Avatar billede greasy Nybegynder
03. maj 2002 - 17:09 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

kan ikke finde den rigtige select...

hej

jeg har et lille problem... skal hente noget fra en DB, og jeg har lavet en select, som jeg mener er rigtig, men den henter ikke nogen rækker, så det kunne jo tyde på at den ikke er rigtig...

jeg har to tabeller BRUGER og RESULTATER. den ene holder oplysninger om brugere, og den anden holder oplysninger om de kampe en bruger har meldt sig til.

# Table structure for table 'resultater'
#

CREATE TABLE resultater (
  loebe_nr int(7) NOT NULL auto_increment,
  bruger_id int(11) DEFAULT '0' NOT NULL,
  kamp_id int(11) DEFAULT '0' NOT NULL,
  PRIMARY KEY (loebe_nr)
);

#
# Dumping data for table 'resultater'
#

INSERT INTO resultater VALUES ( '1', '1', '1');
INSERT INTO resultater VALUES ( '2', '7', '1');
INSERT INTO resultater VALUES ( '3', '4', '2');
INSERT INTO resultater VALUES ( '4', '4', '3');

//////////////////////////////////////////////////

# Table structure for table 'bruger'
#

CREATE TABLE bruger (
  bruger_id int(11) NOT NULL auto_increment,
  brugernavn varchar(40) NOT NULL,
  password varchar(40) NOT NULL,
  email varchar(50) NOT NULL,
  PRIMARY KEY (bruger_id)
);

#
# Dumping data for table 'bruger'
#

INSERT INTO bruger VALUES ( '1', 'anders', 'anders', 'pysaarhus@hotmail.com');
INSERT INTO bruger VALUES ( '2', 'per', 'per', 'per@hans.dk');
INSERT INTO bruger VALUES ( '3', 'henrik', 'henrik', 'henrik@per.dk');
INSERT INTO bruger VALUES ( '4', 'hans', 'hans', 'lkjf@kjhf.kh');
INSERT INTO bruger VALUES ( '7', 'anderss', 'anderss', 'athoms9@students.aabc.dk');

min egen select:
select bruger.email from bruger, resultater
where bruger.bruger_id=resultater.bruger_id and
resultater.kamp_id = '1'

håber der er en, som er en smule mere klarttænkende end jeg er på stående fod....

//Greasy
Avatar billede lundsfryd Nybegynder
03. maj 2002 - 17:21 #1
Selv om det grunlæggende er det samme, kunne du prøve at udforme din SELECT sådan og se, om det skulle hjælpe noget:

SELECT bruger.email FROM bruger LEFT JOIN resultater On bruger.bruger_id=resultater.bruger_id WHERE resultater.kamp_id = 1
Avatar billede greasy Nybegynder
03. maj 2002 - 17:27 #2
yes sir, den sad lige i øjet.. ;D
tak for hjælpen og god weekend.
stik mig et svar og pointene er dine.
mvh Greasy
Avatar billede lundsfryd Nybegynder
03. maj 2002 - 17:31 #3
Kanon - også god weekend til dig ;-)
Avatar billede lundsfryd Nybegynder
03. maj 2002 - 17:33 #4
Btw, jeg har lige sat dine tabeller op og testet det - her giver de to selects samme (rigtige) resultat, hvilket de sådan set også meget gerne *skulle* gøre.