Avatar billede 220543 Nybegynder
03. maj 2002 - 09:44 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

DOS spil i Win98

Hvordan får jeg mine dosspil (Pinball) til at virke i Win 98. De har virket tidligere, men for ca. ½ år iden fik jeg ny harddisk og måtte geninstalerer alt på ny og siden har nogle af mine DOSspil ikke virket. Der sker det, at når jeg starter spillet så genstarter maskinen. Jeg har prøvet forskellige ting men intil nu har intet hjulpet. HJÆLP jeg kan godt lide mine gamle dosspil.
Avatar billede abdulla_jensen Nybegynder
03. maj 2002 - 09:47 #1
gå ind i dos promten og start derfra
Avatar billede gigabooster Nybegynder
03. maj 2002 - 09:49 #2
du skal vælge dospromt og skrive stien til spillet derfra og starte det op i dos, så skulle det virke. håber "bare" det er hvad der skal til
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
03. maj 2002 - 10:01 #3
sommetider er det nødvendigt at starte i dos for at kunne køre gamle dosspil, det kræver du laver en dosstartfil med driveroplysninger til cdrom, skærmkort, mus og lyd. Se i din bundkortsmanual hvad det skal indstilles til eller aflæs i egenskaber for tingene hvad porte, irq osv de kører på og så sæt det ind. Kan være lidt af et puslespil.
Avatar billede 220543 Nybegynder
03. maj 2002 - 10:39 #4
Dospromt har jeg prøvet det virker ikke.
Det er en CD-Rom med 4 pinbalspil. når jeg starter et af spillene finder den selv skærmkort, mus og lyd. Er nu kommet så langt at spillet kommer frem men fastfryser med et billed der fylder halvdelen af skærmen. irq hvad er det?
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
03. maj 2002 - 10:42 #5
prøv under opstart at starte i en ren doskonfiguration. tryk f8 når den siger windows startes, vælg kun dosprompt og se om den kan køre dit cd-rom drev elelr du skal lægge en dosdriver til det.
Avatar billede 220543 Nybegynder
03. maj 2002 - 17:08 #6
Det er ikke problemet, spillet er instaleret og jeg skal ikke bruge CDen til at spille med. Maskinen går ganske enkelt i stå - fastfryser spillet- og jeg kan ikke komme ud igen uden at genstarte PCen.
Har det noget med konventionel hukommelse at gøre? og i givet fald hvordan retter man op på det?
Avatar billede spt Nybegynder
15. juni 2002 - 20:25 #7
det er et gammelt problem. de handler om at din pc kun har 640 kb "dos-ram" (nogle gamle efterladenskaber fra gamle tider). de er nu kun emuleret og kan manipuleres.

find linien
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE
i config.sys (ligger i dit c: drev) (åben den med wordpad)
ændre den til
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE noems
og gem.
hvis det ikke virker så andre den til
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE ram 150
og gem.
Avatar billede 220543 Nybegynder
16. juni 2002 - 12:00 #8
kommentar til spt. Jeg har prøvet alt det du foreslår, men intet af det hjalp. Spillet kommer frem og fylder ca 2/3 af skærmen og fastlåser derefter så jeg ikke kan komme ud igen uden at genstarte maskinen. Det skal også nævnes, at jeg har prøvet at ændre på farverne,gået ned til 256farver fra 16bit og 32bit men det ændrede ikke noget. HJÆLP
Avatar billede 220543 Nybegynder
19. januar 2003 - 14:57 #9
Det duer ikke
Avatar billede fromsej Praktikant
19. januar 2003 - 14:59 #10
Hvis du står i ren DOS , og skriver mem
Hvilke tal får du så?
Avatar billede 220543 Nybegynder
19. januar 2003 - 15:19 #11
Hvilhe tal skal du bruge, for der er mange forskellige
Ledegie 195.782
Exekverbar 550 Kan du bruge det til noget??
Avatar billede fromsej Praktikant
19. januar 2003 - 15:44 #12
Hukommelsestype        I alt    Benyttet    Ledig
---------------        ------    --------    -----
Konventionel        640K    86K        554K
Øvre
Reserveret
Udvidet
Hukommelse i alt
ekspanded (EMS)
Og så videre
Prøv at lave noget tilsvarende.