Avatar billede gorlist Nybegynder
15. maj 2002 - 10:46 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Generel opsætning til brug af JSP

Jeg bruger WinXP med IIS og har lige downloaded j2sdk-1_4_0-win og Resin. Ved installation af SDK får jeg nogle underlige fejl i Internet Explorer.

Spg. 1
Jeg kan kun bruge http://localhost:8080/test/... og ikke http://localhost/test/... Hvordan kan det være og kan mine sider ses udefra?

Spg. 2
Følgende kode giver fejlen - Error: Object expectet, line 12, character 1
Er der noget jeg ikke har fået installeret? (Folk taler om classpath, men jeg ved ikke om det er tilfældet her.)

<HTML>
<HEAD><TITLE>Using JavaScript for Form Checking</TITLE></HEAD>
<BODY>
  <FORM NAME="MyForm" ACTION="SomeCGIProgram" METHOD="POST">
  First name:
  <INPUT TYPE="text" NAME="txtFirstName" VALUE="Gorlist">
  <BR>
  Last name:
  <INPUT TYPE="text" NAME="txtLastName" VALUE="">
  <BR>
  <INPUT TYPE="button" NAME="btnSubmit" VALUE="Submit Form" onClick="checkform();">
  <BR>
  <SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
  <!--
  function checkForm()
  {
    if (document.MyForm.txtFirstName.value == "")
    {
      alert("Indtast fornavn");
      document.MyForm.txtFirstName.focus();
    }
    else if (document.MyForm.txtLastName.value == "")
    {
      alert("Indtast efternavn")
      document.MyForm.txtLastName.focus();
    }
    else
    {
      document.MyForm.submit();
    }
  //-->
  </SCRIPT>
  </FORM>
  </BODY>
</HTML>

Spg. 3
Hvordan opsætter jeg serveren lettest, så der er adgang til at se websites via min offfentlige ip?
Avatar billede kresten Nybegynder
15. maj 2002 - 10:50 #1
1. når der står :8080 betyder det du bruger port 8080 på serveren. Så nej, folk udefra kan ikke tilgå dine sider - medmindre de altså direkte skriver det skal være port 8080. Webserveren kører på port 80 default.

2. Det er jo (for helvede) JavaSCRIPT og har intet med Java at gøre.

3. Konfig resin til at bruge port 80 istedet for port 8080-
Avatar billede gorlist Nybegynder
15. maj 2002 - 10:54 #2
Hvordan konfigurerer jeg Resin?
Avatar billede gorlist Nybegynder
15. maj 2002 - 10:56 #3
Og konflikter den ikke med IIS?
Avatar billede kresten Nybegynder
15. maj 2002 - 10:56 #4
Kan det ikke være ligemeget hvis det er JavaScript du vil lave?

Men http://www.caucho.com/products/resin/ref/config.xtp kan hjælpe.
Avatar billede kresten Nybegynder
15. maj 2002 - 10:57 #5
jo, den konflikter.
Avatar billede gorlist Nybegynder
15. maj 2002 - 11:03 #6
Hvor skal jeg lægge .jsp filer for at kunne se dem udefra?
Avatar billede disky Nybegynder
15. maj 2002 - 12:16 #7
gorlist:
Læs installationsvejledningen fra www.caucho.com

Men .jsp filer skal bare ligge i documentroot eller derunder.
Som du har specificeret i din resin.conf fil
Avatar billede r9 Nybegynder
15. maj 2002 - 12:31 #8
opsætning af resin:

ret følgende i resin.conf

<http-server>
  <!--
    - The root file directory of the server.  Apache users will change
    - this to /usr/local/apache/htdocs and IIS users will change it
    - to d:\inetpub\wwwroot
    <app-dir>doc</app-dir>
-->
      <app-dir>c:/resin/webapps/TEST</app-dir>

  <!-- the http port -->
  <http port='80'/>

<!--
    - set the pages to be used as welcome (index) files
    -->
  <welcome-file-list>index.xtp, index.jsp</welcome-file-list>

Så lægger du bare dine *.jsp sider i:  C\resin\webapps\TEST
og dine *.class filer i: C\resin\webapps\TEST\WEB-INF\classes

start resin.
og skriv http://localhost/

så bliver din index.jsp automatisk vist

ellers spørg :-)
Avatar billede soelvpil Nybegynder
15. maj 2002 - 18:05 #9
Hvis du vil kunne se dine sider udefra er der 2-3 muligheder.

1. Du kan sætte resin op til at køre på port 80. Det vil i givet fald konflikte med IIS, så du vil blive3 nødt til at stoppe IIS.

2. Hvis dette ikke er muligt (måske fordi du har brug for iis til noget andet), er den letteste løsning at placere en html-side under iis, der videredirigerer, f.eks.

<html>
<script language="Javascript">
function goToResin() {
  document.location.href=nameOfMyServer:8080/test/navnPaaMinJsp
}
</script>
<body onLoad="goToResin()">
</body>
</html>

Det har dog den bivirkning, at folk konsekvent vil se et port 8080 i urlen i toppen, spørgsmålet er så, om man synes det er grimt eller ej.

3. Du kan muligvis sætte dit miljø op, så iis sider FORAN resin, men sender visse url'er videre til Resin, uden at brugeren kan opdage det. Jeg ved ikke om det er muligt med Resin, man kan i hvert fald med en Tomcat.

Angående spørgsmål 2, har det intet med java at gøre, så du kenne evt spørge i javascript-forum. Evt kunne du kaste et grundigt blik på din onClick først.......
Avatar billede soelvpil Nybegynder
15. maj 2002 - 18:06 #10
Hint: Javascript er ikke ligeglad med store og små bogstaver
Avatar billede soelvpil Nybegynder
15. maj 2002 - 18:08 #11
disky: ved du om man kan køre med IIS som proxy foran Resin? (uden at have checket tør jeg næsten vædde på at man kan med apache)