Avatar billede madammen Nybegynder
16. maj 2002 - 10:39 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Tæller 74191

Jeg har læst, at en tæller 74191 kan kaskadekobles. Er der nogen der kan forklare mig, hvad der menes med det ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. maj 2002 - 10:50 #1
hvis du ikke kan kaskadekoble den kan du jo kun få et tal fra 0 til 9.
kobler du flere i serie, ja så nærmer du dig noget der kan bruges.

Du kan iøvrigt se i datablade for kredsen om den kan kaskadekobles.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. maj 2002 - 10:55 #2
Avatar billede microtec Nybegynder
18. maj 2002 - 17:27 #3
At den kan kaskadekobles betyder såment bare at du kan koble flere tællere efter hinanden. 74191 er en 4-bit binær tæller. Med 4 bit kan du tælle fra 0 til 15 (retaxes; det er binært).
Det svarer til at du benytter et ciffer mere for 10, 100, 1000 osv. i vores normale talsystem.

I praksis kaskadekobler du 2 tællere ved at forbinde udgangen RC fra den første tæller til indgangen CP på den næste. Nu har du en tæller med 2x4=8 bit. Med 8 bit kan du tælle fra 0 til 255.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. maj 2002 - 19:29 #4
microtec> ja, ja, hvad skulle vi gøre uden dig, jeg regnede med at du ville komme på banen ;o)
Avatar billede microtec Nybegynder
18. maj 2002 - 19:52 #5
retaxes >> i lige måde :o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. maj 2002 - 19:59 #6
jeg kunne ikke finde kredsen i en den store amerikanske bog AARL Handbook 2002!
Avatar billede microtec Nybegynder
18. maj 2002 - 20:34 #7
retaxes >> Det er nok fordi du kikker efter 74191. Den kredsløbsfamilie er "uddød" for mange år siden. Prøv at kikke efter 74LS191, 74HC191 eller 74HCT191. Det er alle "nu levende" logik-familier.

Ellers er der et Philips datablad på http://www.philipslogic.com/products/hc/pdf/74hc191.pdf (de viser ikke direkte, hvordan man kaskadekobler 2 tællere).
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. maj 2002 - 21:08 #8
ja, 7400 familien har vel mindst 20 år på bagen, klart at den forlængst er afløst nyere og bedre kredse.
Avatar billede microtec Nybegynder
18. maj 2002 - 21:24 #9
Uha, 20 år på bagen slår slet ikke til.

Da jeg kom i lære i 1983 designede vi 7400 familien ud af alle eksisterende kredsløb fordi de var udgået og svære at skaffe, så det er nærmere 20 år siden de udgik :o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. maj 2002 - 21:48 #10
jeg var også lidt forsigtig i mit skøn, måske nærmere 30 år!

men man kan jo undre sig lidt over at madammen så spørger til 74191!?
Avatar billede microtec Nybegynder
19. maj 2002 - 12:39 #11
retaxes >> Nu hygge-snakker vi vist. Håber ikke madammen tager det ilde op :o)

Selv om den oprindelige 7400-serie er udgået for længst, er det næsten altid den der benyttes i lære-bøger. Det er for så vidt også ligegyldig, for den logiske-funktion er den samme som de nyere typer. Det er på de elektriske parametre de adskiller sig, f.eks. hastighed og strømforbrug.
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. maj 2002 - 13:06 #12
microtec> så er spm. om madammen har fået et svar han kan bruge

madammen> hvad siger du til forklaringerne, kan du bruge det til noget?
Avatar billede madammen Nybegynder
21. maj 2002 - 08:43 #13
Tak til retaxes og microtec, fra madammen, som jeg troede navnet sagde, så er jeg ikke en "han", men en "hun", og "hun" har fået et svar hun kan bruge ;-)
Og i har ret i, at det er en gammel svend jeg spørger om, men jeg sidder med mine lære-bøger fra EUC, og de er ca. 5 år gamle.
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. maj 2002 - 09:48 #14
jeg skal indrømme at jeg havde lidt betænkeligheder når jeg skrev "madammen", men navne er jo ikke noget folk tager så tungt på her, så....
takker for pointene, det må være for at være først på banen, microtec's svar var jo mere dybdeborende, så...

www.fotx.net/retaxes

PS: microtec, hvis du føler dig forbigået må du sige til ;o)
Avatar billede microtec Nybegynder
21. maj 2002 - 19:50 #15
retaxes >> Det er helt ok men mig :o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. maj 2002 - 20:47 #16
microtec> det er fint, altid hyggeligt at møde dig over en sludder om elektronik ;o)