Avatar billede steen_e Nybegynder
04. maj 2002 - 16:04 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Hjælp til grønskolling

Jeg har en efterhånden temmelig stor Access2000 database, og en meget stor samling ASP-filer på mit website. Nu har jeg pludselig fået mulighed for at skifte til MySQL. I den forbindelse har jeg en række spørgsmål:

1. Vil det være en fordel for mig at skifte?

2. Vil det være nemt, eller vil det indebære en masse arbejde?

3. Er MySQL gratis, eller skal man betale for en licens, hvis man bruger den på en offentligt tilgængelig webserver?

4. Hvis man downloader MySQL-databasen, f.eks. fra www.mysql.com, følger der så også et program med, som man kan bruge til at arbejde i databasen, ligesom f.eks. Access2000 kan bruges til at arbejde i Access2000-databaser?

5. Kan MySQL køre på IIS 5.0?

6. De SQL-sætninger, jeg har kodet ind i mine asp-filer, vil de også fungere under MySQL?

7. Er der ting, man kan gøre med en Access-database, som man IKKE kan gøre med en MySQL-database?

...det var sådan lige umiddelbart, hvad jeg gerne ville høre lidt om!
Avatar billede hotcut Nybegynder
04. maj 2002 - 16:08 #1
1) Helt klart; meget hurtigere
2) Vil normalt være MEGET nemt
3) helt gratis
4) der følger vist et program med
5) ja
6) ja, men måske er det nogle få forskelle i dato-formater. Det finder du hurtigt, når du er begyndt.
7) flere funktioner i mySQL...
Avatar billede morw Nybegynder
04. maj 2002 - 16:09 #2
1. Ikke sikkert.

2. Der er en del der skal laves om.

3. Gratis men ikke sikker på om det også gælder windows version

4. Nej MySQL er en server - men der findes en del gratis clients der kan snakke med serveren.

5. IIS er en webserver, men ja Mysql findes som windows binary

6. Ikke alle - det kommer an på hvad du har brugt

7. Ja og omvendt
Avatar billede steen_e Nybegynder
05. maj 2002 - 11:19 #3
hotcut & morw > I er ret uenige mht. punkterne 1 og 2 - hvordan kan jeg finde ud af, om det er en fordel for mig at skifte, og hvor meget jeg skal lave om i mine asp-filer?
Avatar billede morw Nybegynder
05. maj 2002 - 12:40 #4
Der er ingen tvivl om at MySQL er en bedre og hurtigere database, men spørgsmålet er om du har brug for det. Ingen grund til at skifte bare for at skifte. Hvis du ikke har 100-vis af samtidige brugere og ellers er godt tilfreds med Access - så så hold dig til Access indtil behovet melder sig.
Avatar billede steen_e Nybegynder
05. maj 2002 - 13:45 #5
Jeg har måske op til 30-40 samtidige brugere, som tilgår asp-filer, der kun læser i databasen.

Derudover kan jeg have op til 10 samtidige brugere, som skal have skriveadgang (INSERT INTO, UPDATE) til databasen. Er det et problem med Access?
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
10. maj 2002 - 09:19 #6
Jeg vil råde dig til at skifte til MySQL. Jeg er selv skiftet, også fra ASP og Access til PHP og MySQL.
Du behøver dog umiddelbart ikke at skifte til PHP.
MySQL er en MEGET hurtigere database og kan i modsætning til Access' ca. 10 brugere af gangen have op til ca. 30.000 brugere af gangen. Og det kan godt mærkes selvom man ikke lige har brug for 30.000 brugere.
Ang. det med at oprette databaser osv. er ikke helt ligeså nemt som med Access. Men hvis din server understøtter PHP så vil jeg råde dig til at installere phpMyAdmin. Det er en slags hjemmeside hvormed du næsten ligeså nemt som med Access kan oprette databaser til MySQL.
Med hensyn til programmeringen så skal der ikke ændres meget. Hvis du (hvilket er en smart idé) har lavet EN fil hvori kontakten til databasen er og så bare inkluderet den hist og her så kan du nemt bare ændre den. Dog skal der ændres lidt nogen steder med hensyn til udtrækkene fra databasen (fx. hedder det ikke Select Top10 From ... men derimod Select From ... Limit 10). Men sådanne ændringe kan findes i nogle artikler rundt omkring på nettet, fx. asp.dk ;-)

Men mit endelige råd er skift til MySQL med det samme, det betaler sig.
Avatar billede steen_e Nybegynder
29. august 2002 - 09:26 #7
OK - tak for hjælpen, gutter, jeg har ikke skiftet endnu, men jeg overvejer det stadig :-)