Avatar billede axelgaard Nybegynder
05. maj 2002 - 00:08 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Alternativ til 12 HVIS´er

Jeg er igang med at lave et regnskabs ark i Excel, men er stød på et problem. Jeg skal have hentet et beløb svarende til en valgt månd, over på et andet ark. Måneden vælges v.hj.a. en DataValidering. Der er som bekendt 12 måneder i året, men Excel97 brokker sig så snart min HVIS-funktion ryger over 8 HVIS´er i én funktion. Jeg havde regnet med at denne virkede:

=HVIS(E10=Januar;'Div. Udgifter'!D23;HVIS(E10=Februar;'Div. Udgifter'!E23;(HVIS(E10=Marts; 'Div. Udgifter'!F23; blah blah blah....)

Men der er stadig probs. Kan den evt forkortes, eller findes der en funktion i Excel som er bedre?
Avatar billede frkolsen Nybegynder
05. maj 2002 - 00:21 #1
Hvad med en hvis-formel der gør brug af dertil indrettede navne med formler
hvis(måneden er mindre end syv;Brug_navn_med_md_1-6;Brug_navn_med_md>6)
Er det forståeligt?
Avatar billede axelgaard Nybegynder
05. maj 2002 - 00:41 #2
Ik´ helt...
Avatar billede sorensfar Nybegynder
05. maj 2002 - 00:49 #3
Eftersom dine "udgiftceller" befinder sig på samme række, kan du med fordel bruge VOPSLAG.
Kender du den ikke i forvejen, vil jeg gerne vise dig det.
Send evt. arket til mig: greven@image.dk
da det er lidt langt at skulle forklare sig ud af, uden et konkret eksempel.
Avatar billede frkolsen Nybegynder
05. maj 2002 - 00:50 #4
Indsæt navn:
Jeg ved ikke om jeg kan holde tungen lige i munden til det nu, men f.eks.
Indsæt navn JAN-JUN
Med formlen =HVIS(E10=Januar;'Div. Udgifter'!D23;HVIS(E10=Februar;'Div. Udgifter'!E23;(HVIS(E10=Marts; 'Div. Udgifter'!F23; blah blah blah...indtil Juni;JUL-AUG)
så behøver du iøvrigt heller ikke den hvis-formel jeg først nævnte, bare skriv =JAN-JUN (må det vist være)
Hjalp det?
Avatar billede bak Seniormester
05. maj 2002 - 00:58 #5
Har du månedsnavne som overskrift på din kolonner ?
Det er fordi excel kun tillader 7 formler inden i hinanden.

Hvis du har månedsnavne i 1. række dvs D1 Januar, E1 februar, F1 marts osv. kan du bruge en opsalgsformel.
=VOPSLAG(E10;D1:O23;23;FALSK)
men du har mange andre muligheder. fx
=HVIS(E10=Januar;'Div. Udgifter'!D23) + HVIS(E10=Februar;'Div. Udgifter'!E23) + HVIS(E10=Marts;'Div. Udgifter'!F23)
+ osv

Her er formlerne ikke inden i hinanden, men efter hinanden.
Avatar billede frkolsen Nybegynder
05. maj 2002 - 01:02 #6
>Bak
Vil
=HVIS(E10=Januar;'Div. Udgifter'!D23) + HVIS(E10=Februar;'Div. Udgifter'!E23) +...
ikke kræve
=HVIS(E10=Januar;'Div. Udgifter'!D23;0) + HVIS(E10=Februar;'Div. Udgifter'!E23;0) + osv
??
Avatar billede bak Seniormester
05. maj 2002 - 01:06 #7
Nej. Ikke nødvendigvis, kører fint uden, men husk apostroffer omkring navnene :-)
Avatar billede bak Seniormester
05. maj 2002 - 01:16 #8
Har lige prøvet den af. Virker fint med 12 hvisser.

=HVIS(E10="Jan";D23)+HVIS(E10="Feb";E23)+HVIS(E10="Mar";F23)+HVIS(E10="Apr";G23)+HVIS(E10="Maj";H23)+HVIS(E10="Jun";I23)+HVIS(E10="Jul";J23)+HVIS(E10="Aug";K23)+HVIS(E10="Sep";L23)+HVIS(E10="Okt";M23)+HVIS(E10="Nov";N23)+HVIS(E10="Dec";O23)
Avatar billede frkolsen Nybegynder
05. maj 2002 - 01:20 #9
Ih hvor du kan!! Så skal den bare defineres som navn så man ikke har alt det kode væltende ned fra formellinien! ;-)
Avatar billede bak Seniormester
05. maj 2002 - 01:26 #10
Yesss. Det har du ret i, frkolsen og husk at få dollartegn med ellers skrider det. :-)
Avatar billede frkolsen Nybegynder
05. maj 2002 - 01:30 #11
Ja, sådan må det være, uden $ kan det gå gruelig galt ;-)
Avatar billede bak Seniormester
05. maj 2002 - 01:37 #12
.....*LOL* og g'nat
Avatar billede frkolsen Nybegynder
05. maj 2002 - 01:40 #13
nat-nat
Avatar billede sorensfar Nybegynder
05. maj 2002 - 13:52 #14
Arket returneret. Valg af måned sker nu fra Rulleliste i stedet for via Datavalidering. Det returnerede referencenr. fra listen bruges til at hente hhv. Indtægter og udgifter med en Indeks funktion.