Avatar billede lise Nybegynder
23. november 1998 - 00:00 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Vedr. html

hvad er html?
Avatar billede jfl Nybegynder
23. november 1998 - 23:50 #1
Hej Lise,

HTML betyder Hyper Text Markup Language.
Når man laver en webside programmerer man i HTML.
Det er det sprog browsere som Netscape og Internet Explorer omdanner til det man ser visuelt når man er på en webside.

Et eksempel på en HTML kode er <B>, som gør teksten imellem <B> og </B> fed.

Svar nok?
Avatar billede lise Nybegynder
24. november 1998 - 14:04 #2
Hvis jeg selv skal opdatere eller aendre en web site, skal jeg så have HTML og hvordan får jeg det?
Avatar billede jfl Nybegynder
25. november 1998 - 14:34 #3
Undskyld ventetiden!

HTML er et programmeringssprog. Man skal ikke have det, men kunne det for at lave ordentlige websider.
Der findes dog programmer som fungerer lidt ligesom Quark Xpress, og dermed hjælper en med at lave en webside, uden at man behøver have kendskab til HTML.
Du bruger vist Mac så vidt jeg er orienteret. Hertil findes GoLive. Det skulle efter sigende være det bedste til Mac.
Alternativt kan man bruge mit Webalogic (www.webalogic.com), som lader en redigere og oprette websider online.
Avatar billede lise Nybegynder
25. november 1998 - 17:30 #4
Ok. Så vidt så godt. Men hvad nu hvis en web site er programmeret kun ved HTML og ikke via et web design program såsom Front Page eller GoLive. Hvad er så bedst og nemmest for en ikke-computer-ekspert person at anvende til at ændre/opdatere web sider?
Avatar billede jfl Nybegynder
25. november 1998 - 19:11 #5
Nu kan jeg jo ikke svare uden at have interesser, men vil alligevel svare.

Selvom et website ikke fra starten af er lavet i FrontPage eller GoLive, kan disse programmer godt senere tage over.
Fordelen ved disse programmer er at man også kan ændre i designet. Dog kan denne mulighed også være en ulempe, da man, hvis ikke man har styr på hvad man laver, kan komme til at lave fejl.

Alternativt kan man få sit web bureau til at lave et system som giver en mulighed for at redigere i ens sider.
Et eksempel herpå er mit Webalogic, som er lavet til dette.
Avatar billede orsted Nybegynder
25. november 1998 - 19:26 #6
Hej Lise,

- Hvad sidder du med for en computer?
- Har du frontpage eller golive?
- Hvad er det du vil lave på Web?

Hvis du svarer på de tre spørgsmål vil det være meget nemmere at lave et målrettet svar.

:-)
Chrisitan
Avatar billede lise Nybegynder
25. november 1998 - 19:37 #7
Jeg arbejder på Mac og har faktisk hverken Front Page eller Go Live. Jeg er ved at skulle lave et web site for mit firma, og vil gerne have mulighed for at en marketing person, der ikke har forstand på HTML, nemt kan ændre og opdatere i web siten, uden at 'ødelægge' noget ved designet. Det er mest tekst ændringer, men evt. også et par billeder.
Avatar billede jfl Nybegynder
26. november 1998 - 11:34 #8
Det behov du illustrerer kan klares med Webalogic. Jeg må ærligt erkende at jeg ikke kender til andre metoder, bortset fra hvis man får lavet et system specifikt til sig.
Hvad siger du Christian?
Avatar billede martin Nybegynder
25. januar 1999 - 05:11 #9
Hej Lise,

Hvis du vil godt igang på nettet og vil til at prøve med HTML, så vil jeg råde dig til at besøge http://www.netby.net der han du få en gratis webside som er nem at oploade o.s.v.

Hvis du ønsker at blive god til HTML så skal du anskaffe dig en HTML-Editor uden WYSIWYG (Hvad Du Ser Er Hvad Du Får)  funktion, denne funktion gør at du ikke skal kende HTML koderne. Hvis du derimod vælger en WYSIWYG HTML-editor så kan du lave websider ligeså nemt som word dokumenter!
FrontPage er en WYSIWYG HTML-Editor, da du bruger denne vil jeg foreslå dig at besøge microsoft.com og downloade den nye version FrontPage2000, da den ordner HTML koderne, den gamle version har et mega stort plads spild!

/Martin
Avatar billede jfl Nybegynder
08. december 1998 - 09:27 #10
Hvis andre har kommentarer hertil må de endelig hoppe på !
Avatar billede orsted Nybegynder
09. december 1998 - 10:19 #11
Der er flere systemer på markedet til den slags. En mulighed er at installere fx Go Live, men den går kun hvis alle brugere er på Mac. Umiddelbart vil jeg mene at Lotus Notes er den bedste løsning, med det er selvfølgeligt også meget meget dyrere en Webalogic.

:-)
Christian
Avatar billede lise Nybegynder
09. december 1998 - 14:58 #12
Hvad er Lotus Notes?
Og hvad er Go Live og hvor meget koster det ca.?
Avatar billede jfl Nybegynder
09. december 1998 - 15:20 #13
GoLive kan fås fra $99
Du kan læse om det her:
http://www.golive.com/
Hvor du også kan downloade en test version.
De har også noget der hedder ""GoLive Web Publishing System"", som vil koste omkring $1.000 når det er færdigt. Dette ser ud til at ligne mit Webalogic lidt...

Hvad Lotus Notes koster ved jeg ikke, der skal du have fat i sådan en som Christian. Det er hans område. Ik' Christian :)
Avatar billede meyersweb Nybegynder
09. februar 1999 - 12:31 #14
Grunden til at internettet anvender HTML, som står for Hyper Text Markup Language, er at HTML-filer ikke fylder ret meget i forhold til filtyper. Dette gør er siderne på netter er forholdsvis hurtige at load. billeder i gif eller jpg format er forholdsvis store, hvilket gør at disse er langsomme at loade (hvilket du sikkert har irreteret dig over 100-vis af gange)
Avatar billede osaka_san Nybegynder
16. februar 1999 - 18:40 #15
Hejsa Lise.

Ja, HTML er jo efterhånden et vidt begreb. Dog vil jeg lige fastslå at det ikke er et programmeringspsrog som mine kolleger nævner tidligere.
HTML er som navnet antyder et markerings sprog, hvilket vil sige at det bruges til at formatere et tekst afsnit, således at du har mulighed for at angive hvilken del af teksten der skal skrives med fed, kursiv, understreget osv. H'et står for hypertekst, hvilket var det nyskabende ved dette markerings sprog, nemlig muligheden for at linke (lave kæder) til andre dokumenter og på den måde forbinde store mængder information.

Men okay, ud fra tråden kan jeg se at du er interesseret i at lære at lave et website og det første vise ord herfra vil i den forbindelse være:

"Man kommer ikke langt ved at være HTML ekspert."

At skabe et website der fungere både effektivt og informativt er langt mere end bare at sætte en række formateringer på en tekst. Der skal tages stilling: Udseende, budskab, målgruppe, hvordan vil i måle successen og mange andre faktorer.

Derfor vil jeg anbefale dig først og fremmest at sætte dig ind i hvad det egentlig er du vil i gang med. Dette kan du gøre på mange måder, men det mest anbefalelses værdige og billigste er at anskaffe dig et af de mange 38 kroners hæfter, der omhandler internettet og hvordan du laver en website, du kan købe hos din lokale bladforhandler.

Når du har en snert af hvad det vil sige at designe og vedligeholde et website er det på tide at udnytte de mange ressourcer der findes på nettet.

Din første prioritering bør nu være at læse alle de artikler du kan finde omkring emnet webdesign og på den måde drage fordel af alle de mange "dumme"erfaringer andre har lært af.

Når du nu føler du helt konkret ved hvad du vil lave er det på tide at anskaffe dig et stykke software der kan hjælpe dig med konstruktionen af selve det fysiske site.
Jeg anbefaler personligt:

[HTML EDITOR]
Dreamveawer 2 fra www.macromedia.com

[GRAFIK]
Photoshop 5.02 fra www.adobe.com
Denne er dog lidt dyr så
Paint Shop Pro fra www.jasc.com kan sagtens gå an i de fleste tilfælde.

[UPLOAD AF SIDE]
Dreamveawer 2 har en indbygget funktion til dette, men ellers anbefales Cute FTP, som kan hentes på http://tucows.inet.tele.dk

[PROGRAMMERING - CGI, ASP]
Da du skriver at en marketings person skal kunne opdatere siden uden kendskab til html er der 2 muligheder. Enten vælger du at give personen adgang til serveren og dermed lære ham/hende de simple kommandoer, eller også installere du et lille program på serveren der kan opdatere siden direkte fra browseren og kun opdatere de tilladte ting, således at designet holdes konstant. Dette kan enten selv programmeres, laves på bestilling hos et firma, eller i nogen tilfælde findes på nettet.

kig eventuelt forbi:

http://www.activeserverpages.com/
http://www.cgi-resources.com/

Pyha, det endte med at blive en lang smørre, men jeg tror jeg nåede igennem det mest grundlæggende. Skulle du have nogen spørgsmål eller lign. er du hjertelig velkommen til at skrive til:

Webmaster@diskofil.dk

Mange hilsner fra

Oscar !
Avatar billede long Nybegynder
18. februar 1999 - 19:20 #16
Lise,
Du har vist efterhånden fået en del ud af dit spørgsmål vedr. HTML
Kan du ikke acceptere det hvis du er tilfreds med svaret?
:)
Avatar billede lise Nybegynder
19. februar 1999 - 08:29 #17
Jo, jeg er blevet en del klogere allerede... Tak!