Avatar billede unraveler Nybegynder
09. maj 2002 - 14:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

hvad er en simulator?

Evt. nogen der er stærk i teoretisk datalogi og kan give mig en _formel_ definition på "en simulator" (den simple, uformelle definition kan jeg godt!)?
Skal bruge den i forbindelse med beskrivelse af simulerede samtaler i en kryptografisk protokol, projekt i forbindelse med studie.
Avatar billede hotcut Nybegynder
09. maj 2002 - 15:03 #1
At simulere noget, er at lade som om at man gør noget, så tæt på virkeligheden som muligt; at efterligne virkeligheden.
Det vil sige, en fly simulator efterligner det at flyve et fly.
Den simulator du skal lave, er at simulere en samtale, hvor programmet så skal svare tilbage.

Det er definitionen ;)
Avatar billede hotcut Nybegynder
09. maj 2002 - 15:04 #2
Har kopieret fra en engelsk orbog, definitionen på en simulation:

sim·u·la·tion (sĭm'yə-lā'shən)
n.
The act or process of simulating.
An imitation; a sham.
Assumption of a false appearance.

Imitation or representation, as of a potential situation or in experimental testing.
Representation of the operation or features of one process or system through the use of another: computer simulation of an in-flight emergency.
Avatar billede unraveler Nybegynder
09. maj 2002 - 15:16 #3
Ja, men den definition er jo ikke særlig formel.
Antag, at du har en non-deterministisk polynomiel Turing maskine A, der får som input får en streng x tilhørende et sprog K og giver et output y tilhørende et sprog K. En simulator for A, M_A er da en algoritme, der forsøger at følge A's operationer, men alligevel er "simplere" i den forstand, at A kan foretage "bevidste valg" (A kan f.eks. være en person), som M_A foretager tilfældigt under simulationen...

Under sådanne omstændigheder, hvad er da en simulator?
Avatar billede unraveler Nybegynder
09. maj 2002 - 15:23 #4
...ja, så lige et sprog L for output :)
Avatar billede unraveler Nybegynder
29. august 2002 - 21:11 #5
Tager lige mine point igen.