Avatar billede kunze Nybegynder
04. maj 2002 - 09:49 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

80 GB harddisk vises som 10 GB

Hej.

Hverken min eller min vens maskine kan se en 80 GB Maxtor disk som andet end en ca. 10 GB.
Fdisk siger at disken kuå godt 10 GB. Underligt!

Det kan ikke være min BIOS da jeg har haft både 20 og 30 GB diske uden problemer.

Mvh
Kunze
Avatar billede kunze Nybegynder
04. maj 2002 - 09:50 #1
kuå ? Det er nok grøndlandsk. Hehe!

:)
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
04. maj 2002 - 09:50 #2
Kan det være noget med de lede jumpere at gøre?
Avatar billede birkis Nybegynder
04. maj 2002 - 09:58 #3
Måske kan du bruge noget her?

http://www.eksperten.dk/spm/206389
Avatar billede ide-fix Nybegynder
04. maj 2002 - 10:05 #4
HAr du prøvet via biosen, at auto hd setup. <---Ik lige ordet men skulle værre nemt at finde når du kommer ind i biosen. Kunne jo værre at du har haft en 10 gb før på pladsen.
Avatar billede echsphilee Nybegynder
04. maj 2002 - 10:17 #5
samme problem på to systemer tyder på en defekt hd. det er min første indskydelse...
Avatar billede hub Nybegynder
04. maj 2002 - 11:22 #6
Fdisk får sin info fra BIOS så sammenfaldet der, er ikke ulogisk.
80 Gb harddisk er temmelig meget, medmindre de to boards er helt nye. Kig efter en BIOS-opdatering eller brug en diskmanager fra hd-producentens site.
Avatar billede kunze Nybegynder
04. maj 2002 - 12:14 #7
ide-fix > Det kan ikke rettes i BIOS'en. Har forsøgt.

stefan_jensen > Har prøvet på flere måder.

echsphilee > Den har virket. Efter en partitionering kom fejlen.

hub > Begge maskiner er udstyret med nyeste BIOS opdatering og er af typen A7V og A7V133.

Det underlige er at R-Studio (Rescue Studio) kan se at disken er på 80 GB. R-Studio kunne også se en partition på en anden disk som fdisk ikke kunne se. Længe leve R-Studio! :)

Mvh
Kunze
Avatar billede hub Nybegynder
04. maj 2002 - 12:23 #8
Så må du starte forfra med partitionering. Hent evt. AEFDISK fra www.aefdisk.com. Boot maskinen med en startdisk. Ved dosprompt udskiftes floppyen med aefdisk og der skrives aefdisk 1 /delall. 1 er diskens nummer i BIOS. Husk at BIOS starter med disk 0, men aefdisk starter med 1! Alle partitioner slettes. Kør herefter fdisk og partitioner på ny. Husk at genstarte efter fdisk og før formatering..
Avatar billede hub Nybegynder
04. maj 2002 - 12:24 #9
Btw, er du helt sikker på at jumpere sidder rigtigt, og at kablet er 80 leders og i orden?
Avatar billede kunze Nybegynder
04. maj 2002 - 12:24 #10
Jeg har partitioneret den flere gange på begge maskiner med fdisk.
Avatar billede svende Nybegynder
04. maj 2002 - 12:43 #11
Vis du sætter din bios til at autodectet din hdd hvor stor er den så???
Avatar billede backside Nybegynder
04. maj 2002 - 13:23 #12
Jeg har lige haft samme problem med en WD 80 gb hd.
Jeg installerede PM og fik gang i de 80gb.
FDISK viste også kun 10 gb.
Avatar billede Hans Frederik Novice
04. maj 2002 - 13:29 #13
mit foreslag vil også være partition magic!!!
Avatar billede kunze Nybegynder
04. maj 2002 - 14:44 #14
hub > Kablet er iorden. Den har jo siddet der før. Jumperne sidder korrekt.

svende > Den er 10 GB.

backside & bhc_madman > Partition magic ser den som en 10 GB harddisk nødagtigt som fdisk.

Jeg vender tilbage :)
Avatar billede backside Nybegynder
04. maj 2002 - 18:04 #15
Hmm, min var der ikke problemer med i PM, kun i FDISK
Men held og lykke med den. ;)
Avatar billede kunze Nybegynder
04. maj 2002 - 19:08 #16
backside > Jeg har kun haft lejlighed til at prøve med en ældre version af PM. Måske 7.0'eren vil.
PM er jo for det meste langt bedre end fdisk. :)
Avatar billede backside Nybegynder
04. maj 2002 - 19:13 #17
Efter min mening er PM pengene værd, men der er jo delte meninger om det. ;)
Avatar billede kunze Nybegynder
04. maj 2002 - 19:26 #18
backside > Problemet med PM er at det ikke kan hvad det lover. Det være sig partitions-fusion, partitions-spaltning, partitions-størrelses-ændring osv.
Jeg har faktisk kun haft dårlige oplevelser med det. :)
Avatar billede masterofdisaster Nybegynder
08. maj 2002 - 10:45 #19
prøv at del den i flere partitioner det plejer at virke
Avatar billede kunze Nybegynder
18. maj 2002 - 23:21 #20
Dele de 10 GB i f.eks. 5 partitioner á 2 GB ?

Mvh
Kunze
Avatar billede backside Nybegynder
18. maj 2002 - 23:24 #21
Har du ikke fået den til at virke endnu?
Avatar billede kunze Nybegynder
18. maj 2002 - 23:37 #22
backside > Har ikke forsøgt så meget på det sidste.
Problemet er jo dybt ulogisk. :)
Avatar billede kunze Nybegynder
23. maj 2002 - 17:58 #23
Harddisken er nu sendt til producenten. :)

Takker
Avatar billede backside Nybegynder
24. maj 2002 - 01:34 #24
Skod, er vel det eneste man kan sige her. *G*
Avatar billede kunze Nybegynder
24. maj 2002 - 16:08 #25
Jae. :)
Avatar billede kunze Nybegynder
24. maj 2002 - 16:09 #26
Længe leve Maxtor :\
Avatar billede backside Nybegynder
30. maj 2002 - 22:15 #27
Tror nu ikke at det er maxtor der er noget i vejen med. ;)
Avatar billede kunze Nybegynder
30. maj 2002 - 23:04 #28
backside > Neither do i. Men lidt nederen er det da. Den var under 14 dage gammel