Avatar billede kasparov Nybegynder
15. maj 2002 - 16:50 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

pointer til struct, hvordan?

Har et problem med en pointer til en struct.

  typedef struct {
                    blabla...
  } minStruct;

Jeg har lavet et array af struct's, som jeg initierer ved at smidde en række "tomme" structs ind.

  minsSruct mineStructs[ANTALSTRUCTS];

og en pointer til en struct:

  minStruct *structPointer;

og vil gerne have denne pointer til at pege på en bestemt struct i arrayet...

  *structPointer = mineStructs[i];

Dette compiler fint, men giver en segmentation faualt ved kørsel af programmet.

Håber der er noget som kan forklare hvad der er galt... :)
Avatar billede kasparov Nybegynder
15. maj 2002 - 16:52 #1
ok lige en rettelse, arrayet er selvfølgelig af minStruct-typen...
Avatar billede jespernaur Nybegynder
15. maj 2002 - 17:12 #2
Jeg mener du skal skrive

  structPointer = &mineStructs[i];
Avatar billede mbulow Nybegynder
15. maj 2002 - 17:20 #3
Det er fordi:
    *structPointer = mineStructs[i];
IKKE sætter structPointer til at pege på mineStructs[i].

Derimod forsøger du at kopiere mineStructs[i] til adressen structPointer, hvilket ikke vil lykkedes da structPointer sansynligvis ikke vil pege på noget allokeret hukommelse (Derfor din segmentation-fault).

For at få structPointer til at pege på en bestemt struktur, skal du skrive:
    structPointer = &mineStructs[i];

"structPointer =      &      mineStructs[i]"
"structPointer er adressen på mineStructs[i]"
Avatar billede kasparov Nybegynder
15. maj 2002 - 17:27 #4
Spørgsmålet var jo oprindeligt til 30 points, men:

jespermaur, du svarede først og rigtigt, og skal derfor have de points jeg satte spørgsmålet til.

mbulows, din forklaring var betydeligt mere uddybende og satte det med "&"-tegnets betydning fast, derfor også 30 points til dig...

Jeg håber ikke dette er i mod eksperten.dk's pointgivningspolitik...