Avatar billede jwlund Nybegynder
15. maj 2002 - 12:22 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Kontrol af medieafspiller

Er det muligt at lave et script der tjekker om clientens medieafspiller går igang automatisk og evt. kan forhindre dette uden at omdøbe eks. mp3 filer til et andet format.

Brugerne skal kunne vælge at downloade en lydfil som de har betalt for. Det er min erfaring at mange ikke ved hvor filen bliver af når eks. winamp automatisk går igang.
Avatar billede francodavid Nybegynder
15. maj 2002 - 12:24 #1
I såfald er det ikke et PHP spørgsmål, det det du søger er client side og PHP er server side...
Avatar billede jwlund Nybegynder
15. maj 2002 - 12:30 #2
Fra server er det muligt at indsamle en del fra clienten - så jeg tænkte at det var en mulighed. Når du siger client side, mener du så Javascript eks?
Avatar billede tipsen Nybegynder
15. maj 2002 - 12:35 #3
Du kan via nogle snedige header-commands tvinge klienten til at downloade - og det er php... (jeg kender dem ikke selv, men det er der sikkert andre herinde der gør!)
Avatar billede francodavid Nybegynder
15. maj 2002 - 12:36 #4
Tror ikke JavaScript har rettigheder til så meget, måske skulle du kigge på Java eller ActiveX...
Avatar billede francodavid Nybegynder
15. maj 2002 - 12:37 #5
tipsen -> Hjælper intet hvis man vil sikre at der bliver brugt WMP til at afspille.
Avatar billede tipsen Nybegynder
15. maj 2002 - 12:44 #6
francodavid: Tror snarere at det var spørgsmål om at forhindre det - man kan jo heller ikke være sikker på at klienten har WMP installeret....!
Avatar billede francodavid Nybegynder
15. maj 2002 - 15:15 #7
tipsen -> Jo, du kan, bare ikke med PHP....
Avatar billede tipsen Nybegynder
15. maj 2002 - 15:46 #8
franco: NEJ - du kan ikke være sikker på, *at* klienten har WMP installeret - ligegyldigt, hvad du så bruger - det ville jo kræve at du kunne installere det, hvis det ikke allerede var installeret!

-Du kan godt undersøge *om* WMP er installeret via noget client-side scripting og derfra gå videre til at udnytte det - men det er ikke hvad spørgsmålet går ud på - derimod stiler jwlund, så vidt jeg forstår, mod en tvungen download af filen til en af brugeren valgt destination - og det kan godt ordnes vha. php!
Avatar billede tipsen Nybegynder
15. maj 2002 - 15:48 #9
jwlund: Du kan evt. skrotte dette spørgsmål og stille et nyt i samme kategori med en titel noget i retning af "Tvungen download af multimediefiler" og spørge hvordan man bruger headers til at sikre tvungen download af filer i php!
Avatar billede francodavid Nybegynder
15. maj 2002 - 16:02 #10
tipsen -> Du tager fejl, jeg ved at man med 100% garanti kan med ActiveX, men hvordan man gør ved jeg ikke, da jeg ikke er meget for at MickeySoft ting. I ActiveX kan du faktisk se alt hvad der er installeret på en maskine hvis rettighederne er sat til det i IE. Men det KAN lade sig gøre.

Og det at tvinge den til at downloade er nemt bare sætte en headeren:
header("Content-Disposition: filename=\"$FileName\"");
header("Content-Type: application/octet-stream");
header("Content-Length: $FileSize");
header("Pragma: no-cache");
header("Expires: 0");
readfile($File);
Avatar billede tipsen Nybegynder
15. maj 2002 - 16:11 #11
franco: Så var der jo svaret på spørgsmålet :-)

Jeg mener stadig ikke at du kan sikre at WMP er installeret hos klienten, men kun at du kan undersøge om den er installeret - jeg tror det er det du misforstår!
Avatar billede francodavid Nybegynder
15. maj 2002 - 22:56 #12
Kom lige med "Jeg mener stadig ikke at du kan sikre at WMP er installeret hos klienten, men kun at du kan undersøge om den er installeret" igen, jeg tror lige at den vist ikke er på dansk.....
Avatar billede tipsen Nybegynder
15. maj 2002 - 23:54 #13
Det forklarer så hvorfor du ikke har forstået det...
Avatar billede francodavid Nybegynder
16. maj 2002 - 07:27 #14
Ja, for hvis du mener at det gør en flying f*ck om man kan tvinge den til at installere så er du vist slet ikke med, for det er kun dig der syntes det skal være med. For jwlund ville kun tjekke om klientens media afspiller var installeret og assioaceret og det kan man via ActiveX, jeg vil enda også tro du kan sætte den til at downloade WMP hvis ikke, måske enda også starte installations filen. Men igen det var ikke det jwlund ville, han ville nok sikre at den IKKE var installeret og assioaceret
Avatar billede tipsen Nybegynder
16. maj 2002 - 09:59 #15
Så vidt jeg kunne forstå ville jwlund sikre sig, at en mp3-fil blev downloadet og ikke eksekveret direkte af et associeret program. (Dette nødvendiggør ikke en undersøgelse af hvorvidt WMP er installeret!)

Og jeg bliver vist nødt til at citere dig:

"tipsen -> Hjælper intet hvis man vil sikre at der bliver brugt WMP til at afspille."

Så det er vist ikke mig der misforstår spørgsmålet - nærmere tværtimod!

Jeg påstår så, at du *IKKE* kan *SIKRE AT* klienten har WMP installeret. Det benægter du hårdnakket og tåger løs om ActiveX, men du skal jo huske, at der findes andet end Microsoft her i verden! Så alt i alt jeg er meget imponeret over at du kan *SIKRE AT* klienten har WMP installeret, hvilket må betyde at du kan tvinge en WMP installation ned på klientens maskine uanset, hvilket styresystem og browser der anvendes - faktisk en lidt skræmmende tanke, men held og lykke.

Vi er til gengæld helt enige om at du under gunstige forudsætninger (dvs. med Windows, Internet Explorer, passende sikkerhedsindstillinger, fravær af firewalls osv) vil kunne få bekræftet om brugeren har en WMP associeret med en angivet multimedie-filtype. MEN der er langt fra, nogle gange at kunne undersøge om den er installeret, til at kunne sikre (dermed garantere!), at den er installeret. Det er vist denne lille finesse i det danske sprog der er gået din næse forbi.

Hav en fortsat god dag.
Avatar billede francodavid Nybegynder
16. maj 2002 - 10:59 #16
tipsen -> Ihh guder... læs før du skriver! Så må jeg jo citere mig selv: "I ActiveX kan du faktisk se alt hvad der er installeret på en maskine hvis rettighederne er sat til det i IE" DET KRÆVER IKKE WINDOWS DET KAN ENDA GØRES PÅ MAC!

Og til eftertiden lad være med at svar på et spørgsmål du ikke har svaret til!
Avatar billede francodavid Nybegynder
16. maj 2002 - 11:08 #17
jwlund -> Her er en løsning, men den er ikke 100% da IE har det med at lave lort og bare skrive filen ud i browseren i visse versioner.

header("Content-Disposition: filename=\"$FileName\"");
header("Content-Type: application/octet-stream");
header("Content-Length: $FileSize");
header("Pragma: no-cache");
header("Expires: 0");
readfile($File);

Du kan evt læs her: http://webtips.dantobias.com/force.html
Avatar billede tipsen Nybegynder
16. maj 2002 - 11:51 #18
Nå franco - jeg gider ikke fortsætte længere ud af den tangent - du har tilsyneladende stadig ikke forstået det jeg skriver, så jeg opgiver nu!

Mht. svaret var det en fejl, men det kan jeg så råde bod på med dette, som kan anvendes sålænge der er tale om .mp3-filer:

header("Cache-control: private");
header("Content-Type: application/mp3");
header("Content-Disposition: attachment;filename=navnpåmp3fil.mp3");

Som franco også kort er inde på, kan IE have lidt problemer med headers, hvilket hvertfald er tilfældet i v. 4.01 og v. 5.5. Version 4.01 er nok ikke så udbredt, at det er et stort problem og i version 5.5 kan fejlen udbedres ved at opgradere til den tilhørende SP2.
Avatar billede jwlund Nybegynder
16. maj 2002 - 13:27 #19
Jeg takker for hjælpen. Håber at i er ok :)