Avatar billede lka Nybegynder
05. maj 2002 - 01:19 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Muligt kun med horisontal scrollbar?

Jeg er støttet på et mindre problem, i forbindelse med opbyggelsen af min fjerde hjemmeside.

Problemet ligger i at jeg kun vil have en horisontal scrollbar på denne side (tryk 'N'/'News' for at komme ind på siden (pga frames kan jeg ikke give direkte url)): http://www30.brinkster.com/korsmann/de/enkelframe.htm .

Ellers overvejede jeg at bruge de to < > som scroll up/down, bliver det meget avanceret?

Til information kan det siges at jeg bruger Macromedia Dreamweaver til kreering af siden.

-Lars
Avatar billede lka Nybegynder
05. maj 2002 - 01:21 #1
Hvis i ellers har gode råd/tips eller ideer til en sådan side, skal i ikke holde jer tilbage. Jeg tager imod det hele.

-Lars
05. maj 2002 - 01:23 #2
http://www30.brinkster.com/korsmann/de/News.htm lig et div tags rundt om hele siden <body><div> indhold </div></body>

som ser nogenlunde sådan her ud <div style="width: 300px;"> 300px skal nok tilpasses, men kan du se ideen?

Casper // http://ildStorm.dk
Avatar billede lka Nybegynder
05. maj 2002 - 01:29 #3
Ja jeg ser ideen. Men jeg tror nu nærmere det er logoet som er for bredt. Derfor ville jeg blot lave en "no vertical scroll", hvilket måske ikke er muligt?

-Lars
05. maj 2002 - 01:33 #4
Ja det er logoet som er for bredt :).
1. Lav det lidt mindre
2. Lig det som en baggrunds i vores div tag.

tidligere i nat, lave jeg et lille eksempel. Se den nederste:
http://www.ildstorm.dk/imgtext.html

<div style="background-image: url(rentex_icq.gif); background-repeat: no-repeat; border: 1px solid black; font-size: 11px;">
<div style="margin-left: 17px;">Bliver nød til at lave en lille font pga bg billedets størrelse</div>
</div>

men tilbage til dit reeal spørgmål. Jeg mener der er noget IE fisk som med  overflow: y-scroll;  e.lign. Men jeg vil IKKE anbefale dig at bruge det, så er det sagt :).

---
Casper
Avatar billede lka Nybegynder
05. maj 2002 - 01:59 #5
Ja det virkede med at sætte logo som baggrund (ingen vertical scroll). Som du måske kan regne ud, da jeg skrev "fjerde hjemmeside", er jeg langtfra erfaren. Derfor må jeg stille dette spøgsmål:

Hvad er <div>? Kan jeg læse noget grundigere nogle steder? ..eller kan du selv give mig en kort forklaring?
Avatar billede lka Nybegynder
05. maj 2002 - 02:01 #6
..så søgte jeg muligheder for at få < > til at være scrolls. Kan du fortælle noget om det? Laves det i Javascript? Tags?

-Lars
05. maj 2002 - 02:08 #7
< > til at være scroll?

jeg ved ikke meget om Javascript.

men dit spm til <div>
http://www.w3.org/TR/html4/struct/global.html#h-7.5.4

div er bare så dejligt nemt at arbejde med, desuden er jeg begyndt gå over til ikke at bruge <table> og<td>'er som jeg vil have brugt som eksempel hvis du spurgte i efteråret. Se eksempel: http://www.ildstorm.dk/leg/SOPA/ ingen tabeller, men styret af CSS det meste (menuen ser lidt sjov ud men det er fordi jeg leger med noget SQL).
05. maj 2002 - 02:10 #8
Hvis du kender lidt til grafikprogrammer ved du man arbejder med Layer. div kan meget, meget svagt oversættes til en slags HTML layer.
Avatar billede lka Nybegynder
05. maj 2002 - 02:13 #9
Aha, men det kender jeg såmænd en del til, eftersom jeg er en flittig bruger af Photoshop. Jeg vil lige tage mig tid til at læse om div senere, ellers mange tak for hjælpen.

-Lars
05. maj 2002 - 02:31 #10
Jeg flettet lige noget sammen du kan se:
http://www.ildstorm.dk/leg/divs.html

men ellers se dokumationen for HTML www.w3.org/tr/html4  og CSS www.w3.org/tr/css2
Avatar billede lka Nybegynder
05. maj 2002 - 12:26 #11
Meget pædagogisk sat op, faktisk så godt at jeg forstår det, og husker at jeg for nogle måneder siden fulgte en tutorial, blandt andet omhandlende div-TAGet.

-Lars
Avatar billede lka Nybegynder
05. maj 2002 - 12:27 #12
Jeg lader lige spørgsmålet stå åbent lidt i nu, med håbet om nogle forslag til hvordan jeg får "<" og ">" til at være scrolls.

-Lars
05. maj 2002 - 18:48 #13
ika >> Jeg forstår stadigvæk ikke hvad du mener med "<>" er det den vandrette scrollbar?
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2002 - 15:48 #14
lka>> Mener du noget ligesom på www.friserverplads.dk/prom ?
Avatar billede lka Nybegynder
07. maj 2002 - 18:51 #15
phoenixy: Ja det er lige netop det jeg er ude efter. Eftersom Dreamweaver har mange indbygede javascripts-funktioner indbygget, tænkte jeg på, om man ikke kunne finde en sådan funktion, er der nogle af jer som kender programet og ved om det er integreret?
Avatar billede lka Nybegynder
07. maj 2002 - 18:53 #16
Den gik vidst lige lidt for hurtigt:

stavefejl: "indbyggede" - "programmet"
ord som skal fjernes: "indbygget"

-Lars
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2002 - 21:45 #17
Jeg kender ikke DreamWeaver, men du er velkommen til at hugge og stjæle med arme og ben fra Promillen (det er mig, der har lavet scriptet)!
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2002 - 21:46 #18
Men bare spørg, hvis du ikke kan få det til at virke!
Avatar billede lka Nybegynder
12. maj 2002 - 10:50 #19
Mange tak phoenixv, så vil jeg da lige lave en view source. Et sådan script plejer jo altid at være © :)

-Lars