Avatar billede tdimhcs Nybegynder
18. juli 2000 - 08:06 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

unikt brugerID

Hej I troldmænd

Jeg har et login script, der alt efter login-navn sender brugeren
videre til et bestemt fil.
Det jeg gerne vil nu er, at tildele hver enkelt bruger et unikt brugerID,
da der godt kan være flere brugere med samme login-navn på samme tid.
Det unikke brugerID skal skrives til en db, så snart brugeren kommer ind på
den fil han er blevet sendt videre til.

Er der nogen der har en smart ide til det?

Kurt
Avatar billede delwin Nybegynder
18. juli 2000 - 08:23 #1
brug surferens sessionid..

Du kan sætte "session.sessionid" ind i databasen.. Det er en unik ID..

Flere fisk
Avatar billede hba Nybegynder
18. juli 2000 - 09:37 #2
Hvis man læser i div. asp bøger står der at det fra rådes at bruge session.sessionid som primær nøgle. Jeg har gjort det at jeg tager dato + klokken + session.sessionid. For så kan det ikke blive mere unikt.

Hilsen Henrik
Avatar billede tdimhcs Nybegynder
18. juli 2000 - 10:16 #3
> delwin

Jeg har læst i den nye Danske ASP bog at man ikke må bruge sessionID til at oprette primær nøgler i databasen!. Men hvorfor fandt jeg aldrig ud af!

Hvis jeg benytter sessionID og brugerens browser ikke understøtter cookies, hvad så?

-Kurt

Avatar billede sjensen Nybegynder
18. juli 2000 - 10:48 #4
I de fleste DB er der såkaldte AutoIncrement felter, der sikrer at et tal altid er et højere end det sidste der blev brugt. Hvis dette samtidig er nøgle i tabellen vil hver ny bruger altid få tildelt et unikt nummer.
Avatar billede tdimhcs Nybegynder
18. juli 2000 - 11:09 #5
> sjensen

Hvordan skrives dette nummer til db´en, og kan jeg være sikker på, at jeg kan få fat i det samme nummer igen, også hvis der kommet en ny bruger imellemtiden?

-Kurt
Avatar billede sjensen Nybegynder
18. juli 2000 - 11:32 #6
kurt, du skriver ikke nummeret til db'en. Du gemmer blot de øvrige info. så bliver nummeret auto-oprettet med næste nummer i rækken.

Det med at finde det igen er selvfølgeligt forbundet med en søgning. Når du kun har brugernavn (og evt. password) til rådighed skal du lave en select:

select id from tabel where (navn like %indtastetnavn%) and (passw like %indtastetpassword%)

Hvis der er flere end en record er det fordi der er flere med samme navn (og password). Hvordan du skal takle den er så op til dig selv.