Avatar billede wwwbolig Nybegynder
10. maj 2002 - 19:07 Der er 6 kommentarer

Nested DataGrid

Hey

Jeg sidder og har problemer med at lave DataBind() til et DataGrid som er placeret inde i et andet DataGrid, jeg ved at de to DataGrid virker hver for sig, men når jeg prøver at sætte dem sammen kommer følgende fejl:

Object reference not set to an instance of an object.

Er der nogen der erfaring med ovenstående?
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
10. maj 2002 - 19:38 #1
Der gøres brug af et nested datagrid i Ibuyspys portal del, her foregår det dog ikke ved at bruge databind, men datasouce:

http://www.ibuyspyportal.com/sourceviewer/srcview.aspx?path=Discussion.src&file=DesktopModules/Discussion.ascx
Avatar billede wwwbolig Nybegynder
10. maj 2002 - 21:40 #2
moonduck>> udemærket eksempel men jeg skal desværre bruge en instans af det inderste datagrid men bliver ved med at få fejlen:

Object reference not set to an instance of an object.
Avatar billede wwwbolig Nybegynder
10. maj 2002 - 22:19 #3
Er det evt. nogen der ligger inde med andre gode fora, hvor jeg kan spørge om ovenstående?
Avatar billede reffak Nybegynder
11. maj 2002 - 01:08 #4
Hej
Kan du ikke copy/paste noget kode ind, så vi kan se hvad det drejer sig om? Alternativt, hvis koden fylder for meget, zip filen og upload til en server vi kan downloade fra.

MVH
Avatar billede snepnet Nybegynder
21. maj 2002 - 02:32 #5
Kunne også være fint hvis du kopierede den linie som der fejlmeldes på, istedet for kun at skrive fejlen.
Jeg har ikke før oplevet at et eksisterende (og fungerende) grid, ikke kunne sættes ind i et andet grid uden problemer.
Hvordan har du opbygget siden ? ligger dine grids i selvstændige kontroller, eller har du bygget det hele op i én aspx-side ?

Når jeg skal lave den slags plejer jeg at indlægge subgriddet i forbindelse med at data bindes til det første grid, og da jeg normalt har mine grids i selvstændige kontroller betyder det i praksis at jeg blot indsætter en kontrol i visse felter i mit hovedgrid, feks. som følger:

private void DataGrid1_ItemDataBound(object sender, System.Web.UI.WebControls.DataGridItemEventArgs e)
{
  //her indsættes en usercontrol indeholdende et datagrid i første celle i første række af det eksisterende grid.
  if (e.Item.ItemIndex==1)
  {
    SomWEBapp.SomeControl c = (SomWEBapp.SomeControl) LoadControl("/SomWEBapp/SomeControl.ascx");
    e.Item.Cells[0].Controls.Add(c);
  }

Det kan selvfølgelig også gøres statisk, hvis du opbygger det i designeren... jeg synes bare det er rarere at gøre det i koden som vist.

håber du kan bruge det.
Avatar billede midas_dk Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:37 #6
Hvis du kun viser det nestede DataGrid i edit-mode, er det nok derfor. Har haft problemet med en dropdownlist, som ikke kunne tilgås som bare dropdown2.items.blabla..., men istedet skulle det findes via e.Item.FindControl("kontrolnavn")...

Er det noget vrøvl, eller hvad?