende indrykning"?
Avatar billede skovtrold Nybegynder
16. maj 2002 - 11:04 #1
Kan du ikke bruge:
Første linie
<ul>
Her er de andre linier
</ul>
Avatar billede skovtrold Nybegynder
16. maj 2002 - 11:06 #2
Nej, jeg var nok for  hurtigt - den holder måske ikke helt...
Avatar billede mik789 Nybegynder
16. maj 2002 - 11:09 #3
skovtrold> tjo, den holder måske nok, men kræver mere: man skal have formindsket afstanden mellem den første linje (altså den sidste inden <ul>, fordi <ul> normalt laver ekstra afstand til (de indrykkede) linjer i listen, så det bliver lidt klippe-klistre-<span>-agtigt.
Avatar billede mcole Nybegynder
16. maj 2002 - 11:22 #4
style="text-align:left; margin-left: 12mm; text-indent:-7mm;"
Avatar billede jakoba Nybegynder
16. maj 2002 - 11:24 #5
<dl>
<dt>tekst der starter i margin</dt>
<dd>tekst der er indrykket</dd>
</dl>

din <dt> kan så være tom :)

men hvad med bare at lave en div med en passenden venstremargin:
<div style="margin-left=200px">
  en masse tekst osv der er indrykket.
</div>
Avatar billede mcole Nybegynder
16. maj 2002 - 11:30 #6
Med negativ text-indent opnår du det du efterlyser.
Du kan naturligvis også sætte det ind i et stylesheet.
Hilsen Olé
Avatar billede hells Nybegynder
16. maj 2002 - 13:57 #7
Man kan også bruge <blockquote>
<blockquote>
Flere linjer<br />
med indryk
</blockquote>
Avatar billede mik789 Nybegynder
16. maj 2002 - 15:06 #8
tak for hjælpen allesammen. så vidt jeg kan se er mcoles løsning den bedste ("nååh ja, selvfølgelig") - men tester lige. dl, div og blockquote giver ekstra mellemrum i forhold til den omgivende tekst.
/mik
Avatar billede mik789 Nybegynder
16. maj 2002 - 15:14 #9
mcole> jeps, den er go' nok