Avatar billede smok Nybegynder
14. maj 2002 - 11:09 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Udtræk en del af en attribut!

Kan det lade sig gøre at udtrække kun en del af en attribut ? eks: hvis man har en dato attribut som en Streng ( char ) 2002-05-05 .. ville det så kunne lade sig gøre kun at udtrkke 2002 ? og tilmed ikke tillade dublianter ?? håber der er nogle der kan hjælpe ...

Smok
Avatar billede hansk Nybegynder
14. maj 2002 - 11:17 #1
Prøv med year(datestring)
Avatar billede smok Nybegynder
14. maj 2002 - 11:21 #2
Hej hansk ... kan du uddybe det lidt ?
Avatar billede proaccess Nybegynder
14. maj 2002 - 11:21 #3
Du skulle kunne fravælge dubletter ved enten at bruge SELECT DISTINCT eller GROUP BY...

Der må også være enten en SubString-funktion eller en Left(), som du kan bruge...
Avatar billede proaccess Nybegynder
14. maj 2002 - 11:22 #4
SELECT DISTINCT Left(DatoFelt, 4) AS Årstal FROM TabelNavn;
Avatar billede hansk Nybegynder
14. maj 2002 - 11:26 #5
Hvis dit felt er defineret som en dato, burde du kunne bruge funktionen YEAR(ditfelt) til at udtrække årstallet.
Avatar billede proaccess Nybegynder
14. maj 2002 - 11:29 #6
Nu skrev smok jo altså at der var tale om en dato-attribut som en Stregn ( char )

            \|||/
          (o o)
----ooO-(_)-Ooo--------
ProAccess is watching!
Avatar billede smok Nybegynder
14. maj 2002 - 11:40 #7
Hej Proaccess ... ja ideen var sikkert god nok ... men med din metode får jeg fejl ... hvis jeg fjerner left og parenteserne så får jeg en ny tabel med hele datoen og en ny attribut med værdien 4 for alle dato'er !! jeg ved ikke om left burde tage flere parametre?? hmmm
Avatar billede hansk Nybegynder
14. maj 2002 - 11:52 #8
Du kan prøve med funktionen MID(DATOFELT;1;4), hvis ikke den ene virker kan det jo være at den anden gør.
Avatar billede smok Nybegynder
22. maj 2002 - 19:15 #9
Jeg gar endnu ikke fundet en løsning, men har valgt at gøre det anderledes .. tager selv le point...