Avatar billede nktarget Nybegynder
11. juli 2000 - 15:37 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Problemer med formel!!!!

Hvis jeg har en variabel y der indeholder følgende streng "0.5 * 2".

Hvordan får jeg så lagt resultatet af dette over i variablen x.

Altså hvordan kan jeg bruge strengen til at lave beregninger med.
Avatar billede grunken Nybegynder
11. juli 2000 - 15:43 #1
y = "0.5 * 2"
x = y

ost = x + x + x + z

-Grunken
Avatar billede sjensen Nybegynder
11. juli 2000 - 15:54 #2
Den er svær:

Du skal skille strengen op i tal og så bruge sint() eller noget i den stil til at vende det til tal. Derefter skal du finde ud af hvilket tegn der var mellem tallene (*, /, - eller +)

Herefter kan du beregne tingene.

I et programmeringssprog (som delphi) ville man kunne indkapsle strengen i paranteser og derefter senden dem igennem et 'formelparser", det vil sige en funktion der gør som jeg nævner ogenstående og derefter returnerer resultatet. Om der findes sådanne "formel-" eller "Mathparsere" til ASP ved jeg desværre ikke.

Jg gætter på at du kunne lave et javascript eller et perl script der kan klare det.
Avatar billede nktarget Nybegynder
11. juli 2000 - 16:12 #3
Man kan blot skrive x = Eval(y)