Avatar billede rellin Nybegynder
10. maj 2002 - 18:29 Der er 6 kommentarer

Automatisk sende en email til adr. ved knap

Kan man automatisk sende en email vha. en button i java , jeg ved at f.eks. kan man bruge mailto:email@adr.com i scripting men hvordan gør man det i java?? ...

Eller i det mindste hvordan man exekverer et program fra java ??

Avatar billede =maddog= Nybegynder
10. maj 2002 - 18:58 #1
du skal downloade og bruge JavaMail pakken
http://java.sun.com/products/javamail/
jeg har ikke selv brugt den endnu, men der er sikkert en tutorial på SUNs side. (hvis der ikke er andre der kan svare)
Avatar billede rellin Nybegynder
10. maj 2002 - 19:06 #2
Jamen kan man ikke "overføre" det på en eller anden måde... så det kan klares via...  normal scripting f.eks. indføre scripting i java... og så satse på at ... den pågældende maskine har en browser som forstår det ?
Avatar billede =maddog= Nybegynder
10. maj 2002 - 19:11 #3
problemet er at nogle mennesker læser deres mail via web-mail eller direkte på serveren via en SSH1/Unix emulator. Jeg hører selv til sidste gruppe og får ingenting ud af mailto: pseudoprotokollen. Er du ved at lave JSP sider eller er det til en applikation?
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2002 - 21:00 #4
Hvis det er i servlets eller JSP så prøv at kigge på :
http://www.servlets.com/cos/javadoc/com/oreilly/servlet/MailMessage.html
Den kan ikke alverdens men til gengæld er den nem at bruge :-)

Hvis det er en Application du er ved at lave kender jeg oxo kun den som maddog anbefaler
Avatar billede =maddog= Nybegynder
10. maj 2002 - 21:06 #5
jeg har lige lavet en JSP side til at sende mails. jeg har prøvekørt den på mycgiserve og den virker
<%@ page import="java.util.*, javax.mail.*, javax.mail.internet.*" %>
<%
  Properties props = new Properties();
  props.put("mail.smtp.host", "mycgiserver.com");
  Session s = Session.getInstance(props,null);

  MimeMessage message = new MimeMessage(s);

  InternetAddress from = new InternetAddress("maddog@mycgiserver.com");
  message.setFrom(from);
  String toAddress = request.getParameter("to");
  InternetAddress to = new InternetAddress(toAddress);
  message.addRecipient(Message.RecipientType.TO, to);

  String subject = request.getParameter("subject");
  message.setSubject(subject);
  String text = request.getParameter("text");
  message.setText(text);

  Transport.send(message);
%>
<html>
<p align="center">The Message has been sent.<br>Check your inbox.</p>
<p align="center"><a href="sendmail.html">Click here to send another!</a></p>
</html>

en tilsvarende method i 'normal' java ser sådan ud
import javax.mail.*;
import javax.mail.internet.*;
import java.util.*;
public void postMail( String recipients[ ], String subject, String message , String from) throws MessagingException
{
    boolean debug = false;

    //Set the host smtp address
    Properties props = new Properties();
    props.put("mail.smtp.host", "mycgiserver.com");

    // create some properties and get the default Session
    Session session = Session.getDefaultInstance(props, null);
    session.setDebug(debug);

    // create a message
    Message msg = new MimeMessage(session);

    // set the from and to address
    InternetAddress addressFrom = new InternetAddress(from);
    msg.setFrom(addressFrom);

    InternetAddress[] addressTo = new InternetAddress[recipients.length];
    for (int i = 0; i < recipients.length; i++)
    {
        addressTo[i] = new InternetAddress(recipients[i]);
    }
    msg.setRecipients(Message.RecipientType.TO, addressTo);

    // Optional : You can also set your custom headers in the Email if you Want
    msg.addHeader("MyHeaderName", "myHeaderValue");

    // Setting the Subject and Content Type
    msg.setSubject(subject);
    msg.setContent(message, "text/plain");
    Transport.send(msg);
}

det er bare scriptlets og kode jeg har fundet og kopieret ikke noget intrikant
Avatar billede gybel Nybegynder
17. maj 2002 - 11:41 #6
Tja... jeg vælger så lige at svare på det sidste du spørg om.. ;o)

Runtime rt = Runtime.getRuntime();
    try {
        rt.exec("program sti");
    }catch(Exception e) {System.err.println(e);}