Avatar billede lasse_hyldal Nybegynder
09. maj 2002 - 12:35 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

SimpleDateFormater

Hvordan bruger jeg SimpleDateFormater, når jeg skal formatere en dato jeg har hentet i min database, før jeg udskriver den? Jeg skal med andre ord kun udskrive 01-01-2002 og ikke 01-01-2002 00:00:00.
Det samme spørgsmål gælder for et tidspunkt, hvis jeg ikke skal udskrive dato. Hvad skal jeg så bruge?
Kom gerne med eksempler
Avatar billede kama Nybegynder
09. maj 2002 - 13:03 #1
Date datoFraDB = ........
SimpleDateFormat formatter = new SimpleDateFormat("dd-MM-yyyy");
Date nydato = formatter.format(datoFraDB);
Avatar billede lasse_hyldal Nybegynder
09. maj 2002 - 13:20 #2
Hvilke pakker skal jeg importere for at køre den. Er Java.SQL.*; nok?
Avatar billede bearhugx Nybegynder
09. maj 2002 - 13:28 #3
SimpleDateFormat kræver også
  import java.text.*;

Hvis du slår op i API'en kan du se, at SimpleDateFormat hører til den package - derfor skal den importeres.....

/Søren
Avatar billede lasse_hyldal Nybegynder
09. maj 2002 - 13:43 #4
Date Dato= rs.getString("Dato");
SimpleDateFormat df = new SimpleDateFormat("dd-MM-yyyy");
Date nyDato= df.format(Dato);
Her er hvad jeg har skrevet, men jeg får stadigvæk fejlmeddelelser.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
09. maj 2002 - 13:54 #5
For at fortolke en date, ud fra en string, skal du bruge SimpleDateFormats parse()-metode.....
Den kaster dog ParseException, så den skal også kastes...

Jeg har skrevet koden nedenfor -
Bemærk at jeg har ændret variablen "Dato" til "dato" - kun klasser og konstanter bør skrives med store bogstaver (jf. standarder)

Da "nyDate" referrencen skal laves inden try-catch-blokken er deklarationen ført lige op over try-udsagnet...
Hvis noget går galt (en Exception bliver kastet) vil værdien af nyDate være den nuværende dato - Det kan dog ændres til noget andet ved at tilføje kode i catch-blokken

--------------------------------

Date dato = rs.getString("Dato");
SimpleDateFormat df = new SimpleDateFormat("dd-MM-yyyy");
Date nyDate = new Date();
try {
  nyDate = df.parse(dato);
} catch (ParseException pEx)        //ignored!
{}

---------------------------------------

/Søren
Avatar billede lasse_hyldal Nybegynder
09. maj 2002 - 14:57 #6
Her er de fejlmeddelelser jeg får:
C:\Dokumenter\Datalogi\Eksamensopgave\GUI\HovedMenuRek.java:209: incompatible types
found  : java.lang.String
required: java.sql.Date
        Date dato= rs.getString("Dato");
                                                      ^
C:\Dokumenter\Datalogi\Eksamensopgave\GUI\HovedMenuRek.java:211: cannot resolve symbol
symbol  : constructor Date  ()
location: class java.sql.Date
        Date nyDato = new Date();
                                              ^
C:\Dokumenter\Datalogi\Eksamensopgave\GUI\HovedMenuRek.java:214: cannot resolve symbol
symbol  : method parse  (java.sql.Date)
location: class java.text.SimpleDateFormat
          nyDato = df.parse(dato);

Og her er koden:
Date dato= rs.getString("Dato");
SimpleDateFormat df = new SimpleDateFormat("dd-MM-yyyy");
Date nyDato = new Date();
try
{
  nyDato = df.parse(dato);
}
catch (ParseException pEx)        //ignored!
{System.out.println("fanget");}
Avatar billede bearhugx Nybegynder
09. maj 2002 - 22:39 #7
rs.getString vil returnere en String - derfor skal den også gemmes i en String.

Din kode bør rettes til :

String dato = rs.getString("Dato");
SimpleDateFormat df = new SimpleDateFormat("dd-MM-yyyy");
Date nyDato = new Date();
try
{ nyDato = df.parse(dato);
} catch (ParseException pEx)
{ System.out.println("fanget");
}

/Søren

PS : "//ignored!"-kommentaren var til for at gøre opmærksom på, at der ikke var nogen exception-behandling - Nu, hvor du System.out'er, har jeg fjernet kommentaren :-)