Avatar billede tyler_durden Nybegynder
13. maj 2002 - 10:44 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Lineal forudsager store filer...

Kan det passe, at når jeg ligger en lineal på en af mine tegninger, så bliver "billedet" meget større. Det giver ikke problemer, når jeg gemmer filerne som ai., men når jeg eksporter til bmp så fremkommer der nogle kæmpe filer.
Avatar billede tre Nybegynder
13. maj 2002 - 10:47 #1
Det kan godt passe at filerne bliver meget større, da BMP er bitmap grafik.
Illustrator arbejder jo med vektorer..

men jeg tror næppe at en værktøjslinie som linealen har effekt på BMP filerne....
Avatar billede Himbear Nybegynder
13. maj 2002 - 10:59 #2
Det lyder lidt underligt. Men prøv at gemme i .eps eller .tif i stedet.
Avatar billede spe Nybegynder
13. maj 2002 - 11:14 #3
Ja, det kan godt passe. Da linialerne går helt ud til kanten at dit arbejdsbord altså hele det hvide område. Og det du gemmer er boundingsboksen altså det mindste rektangel der skal til for at hele illustrationen kan være indeni. Og det mindste rektangel bliver jo ret stor hvis linialhjælpestregerne skal med.
Du kan i stedet tegne en streg med f.eks pennen og lave denne til en hjælpestreg/guide og sørge for den kun er så lang eller høj som din illustration skal være.