Avatar billede cruzer Nybegynder
08. juli 2000 - 14:46 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

ListView med autoscroll

jeg har lavet et program med et Listview hvor i der bliver tilført en masse linjer.. og jeg ville gerne have at jeg kunne få den til at "scrolle" med der ned af..  hvordan gøres dette ?
Avatar billede sjensen Nybegynder
08. juli 2000 - 14:54 #1
Sætter listview.top til tallet for det item der skal være den øverste linie:

Eks.

for i := 1 to 999999 do
begin
  listbox1.items.add(inttostr(i));
  if listbox1.items.count > 16 then listbox1.top := listbox1.items.count - 10;
end;

Så vil du hele tiden se de sidste 5-6 stykker
Avatar billede sjensen Nybegynder
08. juli 2000 - 15:09 #2
Ups, en lille fejl. Du skal bruge

listbox1.topindex og ikke listbox1.top sådan

listbox1.items.add(s);
if listbox1.items.count > 10 then listbox1.TopIndex := (listbox1.items.count -10);
Avatar billede borrisholt Novice
08. juli 2000 - 16:30 #3
Nu var det en ListView der blev spurgt efter og ikke en listbox, men princippet er det samme...
Anyway sådan her aktiverer man det nedereste element i et ListView komponent, og gør det synlig :

  ListView1.ItemFocused := ListView1.Items[ListView1.Items.Count-1];
  ListView1.Selected:= ListView1.ItemFocused;
  ListView1.Selected.MakeVisible(false);

Hvis du bare ønsker st gøre det synlig, og ikke vælge det skal du skrive :

  ListView1.Items[ListView1.Items.Count-1].MakeVisible(false);

Jens B