Avatar billede cpjg Nybegynder
08. maj 2002 - 09:58 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Parabel - HJÆLP

Jeg har lavet følgende program henne i skolen for min lærer (en del af min matematik-undervisning, og skal bruges til prøven i mundlig matematik):
http://www.friserverplads.dk/cpjg/parabel.zip

Men nu vil han sq have, at den også skal kunne tage DECIMAL-tal. Er der nogen der har nogle ideer og evt. source-code til hvordan det kan laves?
Avatar billede stoney Nybegynder
08. maj 2002 - 10:26 #1
Brug float og/eller extended i stedet for integer

Stoney
Avatar billede nca Juniormester
08. maj 2002 - 10:39 #2
Lav dine integer om til fx. real og brug StrToFloat for at konvertere dem.
Avatar billede cpjg Nybegynder
08. maj 2002 - 11:50 #3
jammen det kan jeg jo ikke, fordi at mit system er bygget op på den måde det er bygget op på...
Det er derfor jeg har vedlagt linket til mit eksempel.
I bedes venligst se på programmet, ellers forstår i ikke mit spm.
Jeg ved godt at jeg bruger FloatToStr eller StrToFloat funktionerne,men det er lidt svært på den måde som mit program er bygget op på, og jeg har ikke andre ideer til hvordan man laver et program der teger en parabel, end det jeg her har vedlagt.
Avatar billede cpjg Nybegynder
08. maj 2002 - 11:51 #4
okay.. lad mig omformulere mit indlæg:
Hvordan laver jeg et program, som tegner en parabel, med x og y-aksen med både + og -?
Avatar billede nca Juniormester
08. maj 2002 - 11:53 #5
Så prøv at beskrive hvad din opgave går ud på.
Skal der "kun" tegnes en parabel ud fra en forskrift eller hvad?
NB.
Jeg er selv matematiklærer :-)
Avatar billede nca Juniormester
08. maj 2002 - 11:58 #6
Du kan hente et glimrende program til dette formål på:
http://www.padowan.dk/graph/

Så brug foråret til noget andet.
Avatar billede cpjg Nybegynder
08. maj 2002 - 12:31 #7
bruge foråret til noget ANDET?? (hvad?)
Avatar billede nca Juniormester
08. maj 2002 - 12:56 #8
Jeg går ud fra du går i 10. klasse, så du må da kunne få noget havearbejde ét eller andet sted :-)
Avatar billede hermandsen Juniormester
08. maj 2002 - 13:02 #9
Var Graphmatica ikke en ide?
Pisse godt graf-program, og du kan eksportere graferne til word.
http://www8.pair.com/ksoft/
Avatar billede hreiff Nybegynder
08. maj 2002 - 13:02 #10
Prøv at kigge på mine svar på:
http://www.eksperten.dk/spm/158771
Parabel tegnet ud fra a*x^2+b*x+c
Avatar billede jaller Nybegynder
08. maj 2002 - 13:17 #11
Det kniber efterhånden lidt med hjæpsomheden i dette forum ?
De fleste bruger pladsen til at lege politimænd og slå hinanden i hovedet med diverse regler.
Eller også skal man gøre sig morsom på andres bekostning - det er for lavt.
Stakkels børn der har "nca" som lærer.

Nå - nok om det..

Jeg har rettet dit program for dig  :-))

Du kan hente det på http://www.gillelejesw.dk/diverse/parabel.zip

HELD OG LYKKE med eksamen :-)
Avatar billede doc404 Novice
09. maj 2002 - 00:51 #12
jaller>> pænt gjort :-)
Avatar billede cpjg Nybegynder
09. maj 2002 - 16:10 #13
Jaller - Du skal have mange gange tak for hjælpen :)

nca - nej, jeg går i 9. klasse, skal i 10. næste år, men da skal jeg ikke have matematik, så nu gælder det bare om at få en ordenlig karakter i enten mundtlig eller skriftlig matematik.
Avatar billede nca Juniormester
10. maj 2002 - 09:18 #14
>>cpjg
Det er jeg sikker på, at du får.Held og lykke.