Avatar billede stigc Nybegynder
12. juli 2000 - 00:46 Der er 14 kommentarer og
4 løsninger

meta tags

Hvordan skal meta tags bruges?

F.eks. disse:

<META NAME="description" CONTENT="">
<META NAME="keywords" CONTENT=" ">

Hvor meget skal (kan) man skrive i decription, og hvor mange keywords kan man skrive i keywords? Hvor mange gemmer søgemaskinerne.

Skal man ligge den ind på alle sider, og hvad er fordelen ved dette?

Hvis man har frames skal man vel bare ligge dem i frame-set-filen?
Avatar billede sysadmin Nybegynder
12. juli 2000 - 01:41 #1
Du ser da ellers ud til at have rimelig styr på META tags'ne :)

<meta name="description" Content="Dette er en side der omhandler ??? ... eller hvad du nu har lyst til">
<meta name"keywords" content="dette,side,penge,ASP,DHTML,ferie,whatever">

Det er forskelligt fra søgemaskine til søgemaskine hvor meget de kan se af din "description". Bruger du altavista kan den se op til 150 tegn. Jeg mener ikke at ex. jubii kan se så meget. Keywords ligger på omkring en 20 stk/side.

Hvis du ligger meta tags ind på hver side kan du jo skrive forskellige ting på hver side. Spørgsmålet er om du vil have at brugere får adgang til dine undersider eller om de skal gennem Hovedsiden. Du kan sagtens ligge dem i frameset filen men så er det kun den der bliver fundet når der bliver søgt.

Skriv tilbage hvis du har yderligere spørgsmål eller noget du vil have uddybet.
Avatar billede stigc Nybegynder
12. juli 2000 - 15:02 #2
Jubii bruger vel slet ikke metatags, da man selv skal tilmelde......
Avatar billede sysadmin Nybegynder
12. juli 2000 - 21:05 #3
Min fejl. Det er rigtigt :)
Men diverse andre søgemaskiner bruger.
Avatar billede tommyf Nybegynder
14. juli 2000 - 01:52 #4
Disse SKAL næsten med på en side:
<meta name="copyright" content="">
<meta name="author" content="">
<meta name="generator" content="">
<meta name="keywords" content="">
<meta name="description" content="">
<meta name="rating" content="general">
Avatar billede klinting Nybegynder
14. juli 2000 - 15:05 #5
For ikke at glemme <meta name="robots" content="">

(content= "index/noindex,follow/nofollow")

Det fortæller søgemaskinerne om de må indexere siden og om søgemaskinerne i deres søgen efter nye sider må følge de links en side indeholder.

Et eksempel:
<meta name="robots" content="index,nofollow">
Siden må gerne indexeres, men links må ikke følges.
Avatar billede stigc Nybegynder
14. juli 2000 - 15:51 #6
Hvor mange "maskiner" benytter disse meta tags? Og dem der bruger dem, bruger de så dem alle sammen?
Avatar billede nyhus Nybegynder
19. juli 2000 - 13:08 #7
Der er flere tiltag på europæisk og "vestligt" plan for at standardisere brugen af metatags. Det er naturligvis mest statslige institutioner og informationsmedarbejdere der har haft tilknytning til IFLA og ALS der for alvor har implementeret disse.
Den standard der er postet flest penge i og er mest anvendt hedder "The Dublin Core Meta initiative". Du kan læse om det på http://purl.org/DC/ .
Jeg har forsøgt at implementere dem på http://www.textilhaandvaerkerskolen.dk/ (jeg kunne i øvrigt godt bruge lidt hjælp til at gøre siderne mere ens).
Avatar billede nyhus Nybegynder
19. juli 2000 - 13:13 #8
Jeg kan ii øvrigt kun anbefale at man holder sig til ikke at spamme sine metatags med løgn og latin da det kun medvirker til at gøre de robotindekserede søgemaskiner endnu mere elendige end de er i forvejen (Undtagen naturligvis Google, der er genial i sin enkelthed)
Avatar billede nyhus Nybegynder
19. juli 2000 - 13:23 #9
For de der skræmmes lidt af DC er der en kort beskrivelse på http://purl.org/DC/documents/rec-dces-199809.htm
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
08. november 2000 - 19:25 #10
Jeg har lavet en gratisservice på www.metamaten.dk til at fremstille metatags med. Der er fyldig vejledning til hver kode og en FAQ opklarer en del spørgsmål om metatags\'nes verden
Avatar billede nyhus Nybegynder
10. november 2000 - 06:47 #11
hofmanhansen\'s generator er virkelig god. Dog er jeg noedt til at naevne at hvis I vil have genereret Dublin Core metadata er syntaxen efter opskriften <DC.Subject content\"...\"> (f.eks.).
En generator der faar dem rigtigt findes i forbindelse med nationalbibliografien paa
http://www.purl.dk/metadata/meta_kort.htm
I den forbindelse vil jeg lige minde om at der er pligtaflevering af en metadata-record for alle statiske webpublikationer og enhver der publiserer noget af offentlig interesse tilskyndes at tilmelde sig nationalbibliografien(samme som ovennaevnte) - mere om projektet http://purl.dk/metadata/.
Forestil jer lige en soegemaskine vi danskere kunne faa hvis alle var bevidste om dette fede initiativ :-D.
Hygge
Avatar billede tiltop Nybegynder
10. november 2000 - 10:23 #12
Hej

Søgemaskinerne læser IKKE alle metatags - de læser og bruger kun følgende ved indeksering:
TITTEL, DESCRIPTION & KEYWORDS. Alt andet er støj!
Desuden lægger de næsten ikke vægt på KEYWORD-tagget.
Avatar billede nyhus Nybegynder
12. november 2000 - 20:42 #13
Hej

Til dels rigtigt. I eojeblikket er det ikke ret mange af de store maskiner der laeser andre metatags, men der er ogsaa mange det goer. Mit forslag er at bruge Dublin Core - saa er man ogsaa med om 2-3 aar naar de store maskiner for alvor begynder (du kan allerede soege paa DC.Creator i Infoseek, saa de andre kommer ogsaa efter det). Metadata en i det hele taget en virkelig god maade at berige din side paa og dermed blive fundet. Og hvis I starter nu er det I med paa vognen i stedet for at halse efter senere. Se bare paa eksplosionen i XMLskemaer - XML er metadata.
Hygge
Avatar billede tiltop Nybegynder
13. november 2000 - 09:29 #14
Kan du give et eksempel på sider, hvor DC meta er blevet indekseret og brugt ved rangeringen?

:-)
Avatar billede nyhus Nybegynder
17. november 2000 - 01:46 #15
Du har desvaerre en pointe.
Med taarerne trillende ned af kinderne maa jeg nok indroemme at den eneste soegemaskine der er begyndt at arbejde lidt mere serioest med metatags er Infoseek - og da endda kun i deres intranetrobot ultraseek (se evt. http://www1.inktomi.com/products/search/support/docs/cust/ch3-4.htm )
De tager ogsaa et godt tag i andre XML-initiativer saasom good old TEI, DocBook og FGDC.
Er jeg forblaendet eller vil brugen af metatags ikke forbedre vores soegemuligheder enormt - f.eks. at kunne soege paa webmaster(creator) boer da vaere guf for dette miljoe.
Jeg mener ikke at DC er perfekt, men det er en god basis hvis man vil noget med sine webdokumenter.
Avatar billede nyhus Nybegynder
17. november 2000 - 01:48 #16
man kani oevrigt godt lave baade almindelige metadata og eksempelvis DC-metadata i samme dokument uden soegemaskinerne ser det som \"spamming\" - saa bare se at komme igang ;o)
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
18. november 2000 - 13:06 #17
>> nyhus,

det glæder mig at nyhus har trukket sin kommentar tilbage (http://www.eksperten.dk/spm/29083) om, at Metamaten ikke understøtter DC-tags. Det har den nemlig gjort siden sin start i 1998.

Mvh. Jens
www.metamaten.dk
Avatar billede tiltop Nybegynder
19. november 2000 - 11:34 #18
Nyhus sagde:
>man kani oevrigt godt lave baade almindelige >metadata og eksempelvis DC-metadata i samme >dokument uden soegemaskinerne ser det >som \"spamming\" - saa bare se at komme igang ;o)

Det kommer sandelig i høj grad an på desititenten for søgeordet(ene), og hvor de er placeret i dokumentet. Desuden er mængden af konkurrende sider på den givne søgning også af aførende faktor for mængden af elementer, som skal passe sammen for at dokumentet placeres i toppen af søgeresultaterne.
Et af disse er bl.a. søgeords-densititeten - antal af forekomster af søgeordet i dokumentet.
Idet desititeten også inkludere beregning af den samlede mængde af ord i dokumentet - vil DC meta-data være med til at tilføje dokmentet yderligere IKKE-relevante ord.
Dokumentet vil alt andet lige opnå lavere placeringer i søgeresultaterne.
Det handler ikke om spamming, men om god optimering.