Avatar billede virtualfriend Nybegynder
09. maj 2002 - 21:48 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Paritetsbit?

Hej,

Er der nogen her som ved hvordan man anvender em paritetsbit?? Er der en formel for det eller hva??
Avatar billede rallye Nybegynder
09. maj 2002 - 22:01 #1
Et paritetsbit bruges typisk i forbindelse med RS-232 kommunikation e.lign.
Lige paritet / even parity betyder at man tæller databitene og hvis der er et lige antal, sættes paritetsbittet, hvis der er et ulige antal sættes det ikke.
Ved ulige paritet / odd parity er det omvendt.
Det er typisk noget man bruger for at modtageren af dataen har en metode til at checke om dataene er kommet frem uden fejl.
Se evt mere på
http://www.mathworks.com/access/helpdesk/help/toolbox/instrument/parity.shtml
Avatar billede chries Nybegynder
09. maj 2002 - 22:02 #2
http://www.webopedia.com/TERM/E/even_parity.html

der er lige paritet og ulige paritet.

lige paritet:
der skal være et lige antal bit sat, feks.
data: 10000011 , paritet bit ville så være 1, der skal være lige antal 1'ere
data: 10000010 , paritet bit ville så være 0

ulige er lige modsat:
data: 10000011 , paritet bit ville så være 0, der skal være ulige antal 1'ere
data: 10000010 , paritet bit ville så være 1

når man så motager de 8 bit + paritet, tester man om paritet bittet er korrekt. Er den det, er der en sandsynlighed for data'erne er korrekt.
Avatar billede virtualfriend Nybegynder
09. maj 2002 - 22:10 #3
Aha, men er der ikke en formel det?? Hvis man nu vil sende 16 data bit, hvor mange paritetsbits skal man så bruge, og hvordan skal de sidde i bit-strengen??
Avatar billede rallye Nybegynder
09. maj 2002 - 22:11 #4
Kan du ikke forklare lidt nærmere hvad du laver, for normalt udregnes paritetsbit automatisk af hardwaren - f.eks. en UART
Avatar billede virtualfriend Nybegynder
09. maj 2002 - 22:21 #5
Jeg vil bare gerne forstå hvordan man gør.. Jeg har hørt at der en formel for det.. Den vil jeg gerne have så jeg kan se hvordan det egentlig foregår..
Avatar billede chries Nybegynder
09. maj 2002 - 22:22 #6
der findes forskellige metoder at anvende parititets bit. Der findes f'eks hamming koding (kan via parititets bit finde én fejl)

http://www.cs.fiu.edu/~downeyt/cop3402/hamming.html

Det er helt op til dig hvor mange du vil have , hvordan de skal sendes osv...

comporte bruger metoden i min første indlæg. (det håndteres som virtual skriver helt af hardwaren)
Avatar billede chries Nybegynder
09. maj 2002 - 22:32 #7
hvis du ville sende 8 bit (10101010)via en RS232 comport, ville det foregå således:

comporten sættes op til 1 start bit (S), 1 stop bit(E), lige paritet (P) og 8 data bits (D).

på linien ville der så sendes:

<--SDDDDDDDDPE------

når du sende de første 8 bit ned til porten.

Når en anden port modtager det, tester den om paritet bit'et passer og reagerer alt efter hvordan den passer (eller ikke)
Avatar billede microtec Nybegynder
09. maj 2002 - 23:23 #8
virtualfriend >> Der er altid kun et enkelt paritets-bit uanset hvor mange data-bit du har.
Avatar billede virtualfriend Nybegynder
10. maj 2002 - 13:57 #9
Microtec-> Nej, jeg har fundet ud af at der går 5 paritetsbits til at sende 26 data bits..

Hamming´s formel ser således ud " d+p+1<=2 opløftet i p... d=databits..
Og som du vil kunne se passer det med 5 paritetsbits til 26 databits..

Jeg fandt den ved hjælp af chries og rallye´s links, så jeg takker og deler pointene mellem jer..
Avatar billede microtec Nybegynder
10. maj 2002 - 14:04 #10
Vrøvl.

Paritets-bittet anvendes til at sikre at der er et lige antal "1" ved "Even parity" og et ulige antal "1" ved "Odd-parity".
Du skal kun bruge et enkelt bit, uanset hvor mange data-bit der er tale om.

Det du taler om er ikke en paritet, men en check-sum. Der er stor forskel :o)
Avatar billede chries Nybegynder
10. maj 2002 - 20:25 #11
paritets bit er også en checksum !

bare fordi comporte kun bruger 1 bit, betyder det ikke andre teknoligier bruger flere.
Avatar billede chries Nybegynder
10. maj 2002 - 20:26 #12
..betyder det ikke, at andre teknoligier ikke bruger flere.
Avatar billede virtualfriend Nybegynder
11. maj 2002 - 15:22 #13
Lige til microtec...

Checksum undersøger også om pariteten er lige eller ulige... Bare lige til en anden gang..*S*
Avatar billede microtec Nybegynder
12. maj 2002 - 15:20 #14
Min gamle lære bog er ikke enig, Hamming koding betegnes der som en metode til fejlkorrektion, men lad det nu ligge :o)