Avatar billede bjarte Nybegynder
13. maj 2002 - 02:06 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

javascript om til php

noen som kan hjelpe meg litt?
jeg skal lage en tabell i mysql.. den skal hente små snutter med tekst og deretter skrive det til dette scriptet.. jeg kan ikke lage det i php directe random(har ikke en anelse), så enten.. hvordan skrive det til dette scriptet. eller et helt phpscript som gjør det samme..

<SCRIPT LANGUAGE="Javascript">
<!--

function tekst() {
};

tekst = new tekst();
number = 0;

// tekstArray
tekst[number++] = "*lage vektorbilde av damen*" //dette skal hentes fra database
tekst[number++] = "dette er altså hjemmesiden til bjarte?"
tekst[number++] = "design = love"
tekst[number++] = "farger er livet,sett farge på deg selv og andre"
tekst[number++] = "form er mer enn en firkant.."
tekst[number++] = "kloke ord: skriv her."

// Her kan du legge til mer :)

increment = Math.floor(Math.random() * number);

document.write(tekst[increment]);

//--></SCRIPT>
Avatar billede Noone Nybegynder
13. maj 2002 - 02:18 #1
Det er ret simpelt...

Kig på funktionerne: mysql_connect(), mysql_query() og echo() eller print()
Avatar billede jakoba Nybegynder
13. maj 2002 - 02:49 #2
Siden det du skal gemme blot er et antal tekstlinier er det lidt overflødigt at bruge mysql. det er letter at gemme dem som en txt fil med een tekst på hver linie. Det har også den fordel at du kan rette i filen med notepad.

indholdet af sådan en fil kan du indlæse med
<?php
$filnavn = "dinfil.txt";
$tekst = file( $filnavn );
    // nu er $tekst et array med een linie i hver arraycelle.
$idx = 0
?>
<script type='text/javascript'> <!--

var tekst = new Array();
var number = 0;
<?php
for ( $idx=0; $idx<count($tekst); $idx++ ) {
    echo "tekst[number++] = '" .trim( $tekst[ $idx ] ) ."';\n";
};
?>
increment = Math.floor(Math.random() * number);

document.write(tekst[increment]);

//--></SCRIPT>

eller var det meningen at udvælgelsen skal ske i php, så der kun er en linie der bruges.

mvh JakobA
Avatar billede bjarte Nybegynder
13. maj 2002 - 04:23 #3
hmm.. det er greit det der, men hvordan skal man så skrive til filen?
er vant til å skrive til mysql,, men dette blir vel noe med fwrite .. ?
Avatar billede bjarte Nybegynder
13. maj 2002 - 04:23 #4
det kan godt gjøres i rent php og.. jeg vet bare ikke hvordan selv..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. maj 2002 - 06:49 #5
Du kan jo også trække ud med MySql tilfældigt:

  select dittekstfelt from dintabel order by rand() desc limit 0,1

Så får du én tilfældig række hver gang.