Avatar billede ethnoplanet Nybegynder
13. juli 2000 - 11:52 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

ODBC-linknavn og

Jeg har netop opdaget at min isp kræver brug af ODBC-links. Men jeg aner ikke hvordan det funker.

Feks refereres der herunder til butik.mdb, men der skal istedet bruges et ODBC-linknavn. Det virker ikke hvis jeg eksempelvis udskifter "butik.mdb" men "linknavn"

Sådan ser det ud nu:

<% if mode = "sletvarer" then %>
<%
        strSQL = "SELECT * FROM varer"
        strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("butik.mdb") & ";DriverId=25;FIL=MS Access"
        Set myConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
        myConn.Open strDSN
        Set rs = myConn.Execute(strSQL)
        If Not (rs.BOF Or rs.EOF) Then

            %>
    <body bgcolor=DimGray >
    <% if mode = "sletvarer" AND Request("slettet") = "ja" then %>
    <h3> Varen er slettet fra databasen</h3><br>
<% end if %>

Samme problem her:

<% if mode = "sletvarer1" then

    Set myConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    myConn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("butik.mdb") & ";DriverId=25;FIL=MS Access"
    Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
    strSQL = "Delete * FROM varer WHERE (Id = " & Request.QueryString("id") & ")"
    rs.Open strSQL, myConn, 1, 3

    Response.Redirect("admin1.asp?mode=sletvarer&slettet=ja")

end if %>

Nogen meget simpel løsning?

Avatar billede phylox2 Nybegynder
13. juli 2000 - 11:56 #1
Du SKAL ikke bruge ODBC links for at connecte til din database .. du kan bare fortsætte med at bruge den DSN-less connection
Avatar billede ethnoplanet Nybegynder
13. juli 2000 - 12:05 #2
Jo, det er det der er problemet. Nettonet kræver det.
Avatar billede flipover Nybegynder
13. juli 2000 - 12:20 #3
med et ODBC-link....mener de/du så et DSN?? (Data Source Name)
Avatar billede flipover Nybegynder
13. juli 2000 - 12:26 #4
hvis det er et DSN der skal bruges...så er det simpelt ..

Set Rs = CreateObject("ADODB.RecordSet")
Set MyConn = CreateObject("ADODB.connection")
MyConn.Open "DSN-NAVN"

det kræver dog lidt mere...på serveren skal der oprettes et DSN (sikkert noget udbyder gør)
men de skal vide DSN-NAVN, filnavn på db/mdb-fil, og placering af denne fil...altså hvor findes db/mdb-fil..

måske det giver et svar??
Avatar billede ethnoplanet Nybegynder
13. juli 2000 - 12:31 #5
Serveren opretter det hele. Jeg skal bare sørge for at der bliver brugt et ODBC-link. Jeg har prøvet et par småting, men når HTML er min stærke side har jeg et problem med ASP.

Har nogen tid til at skimme filen igennem?

Min icq: 63641650
Avatar billede flipover Nybegynder
13. juli 2000 - 12:38 #6
jamen.....det eksempel jeg har givet ...bruger et ODBC Link....!

istedet for ("driver..bla bla butik.mdb..bla bla") skrives ent DSN-navn/ODBC-link, just som jeg har skrevet i koden tidligere.. :-)
Avatar billede ethnoplanet Nybegynder
13. juli 2000 - 12:46 #7
Suk..

Hvad pokker skal vi med ASP..  :-)

Nå men kort fortalt fatter jeg ikke en meter af det. Jeg har prøvet.

Avatar billede flipover Nybegynder
13. juli 2000 - 13:13 #8
jamen dog..

prøv at poste den kode du bruger i dag...så kan vi ta det derfra..

(er det ASP du ikke fatter eller ODBC-tingen???))

*op med humøret!!!*
Avatar billede ethnoplanet Nybegynder
13. juli 2000 - 13:23 #9
Tak for de opløftende ord.
Mener du jeg skal paste HELE html-koden??

Jamen her er den så:

<% mode = Request("mode") %>
<% Response.Buffer = true %>
<head>
<title</title>
<base target="_self">
</head>
<%
navn = Request.Form("navn")
beskrivelse = Request.Form("beskrivelse")
billedeurl = "upload/" & Request.Form("url")
pris = Request.Form("pris")
kategori = Request.Form("kategori")
if Request.Form("mode") = "Gem" then

            strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="&Server.MapPath("butik.mdb")
            Set myConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
            myConn.Open strDSN
            strSQL = "SELECT * from tilbud"
            Set rs = myConn.Execute(strSQL)
            strSQL = "INSERT INTO varer (navn,beskrivelse,billedeurl,pris,kategori) VALUES ('" & navn & "','" & beskrivelse & "','" & billedeurl & "','" & pris & "','" & kategori & "')"
            Set rs = myConn.Execute(strSQL)
Response.Redirect "admin1.asp?mode=nyvarer&jaja=jaja"
end if

%>

<% if mode = "" then %>

<a href="admin1.asp?mode=nyvarer">Tryk her for at oprette en ny varer</a><br>
<a href="admin1.asp?mode=sletvarer">Tryk her for at slette en varer</a><br>
<% end if %>
<% if mode = "nyvarer" then %>
<head>
<title>(C)2000 Ethnoplanet.dk</title>
<base target="_self">
</head>
<% if mode = "nyvarer" AND Request("jaja")="jaja" then%>
<b>Du har nu oprettet en varer!</b>
<% end if %>
<form method="POST" action="admin1.asp">
<div align="center">
  <center>
  <table border="1" width="50%" cellpadding="0" cellspacing="0">
    <tr>
      <td width="50%">
        <p align="left">Navn :</td>
      <td width="50%"><input type="text" name="navn" size="20"></td>
    </tr>
    <tr>
      <td width="50%">Beskrivelse :</td>
      <td width="50%"><textarea rows="6" name="beskrivelse" cols="25"></textarea></td>
    </tr>
    <tr>
      <td width="50%">Billede :</td>
      <td width="50%"><input type="text" name="url" size="20" value=""></td>
    </tr>
    <tr>
      <td width="50%">Pris :</td>
      <td width="50%"><input type="text" name="pris" size="20"></td>
    </tr>
    <tr>
      <td width="50%">Kategori :</td>
      <td width="50%"><select size="1" name="kategori">
          <option value="kategori1">Rituelle Urter</option>
          <option value="kategori2">Stimulerende Urter</option>
          <option value="kategori3">Naturlige Smartdrugs</option>
          <option value="kategori4">Gør det selv sæt</option>
          <option value="kategori5">The blandinger</option>
        </select></td>
    </tr>
    <tr>
      <td width="50%"><input type="submit" value="Gem" name="mode"></td>
      <td width="50%">&nbsp;</td>
    </tr>
  </table>
  </center>
</div>
</form>
<% end if %>
<% if mode = "sletvarer" then %>
<%
        strSQL = "SELECT * FROM varer"
        strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("butik.mdb") & ";DriverId=25;FIL=MS Access"
        Set myConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
        myConn.Open strDSN
        Set rs = myConn.Execute(strSQL)
        If Not (rs.BOF Or rs.EOF) Then

            %>
    <body bgcolor=DimGray >
    <% if mode = "sletvarer" AND Request("slettet") = "ja" then %>
    <h3> Varen er slettet fra databasen</h3><br>
<% end if %>
<% Do While Not rs.EOF %>
<Font face="Arial"><a href="admin1.asp?mode=sletvarer1&id=<%= rs("Id") %>">Slet</a><br><%= " " & "Varer :" & "  " & rs("Navn") & "<br>" &  "Beskrivelse : " & rs("beskrivelse")%></font><br><br>
</body>

<% rs.movenext
loop
else:
%> No users <%
end if %>
<% end if %>
<% if mode = "sletvarer1" then

    Set myConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    myConn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("butik.mdb") & ";DriverId=25;FIL=MS Access"
    Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
    strSQL = "Delete * FROM varer WHERE (Id = " & Request.QueryString("id") & ")"
    rs.Open strSQL, myConn, 1, 3

    Response.Redirect("admin1.asp?mode=sletvarer&slettet=ja")

end if %>

Avatar billede flipover Nybegynder
13. juli 2000 - 13:35 #10
lad os kalde ODBC-linket for "butikDB"

de steder hvor der før stod:
strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="&Server.MapPath("butik.mdb")
myconn.open strDSn

er erstattet af

myconn.open "butikDB"

thats it..

I Hope!!! :-)

<% mode = Request("mode") %>
<% Response.Buffer = true %>
<head>
<title</title>
<base target="_self">
</head>
<%
navn = Request.Form("navn")
beskrivelse = Request.Form("beskrivelse")
billedeurl = "upload/" & Request.Form("url")
pris = Request.Form("pris")
kategori = Request.Form("kategori")
if Request.Form("mode") = "Gem" then

            Set myConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
            myConn.Open "butikDB"
            strSQL = "SELECT * from tilbud"
            Set rs = myConn.Execute(strSQL)
            strSQL = "INSERT INTO varer (navn,beskrivelse,billedeurl,pris,kategori) VALUES ('" & navn & "','" & beskrivelse & "','" & billedeurl & "','" & pris & "','" & kategori & "')"
            Set rs = myConn.Execute(strSQL)
Response.Redirect "admin1.asp?mode=nyvarer&jaja=jaja"
end if

%>

<% if mode = "" then %>

<a href="admin1.asp?mode=nyvarer">Tryk her for at oprette en ny varer</a><br>
<a href="admin1.asp?mode=sletvarer">Tryk her for at slette en varer</a><br>
<% end if %>
<% if mode = "nyvarer" then %>
<head>
<title>(C)2000 Ethnoplanet.dk</title>
<base target="_self">
</head>
<% if mode = "nyvarer" AND Request("jaja")="jaja" then%>
<b>Du har nu oprettet en varer!</b>
<% end if %>
<form method="POST" action="admin1.asp">
<div align="center">
  <center>
  <table border="1" width="50%" cellpadding="0" cellspacing="0">
    <tr>
      <td width="50%">
        <p align="left">Navn :</td>
      <td width="50%"><input type="text" name="navn" size="20"></td>
    </tr>
    <tr>
      <td width="50%">Beskrivelse :</td>
      <td width="50%"><textarea rows="6" name="beskrivelse" cols="25"></textarea></td>
    </tr>
    <tr>
      <td width="50%">Billede :</td>
      <td width="50%"><input type="text" name="url" size="20" value=""></td>
    </tr>
    <tr>
      <td width="50%">Pris :</td>
      <td width="50%"><input type="text" name="pris" size="20"></td>
    </tr>
    <tr>
      <td width="50%">Kategori :</td>
      <td width="50%"><select size="1" name="kategori">
          <option value="kategori1">Rituelle Urter</option>
          <option value="kategori2">Stimulerende Urter</option>
          <option value="kategori3">Naturlige Smartdrugs</option>
          <option value="kategori4">Gør det selv sæt</option>
          <option value="kategori5">The blandinger</option>
        </select></td>
    </tr>
    <tr>
      <td width="50%"><input type="submit" value="Gem" name="mode"></td>
      <td width="50%">&nbsp;</td>
    </tr>
  </table>
  </center>
</div>
</form>
<% end if %>
<% if mode = "sletvarer" then %>

<%
        strSQL = "SELECT * FROM varer"
        Set myConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
        myConn.Open "butikDB"
        Set rs = myConn.Execute(strSQL)
        If Not (rs.BOF Or rs.EOF) Then

            %>
    <body bgcolor=DimGray >
    <% if mode = "sletvarer" AND Request("slettet") = "ja" then %>
    <h3> Varen er slettet fra databasen</h3><br>
<% end if %>
<% Do While Not rs.EOF %>
<Font face="Arial"><a href="admin1.asp?mode=sletvarer1&id=<%= rs("Id") %>">Slet</a><br><%= " " & "Varer :" & "  " & rs("Navn") & "<br>" &  "Beskrivelse : " & rs("beskrivelse")%></font><br><br>
</body>

<% rs.movenext
loop
else:
%> No users <%
end if %>
<% end if %>
<% if mode = "sletvarer1" then

    Set myConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    myConn.Open "butikDB"
    Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
    strSQL = "Delete * FROM varer WHERE (Id = " & Request.QueryString("id") & ")"
    rs.Open strSQL, myConn, 1, 3

    Response.Redirect("admin1.asp?mode=sletvarer&slettet=ja")

end if %>
Avatar billede ethnoplanet Nybegynder
13. juli 2000 - 13:42 #11
Jeg bøjer mig i støvet.

Takker
Avatar billede flipover Nybegynder
13. juli 2000 - 13:49 #12
lykkedes det???

ikke ned i støvet du!!...vi har sq vist alle haft vores hyr med koderne.. :-D
Avatar billede ethnoplanet Nybegynder
13. juli 2000 - 15:18 #13
Jeps, virker som det skal.

...bare rolig, jeg har arbejdstøjet på.