Avatar billede ethnoplanet Nybegynder
14. juli 2000 - 11:57 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

JMail

Jeg har et prob med JMail.

For det første kan jeg ikke få det til at virke lokalt med ODBC-link. (kan man overhovedet det????????.

Ej heller funker det hos min isp.

Hos min isp er flg vejledning:

Sådan bruger du JMail
Skal du sende mail fra dine ASP-sider, skal du benytte komponenten JMail. Følgende stump kode indættes i dit dokument, hvor du skal bruge det.

Du skal ændre felterne "Sender", "Subject", "AddRecipient", "Body" og muligvis "Priority".

Set JMail = Server.CreateObject("JMail.SMTPMail")

JMail.ServerAddress = "mail.ditdomæne.dk"

JMail.Sender = "afsender@domæne.dk"
JMail.Subject = "Eksempel på afsendelse af mail med JMail"

JMail.AddRecipient "modtager@domæne.dk"

JMail.Body = "Eksempel på brugen af JMail" & VbCrLf & VbCrLf
JMail.Body = JMail.Body & "Med venlig hilsen Team Internet Support"

' 1 - highest priority (Urgent)
' 3 - normal
' 5 - lowest
JMail.Priority = 1

JMail.Execute

Det er hos mig blevet til:

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "ethnoplanet1"

Set JMail = Server.CreateObject("JMail.SMTPMail")
JMail.ServerAddress = mailserver
JMail.Sendername = "Bestilling"
JMail.Sender = afsender
JMail.Subject = "Bestilling fra " & Request.form("navn") & ""
JMail.AddRecipientEx "postmaster@ethnoplanet.dk", "Bestilling"
JMail.Priority = 1
body = "Bestilling fra:" & vbcrlf & "" & vbcrlf &  "Navn : " & Request.Form("navn") & "" & vbcrlf & "Adresse : " & Request.Form("adresse") & "" & vbcrlf & "Post nr. / By : " & Request.Form("postnr") & " / " & Request.Form("by") & "" & vbcrlf & "Tlf.: " & Request.Form("telefon") & "" & vbcrlf & "" & vbcrlf & "Kunden har bestilt:" & vbcrlf & "" & vbcrlf & ""
body1 = "Bestilling fra:" & vbcrlf & "" & vbcrlf &  "Navn : " & Request.Form("navn") & "" & vbcrlf & "Adresse : " & Request.Form("adresse") & "" & vbcrlf & "Post nr. / By : " & Request.Form("postnr") & " / " & Request.Form("by") & "" & vbcrlf & "Tlf.: " & Request.Form("telefon") & "" & vbcrlf & "" & vbcrlf & "Du har bestilt:" & vbcrlf & "" & vbcrlf & ""
strQuery = "SELECT * FROM varer ORDER BY navn"
Set RS = Conn.Execute(strQuery)
    If not (rs.BOF Or rs.EOF) Then
    ialt = 0
        Do While Not rs.EOF
            if session("bestil" & rs("id") & "") = "true" then
            body = body & "" & session("antal" & rs("id") & "") & " stk. " & rs("navn") & " á kr. " & formatnumber(rs("pris") , 2) & " ialt kr. " & FormatNumber((rs("pris") * session("antal" & rs("id") & "")) ,2) & "" & vbcrlf & ""
            body1 = body1 & "" & session("antal" & rs("id") & "") & " stk. " & rs("navn") & " á kr. " & formatnumber(rs("pris") , 2) & " ialt kr. " & FormatNumber((rs("pris") * session("antal" & rs("id") & "")) ,2) & "" & vbcrlf & ""
            ialt = (ialt + Session("betalpris") + (rs("pris")  * session("antal" & rs("id") & "")))
            end if
        RS.movenext
        loop
    body1 = body1 & "" & vbcrlf & "Betallingsmåde : " & Session("betal") & vbcrlf & vbcrlf &  "Du har samlet bestilt for kr. " & FormatNumber(ialt,2) & "" & vbcrlf & vbcrlf & "Med Venlig Hilsen" & vbcrlf & "Bestilling@ethnoplanet.dk" & vbcrlf & ""
        body = body & "" & vbcrlf & "Betallingsmåde : " & Session("betal") & vbcrlf & vbcrlf &  "Kunden har samlet bestilt for kr. " & FormatNumber(ialt,2) & "" & vbcrlf & ""
    end if
JMail.Body = body
JMail.Execute
set JMail = nothing
Set JMail = Server.CreateObject ("JMail.SMTPMail")
JMail.ServerAddress = mailserver
JMail.Sendername = "Bestilling"
JMail.Sender = afsender
JMail.Subject = "Bestilling fra " & Request.Form("navn") & ""
JMail.Priority = 1
JMail.Body = Body
JMail.AddRecipientEx "bestilling@ethnoplanet.dk", "Bestilling"
JMail.Execute
Set JMail = Nothing
Set JMail = Server.CreateObject ("JMail.SMTPMail")
JMail.ServerAddress = mailserver
JMail.Sendername = "Bestilling"
JMail.Sender = afsender
JMail.Priority = 1
JMail.Body = body1
JMail.Subject = "Ordrebekræftelse"
JMail.AddRecipientEx Request.Form("email"), "Ordrebekræftelse"
JMail.Execute
Set JMail = Nothing

Response.Redirect "sendt.asp"
end if
%>

Er der en simpel løsning på det problem?
Avatar billede flipover Nybegynder
14. juli 2000 - 13:34 #1
hvilekn fejl får du????
Avatar billede ethnoplanet Nybegynder
14. juli 2000 - 13:41 #2
Serverobjekt fejl 'ASP 0177 : 800401f3'

Server.CreateObject blev ikke udført

/prvcgi/send.asp, linje 99

800401f3

Linje 89 er:

Set JMail = Server.CreateObject("JMail.SMTPMail")

Avatar billede ethnoplanet Nybegynder
14. juli 2000 - 13:44 #3
Undskyld...  99 er:

Set JMail = Server.CreateObject("JMail.SMTPMail")

Avatar billede flipover Nybegynder
14. juli 2000 - 16:19 #4
hmmm.. du sender 3 mail (woouuw...jeg er sq skarp..*NOT*)...hvilken mail er linie 99 1., 2. eller 3. mail???
det jeg mener er der overhovedet nogen mail der ryger afsted???

paste evt. list mere kode
Avatar billede ethnoplanet Nybegynder
14. juli 2000 - 16:58 #5
kommer her:

Denne stump kode får data fra en indkøbskurv.. men det har du vel regnet ud, så skarp du nu er..  :-)

<%
' HER UNDER INDTASTER DU DIN MAIL SERVER OG AFSENDER
afsender = "test@test.dk"
mailserver = "mail.image.dk"
'/////////////////////////////////////
handelsbetingelser = Request.Form("handelsbetingelser")
navn = Request.Form("navn")
adresse = Request.Form("adresse")
postnr = Request.Form("postnr")
town = Request.Form("by")
telefon = Request.Form("telefon")
email = Request.Form("email")

if not handelsbetingelser <> "" then
Session("fejl") = "Udfyld alle felterne"
fejl = 1
Response.Redirect "betal.asp?mode=fejl"
end if
if not navn <> "" then
Session("fejl") = "Udfyld alle felterne"
fejl = 1
Response.Redirect "betal.asp?mode=fejl"
end if
if not adresse <> "" then
Session("fejl") = "Udfyld alle felterne"
fejl = 1
Response.Redirect "betal.asp?mode=fejl"
end if
if not postnr <> "" then
Session("fejl") = "Udfyld alle felterne"
fejl = 1
Response.Redirect "betal.asp?mode=fejl"
end if
if not town <> "" then
Session("fejl") = "Udfyld alle felterne"
fejl = 1
Response.Redirect "betal.asp?mode=fejl"
end if
if not telefon <> "" then
Session("fejl") = "Udfyld alle felterne"
fejl = 1
Response.Redirect "betal.asp?mode=fejl"
end if
if not email <> "" then
Session("fejl") = "Udfyld alle felterne"
fejl = 1
Response.Redirect "betal.asp?mode=fejl"
end if

Response.Buffer = True
Response.Expires = -1
Response.AddHeader "pragma", "no-cache"

if Request.Form("mode") = "Send Bestilling" then

if not handelsbetingelser <> "" then
Session("fejl") = "Udfyld alle felterne"
fejl = 1
Response.Redirect "betal.asp?mode=fejl"
end if
if not navn <> "" then
Session("fejl") = "Udfyld alle felterne"
fejl = 1
Response.Redirect "betal.asp?mode=fejl"
end if
if not adresse <> "" then
Session("fejl") = "Udfyld alle felterne"
fejl = 1
Response.Redirect "betal.asp?mode=fejl"
end if
if not postnr <> "" then
Session("fejl") = "Udfyld alle felterne"
fejl = 1
Response.Redirect "betal.asp?mode=fejl"
end if
if not town <> "" then
Session("fejl") = "Udfyld alle felterne"
fejl = 1
Response.Redirect "betal.asp?mode=fejl"
end if
if not telefon <> "" then
Session("fejl") = "Udfyld alle felterne"
fejl = 1
Response.Redirect "betal.asp?mode=fejl"
end if
if not email <> "" then
Session("fejl") = "Udfyld alle felterne"
fejl = 1
end if

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "ethnoplanet1"

Set JMail = Server.CreateObject("JMail.SMTPMail")
JMail.ServerAddress = mailserver
JMail.Sendername = "Bestilling"
JMail.Sender = afsender
JMail.Subject = "Bestilling fra " & Request.form("navn") & ""
JMail.AddRecipientEx "postmaster@ethnoplanet.dk", "Bestilling"
JMail.Priority = 1
body = "Bestilling fra:" & vbcrlf & "" & vbcrlf &  "Navn : " & Request.Form("navn") & "" & vbcrlf & "Adresse : " & Request.Form("adresse") & "" & vbcrlf & "Post nr. / By : " & Request.Form("postnr") & " / " & Request.Form("by") & "" & vbcrlf & "Tlf.: " & Request.Form("telefon") & "" & vbcrlf & "" & vbcrlf & "Kunden har bestilt:" & vbcrlf & "" & vbcrlf & ""
body1 = "Bestilling fra:" & vbcrlf & "" & vbcrlf &  "Navn : " & Request.Form("navn") & "" & vbcrlf & "Adresse : " & Request.Form("adresse") & "" & vbcrlf & "Post nr. / By : " & Request.Form("postnr") & " / " & Request.Form("by") & "" & vbcrlf & "Tlf.: " & Request.Form("telefon") & "" & vbcrlf & "" & vbcrlf & "Du har bestilt:" & vbcrlf & "" & vbcrlf & ""
strQuery = "SELECT * FROM varer ORDER BY navn"
Set RS = Conn.Execute(strQuery)
    If not (rs.BOF Or rs.EOF) Then
    ialt = 0
        Do While Not rs.EOF
            if session("bestil" & rs("id") & "") = "true" then
            body = body & "" & session("antal" & rs("id") & "") & " stk. " & rs("navn") & " á kr. " & formatnumber(rs("pris") , 2) & " ialt kr. " & FormatNumber((rs("pris") * session("antal" & rs("id") & "")) ,2) & "" & vbcrlf & ""
            body1 = body1 & "" & session("antal" & rs("id") & "") & " stk. " & rs("navn") & " á kr. " & formatnumber(rs("pris") , 2) & " ialt kr. " & FormatNumber((rs("pris") * session("antal" & rs("id") & "")) ,2) & "" & vbcrlf & ""
            ialt = (ialt + Session("betalpris") + (rs("pris")  * session("antal" & rs("id") & "")))
            end if
        RS.movenext
        loop
    body1 = body1 & "" & vbcrlf & "Betallingsmåde : " & Session("betal") & vbcrlf & vbcrlf &  "Du har samlet bestilt for kr. " & FormatNumber(ialt,2) & "" & vbcrlf & vbcrlf & "Med Venlig Hilsen" & vbcrlf & "Bestilling@ethnoplanet.dk" & vbcrlf & ""
        body = body & "" & vbcrlf & "Betallingsmåde : " & Session("betal") & vbcrlf & vbcrlf &  "Kunden har samlet bestilt for kr. " & FormatNumber(ialt,2) & "" & vbcrlf & ""
    end if
JMail.Body = body
JMail.Execute
set JMail = nothing
Set JMail = Server.CreateObject ("JMail.SMTPMail")
JMail.ServerAddress = mailserver
JMail.Sendername = "Bestilling"
JMail.Sender = afsender
JMail.Subject = "Bestilling fra " & Request.Form("navn") & ""
JMail.Priority = 1
JMail.Body = Body
JMail.AddRecipientEx "bestilling@ethnoplanet.dk", "Bestilling"
JMail.Execute
Set JMail = Nothing
Set JMail = Server.CreateObject ("JMail.SMTPMail")
JMail.ServerAddress = mailserver
JMail.Sendername = "Bestilling"
JMail.Sender = afsender
JMail.Priority = 1
JMail.Body = body1
JMail.Subject = "Ordrebekræftelse"
JMail.AddRecipientEx Request.Form("email"), "Ordrebekræftelse"
JMail.Execute
Set JMail = Nothing

Response.Redirect "sendt.asp"
end if
%>

Avatar billede tue Nybegynder
14. juli 2000 - 17:07 #6
Da jeg ikke lige synes jeg kan finde nogle fejl, vil mit første bud være, at JMail ikke er installeret på serveren.
Avatar billede flemming Nybegynder
14. juli 2000 - 17:11 #7
Hvilken af de tre send mail er det der går galt 1,2 eller 3 ?
Avatar billede ethnoplanet Nybegynder
14. juli 2000 - 17:29 #8
JMail er installeret...

Den eneste fejl jeg får er den jeg skrev tidligere....
Avatar billede inkognito1 Nybegynder
14. juli 2000 - 18:00 #9
Serverobjekt fejl 'ASP 0177 : 800401f3'

Server.CreateObject blev ikke udført

/prvcgi/send.asp, linje 99

800401f3

Denne fejl er typisk hvis JMAIL ikke er installeret, der du sikker på det ikke er ASPmail der ligger på din udbyders server...

Hvad hedder din udbyder ?
Avatar billede ethnoplanet Nybegynder
14. juli 2000 - 22:45 #10
Avatar billede flemming Nybegynder
15. juli 2000 - 04:10 #11
Jeg har et par forslag til forbedring af din kode:

1) lave en under rutine til JMail, f.eks.
  Function Mail_Send( strToName, strToAddress, strSubject, strBodyText)
  'Funktionen returnerer TRUE hvis mail blev sendt - ellers FALSE
  ...

2) Kald Så denne rutine de steder i din kode hvor du vil sende en mail.

Udover at din kode bliver lettere at gennemskue - så har det også den fordel at det er lettere at teste, fordi du kan gennemteste mailfunktionen først og når den så virker kan du gå videre til at lave database udtrækket. Når du tester database udtrækket kan du så gå ind i toppen af Send_Mail() og skrive følgende:

Send_Mail = True
Exit Function

Avatar billede flemming Nybegynder
15. juli 2000 - 04:15 #12
->ethnoplanet : Du har stadig ikke svaret på spørgsmålet:
Hvilken af de tre send mail er det der går galt 1,2 eller 3 ?

vi andre ved jo ikke hvilken af de tre steder som du opretter JMail som er linie #99 - hvis jeg kopierer din kode ind i min editor er der kun 55 linier.

Avatar billede ethnoplanet Nybegynder
15. juli 2000 - 12:37 #13
Tak for koden.

Det går galt allerede når den første stump aflæses.

Set JMail = Server.CreateObject("JMail.SMTPMail")
JMail.ServerAddress = mailserver
JMail.Sendername = "Bestilling"
JMail.Sender = afsender
JMail.Subject = "Bestilling fra " & Request.form("navn") & ""
JMail.AddRecipientEx "postmaster@ethnoplanet.dk", "Bestilling"
JMail.Priority = 1

99 er så den første linje hér.
Avatar billede ethnoplanet Nybegynder
15. juli 2000 - 17:48 #14
Tak for hjælpen alle, men jeg må vist vride armen om på min isp, såfremt jeg ikke selv har dummet mig.

Tak for koden flemming.
Svar lige hvis du vil ha de points.
Avatar billede flipover Nybegynder
17. juli 2000 - 08:47 #15
det må helt klart være et manglende objeckt/komponent...*BASTA*. :-)
Avatar billede inkognito1 Nybegynder
22. juli 2000 - 11:04 #16
lidt point til mig oss :O)))
Avatar billede ethnoplanet Nybegynder
22. juli 2000 - 14:58 #17
Hmm.. sådan kan det jo gå.. JEG dummede mig for en gangs skyld :)

Nå, men da jeg ikke aner hvordan points fordeles, får inkognito1 dem alle.