Avatar billede kasparov Nybegynder
12. maj 2002 - 00:19 Der er 10 kommentarer

Decompile - reverse engineering

Ville lige høre om der var nogle som vidste hvordan man decompiler et gammelt BASIC program (ikke visual basic)... hvilket programmel kan anvendes??

Avatar billede avlund Nybegynder
12. maj 2002 - 00:20 #1
Kan man overhovedet det? Det lyder interessant.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. maj 2002 - 00:22 #2
hvilken Basic?
Avatar billede kasparov Nybegynder
12. maj 2002 - 12:34 #3
Tror jeg da godt man kan; har i hvert fald hørt om det. Det skulle vel ikke være umuligt at lave reverse engineering på et kompileret program(?)

Øhhh... almindelig god gammel DOS BASIC... Troede egentligt kun der var et sprog som hed BASIC?
Avatar billede tjacob Juniormester
12. maj 2002 - 14:19 #4
Det er muligt man kan med BASIC, men med 2. og 3. generations sprog
Visual Basic, C, C++ osv. Er det ikke muligt.
Avatar billede codemon Nybegynder
12. maj 2002 - 15:24 #5
"God gammel DOS BASIC" blev ikke kompilet. Hvad er det for en fil du. Hvis det er det rå BASIC program behøver du editoren til at åbne det i (BASIC er fortolket og blev gemt i et delvis hjemmelavet format, ikke ASCII som C++)

Og jo der findes lidt mere end en BASIC. fx
C64 BASIC, Amiga BASIC, AMOS BASIC, hisoft BASIC, blitz BASIC, quick BASIC (gammel dos), GT-BASIC (ældgammel dos), HP BASIC, Applesoft BASIC)

IF program$<>"exefil" THEN GOTO find_den_tilhørende_BASIC_editor : REM ses nok i starten af filen
IF program$="exefil" THEN GOTO er_du_sikker_på_det_er_BASIC : REM Hvor har du det fra.
Avatar billede kasparov Nybegynder
12. maj 2002 - 23:32 #6
Rimelig sikker på det er Basic, det står i hvert fald i starten af programmet når det eksekveres, at det er skrevet i Basic. Filen er en .exe fil, og jeg har prøvet at hex/text-editere den. Jeg kan ikke umiddelbart "se koden"; den er klart kompileret(eller skrevet i assembler og/eller maskinkode), dog "skinner koden igennem" nogle steder, eksempelvist kan tekst fra programmet læses direkte...

Kan det virkeligt passe at man endnu ikke har kunnet udvikle værktøjer til at "uncompile" basic?
Avatar billede codemon Nybegynder
13. maj 2002 - 01:06 #7
Jeg kender kun en BASIC der kunne compiles og det var AMOS BASIC til Amigaen. Selv dette var oprindeligt (og kunne stadig køre) som rent fortolker sprog. Der blev bare senere lavet en kompiler til det.

Jeg kan huske at nederst i filen lå det meste af AMOS koden (temmeligt ulæseligt, men faste tal gik igen for fx print) Den kunne ligesom C++ ikke decompiles når den var compilet.
Avatar billede siz23 Nybegynder
13. maj 2002 - 09:42 #8
for at kunne lave reverse engineering, er du nødtil at kunne en del ASM, da du kun vil kunne se den kompilede kode, du kan ikke uncompile et project tilbage til normal læselige kode.

der er dog visse utilities der kan hente recources ud af et program som fx. tekst strenge, billed filer osv.

men hvis du gerne vil igang med at "reverse engineering", så tag et kik på programmet "softice", det har jeg selv haft meget glæde af, da det er en udemærket debugger, men det skal lige siges, at der kræver at du er god til ASM.

håber du kunne bruge det til noget.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
19. juli 2002 - 11:54 #9
>Det er muligt man kan med BASIC, men med 2. og 3. generations sprog
>Visual Basic, C, C++ osv. Er det ikke muligt.

ALLE eksekverbare filer kan tilbageføres... Ikke nødvendigvis til højniveau kildekode, men ofte til ASM eller C/C++.

Fuldt overblik over programmet får man naturligvis først hvis man samtidig tilbagefører diverse perifere filer.
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2003 - 15:37 #10
lukketid?