Avatar billede ogik Nybegynder
07. juli 2000 - 00:35 Der er 11 kommentarer

Password

Hej allesammen

Det jeg vil have hjælp til er at lave en password system.Jeg har lavet et program med navnet Adressekartotek og den skal beskyttes med password. brugeren skal først vælge under indstillinger om de gider have password beskyttelse på og det forgår via en checkeckbox. og så skal han/hun indtaste et brugernavn og pass i en editfelt som bliver gemt i INIfilen. så skal den nye passwordform optræde næste gang bruger starter mit program op...

håber at i kan hjælpe mig

PS jeg vil godt give jer nogle flere points hvis i har løsningen!!!
Avatar billede pellelil Nybegynder
07. juli 2000 - 07:32 #1
>ogik

Du fortæller lidt om dit program, men intet om hvad det er du konkret skal have hjælp til - så jeg gætter på at det er Ini filen der er problemet !?

<SNIP>
Var
  IniFil  : TIniFile;
  szValue : String;
begin
  IniFil := TIniFile.Create('C:\Folder\Fil.Ini');
  try
    szValue := 'Værdi';
    IniFil.WriteString('Section', 'Nøgle', szValue);  // Gem værdi
    szValue := IniFil.ReadString('Section', 'Nøgle', 'Default');  // Læs værdi
  finally
    IniFil.UpdateFile;
    IniFil.Free;
  end;
</SNIP>

Hvis du "vil gør det rigtigt" bør du i stedet bruge Registrerings databasen til at gemme disse værdier.
Avatar billede ogik Nybegynder
07. juli 2000 - 17:30 #2
jeg skal have hjælp til password systemet
Avatar billede borrisholt Novice
07. juli 2000 - 18:06 #3
ogik>
Jeg er nok nød til at skal have det hele skåret ud i pap, en gang til.
Er problemet at få gemt et krypteret password, fx i en inifil, eller er det det det med at sættet et flag for om den pågældende record er passowrd beskyttet eller ej ?

Jens B
Avatar billede sjensen Nybegynder
08. juli 2000 - 09:09 #4
ogi,

sådan som du fremstiller det kan der kun være en bruger og et password, og så er det vel egentligt lige meget med brugernavnet ?

Hvis det er flere brugere og den enkelte skal kunne afgøre om systemet skal spørge om password når den pågældende logger på, er du nødt til først at finde ud af hvem der er logget på før du kan se om brugeren har et password. D.v.s. at du skal starte med at spørge om brugernavn (i alle tilfælde) og så spørge om password hvis brugeren har oprettet et.

Hvis udgangspunktet er at der kun er en bruger og et password, kan vi altså glemme brugernavn. Så gør du sådan:

Under indstillinger, når brugeren trykker på checkboksen og dermed slår den til, viser du en form hvor vedkommende kan indtaste et password. Det indtastede gemmer du i ini-filen sådan som pellelil har vist. Hvis brugeren fjerner mærket i checkboksen, fjerner du passwordet fra ini-filen. Samme måde som ved at læse den, blot bruger du inifil.deletevalue('section','nøgle');

Når brugeren starter programmet læser du inifilen (brug pellelils eks.) og hvis der er oprettet et password, viser du en form hvor brugeren kan indtaste et password. Derefter tester du det indtastede mod det du har læst i inifilen, og hvis alt er ok, kører du videre. Hvis det ikke stemmer afbryder du programmet.

Hvis der ikke er noget password i inifilen spørger du ikke brugeren og programmet kører videre uden problemer.

Så simpelt er det når der ikke er flere brugere med forskellige passwords. Hvis du vil have et system med flere brugere med individuelle passwords, så er det lidt mere omstændigt, men jeg vil gerne lave de nødvendige krumspring for dig. Dog synes jeg 30 point er lidt i underkanten for det.
Avatar billede ogik Nybegynder
08. juli 2000 - 15:47 #5
Til sjensen;

hvis det er muligt kan jeg sende dig mit program så kan du beslutte hvilken af de systemer jeg skal vælge...

Jeg kan sagtens give dig flere points hvis det er det du vil have!!!
Avatar billede borrisholt Novice
08. juli 2000 - 15:54 #6
Jeg vil gerne stå til assistance med et eksempel på hvordan du gemmer et krypteret brugernavn og password i en inifil.

Send mig en mail og jeg skal retunere eksemplet til dig

Jens B
Avatar billede ogik Nybegynder
08. juli 2000 - 15:58 #7
min email er ogik@get2net.dk
Avatar billede kokoko Nybegynder
08. juli 2000 - 19:21 #8
Avatar billede thomas-sp2k Nybegynder
09. juli 2000 - 22:38 #9
borrisholt !

kan du ikke også sende det eksempel til mig ???

/Thomas
thomas@southpark2k.dk
Avatar billede borrisholt Novice
13. juli 2000 - 13:18 #10
Projektet er sendt, værsgo og spis ... Velbekomme !

Jens B
Avatar billede ysubhi Nybegynder
03. december 2000 - 13:34 #11
hej