Avatar billede nanna31 Praktikant
15. maj 2002 - 00:06 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

motiontween

Kan det virkelig passe, at en motiontweening øger swf-filens størrelse alt efter hvor langt, der er imellem de aktuelle keyframes ?

Eks: jeg tweener mellem to keyframes, men hvis afstanden mellem dem er 100 frames, fylder den resulterende swf-fil langt mere en hvis afstanden er 10 frames? - selv om det er de samme to keyframes, der er involveret om i begge tilfælde ?????
Avatar billede baitianlong Nybegynder
15. maj 2002 - 00:08 #1
Det er jo ikke de samme billeder, der ligger imellem. Flashen regner jo bare billederne ud, og der bliver flere !
Avatar billede cont_manager Nybegynder
15. maj 2002 - 01:52 #2
Jo flere informationer filen indeholder, desto tungere er den.
Avatar billede nanna31 Praktikant
15. maj 2002 - 02:39 #3
Men jeg troede, at det smarte ved Flash er, at alle de mellemliggende frames udregnes under afviklingen, så Flashfilmen bliver minimal og ikke på forhånd ??
Avatar billede cont_manager Nybegynder
15. maj 2002 - 09:17 #4
Det er jo også smart, idet at du (sandsynligvis) kun arbejder med 1 stykke grafik - og ikke et stykke for hver animeret frame. Hvis du laver den samme motiontweening med flere stykker grafik, så kan du se en endnu tydeligere og mere mærkbar forøgelse i bytes.
Tankegangen er ikke så "smart" mere, da den efterhånden benyttes i alle programmer (objekt-orienteret).
Avatar billede cont_manager Nybegynder
15. maj 2002 - 09:19 #5
...sorry - selvfølgelig er det smart, jeg mener bare - tankegangen er ikke ny mere...
Avatar billede cont_manager Nybegynder
15. maj 2002 - 09:20 #6
OG, jo din motiontweening udregnes når filmen afvikles og først dèr. Men den skal jo stadig indeholde informationerne som gør den i stand til at foretage tweeningen.
Avatar billede nanna31 Praktikant
15. maj 2002 - 09:51 #7
- og disse informationer ligger udelukkende i de to keyframes - så hvorfor forøges filstørrelsen så drsastisk, når der ikke bliver flere keyframes ?  den burde jo næsten ikke forøges, om der så var en million mellemliggende frames !
Avatar billede cont_manager Nybegynder
15. maj 2002 - 11:50 #8
Jamen, så bliver jeg nødt til at vide hvad "drastisk" betyder. For naturligvis skal størrelsen ikke øges "drastisk" - men blot øges "lidt", for at blive i terminologien.
Man kan jo spørge sig selv: Hvorfor øges den overhovedet, hvis antallet af frames i en tweening ikke indeholder informationer overhovedet? Det ved jeg ikke.
Men jeg TROR at Flash øger informationsmængden for hver frame i en tweening (selv om det ikke er en keyframe) fordi det er en 4.generations teknologi som skal oversættes adskillige gange før den afvikles på maskinen. Med andre ord, så genererer Flash en masse "uintelligent" kode som fylder mere end hvis programmet blev skrevet i et 2.generationssprog (f.eks. Java).
Avatar billede cont_manager Nybegynder
15. maj 2002 - 11:54 #9
Hvis du lægger mærke til det, så fylder f.eks. en shape tweening ret meget!
Avatar billede nanna31 Praktikant
15. maj 2002 - 13:09 #10
Ja det er lidt mystisk - filstørrelsen burde slet ikke forøges.
Er der ingen, som har en løsning på problemet?
Avatar billede cont_manager Nybegynder
15. maj 2002 - 13:23 #11
Jamen, hvad er dit problem helt eksakt?
Fortæl hvor mange bytes din fil øges med, når du ændrer din tweening fra 10 til 100 frames.
Avatar billede nanna31 Praktikant
15. maj 2002 - 13:29 #12
Den forøges med flere kilobytes, den burde jo slet ikke forøges. Mit problem er, at min film hurtigt bliver stor at downloade med de mange laaange tweens.
Avatar billede cont_manager Nybegynder
15. maj 2002 - 14:49 #13
Okay, har du set på "size report"? (slås til i publish settings)
Avatar billede baitianlong Nybegynder
15. maj 2002 - 17:44 #14
Hvis du "scripter dine tweenings" bliver filstørrelsen forøget med kun ganske lidt. Men som jeg sagde tidligere tweeningen indeholder mange billeder. Og det er reelle billeder, uanset om det er keyframes eller frames.

Jeg tror måske også du er lidt sart med filstørrelse. "flere Kb's" -og hvad så. Det er jo sekunder vi taler om (med et langsomt modem)
Avatar billede nanna31 Praktikant
15. maj 2002 - 19:24 #15
Ja, men hvis det nu er flere kilobytes for hver tweening og jeg har 20 af dem :) - så bli'r det til penge.

Scripting var en løsningsmulighed - tak legendariske Legende. :)
Avatar billede baitianlong Nybegynder
15. maj 2002 - 20:14 #16
Jeg er rørt over din titulering.

(o; tak for points.

(Det er også sjovt at scripte sine tweenings. Du får hurtigt smag for det... Bare se på hvad der sker i hver tweeningsframe (f.eks, _alpha - 5, _x + 10, _rotation + 25 eller hvad hulen du nu har gang i)
Avatar billede cont_manager Nybegynder
15. maj 2002 - 21:28 #17
Er nanna31 og legende.dk den samme person eller er I kærester???
Avatar billede cont_manager Nybegynder
15. maj 2002 - 21:29 #18
Jeg gider ihvertfald ikke spilde tiden på dit useriøse pis mere.
Avatar billede nanna31 Praktikant
15. maj 2002 - 21:31 #19
Vi er ingen af delene - hvad er der galt ?
Avatar billede baitianlong Nybegynder
16. maj 2002 - 00:09 #20
Sure skod ??? Må man nu ikke være høflig mere. Sikke en idiot !!
Avatar billede cont_manager Nybegynder
16. maj 2002 - 10:47 #21
"legende"-> Tror du virkelig jeg er sur over din høflighed? Jeg tror nok idioten er den som ikke fatter min reaktion, når du selv har fået 30 point for et fuldstændig tåbeligt svar.
"At scripte" sin motiontween kan da ikke hverken nyt eller relevant for en Flash-programmør (nanna31) som går højt op i hvordan de enkelte frames i en motiontweening imellem de 2 keyframes gemmes i bytes.
Ihvertfald har jeg da spildt tiden i forsøget på at hjælpe, fordi nanna31 åbenbart ikke kunne formulere hvad problemet var. Se selv dit første "svar".
Avatar billede cont_manager Nybegynder
16. maj 2002 - 10:49 #22
Okay, i virkeligheden er der egentlig ikke noget galt her. Det er blot nanna31's valg af pointfordeling, og den vi jeg ikke udsættes for igen.
Avatar billede baitianlong Nybegynder
16. maj 2002 - 15:07 #23
Hvad er så det her for noget barnligt pis ?

"Er nanna31 og legende.dk den samme person eller er I kærester???"
Avatar billede cont_manager Nybegynder
16. maj 2002 - 19:33 #24
Det er skam seriøst nok.
Avatar billede cont_manager Nybegynder
16. maj 2002 - 19:33 #25
Det skal man ikke kimse af!
Avatar billede nanna31 Praktikant
16. maj 2002 - 20:58 #26
Cont manager - jeg kan godt se, at du har brugt lovligt lang tid uden at få points, jeg følte bare, at jeg bedre kunne omsætte Legendens svar til noget brugbart, og det er jo altid et dilemma når der er flere, som svarer og gerne vil have points, men jeg skal nok huske dig, hvis du skulle hjælpe mig en anden gang.
V.h.
Nanna.
Avatar billede baitianlong Nybegynder
16. maj 2002 - 21:00 #27
Hvor pædagogisk (o;
Avatar billede cont_manager Nybegynder
17. maj 2002 - 01:26 #28
.