Avatar billede funnysite_dk Nybegynder
06. juli 2000 - 23:32 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Angivning af et billedes størrelse

Er der nogen der ved hvordan man ved brug af cgi/perl kan få bredden på et billede?
Avatar billede y2k Nybegynder
08. juli 2000 - 18:23 #1
Hej,

det kan godt lade sig gøre med GIF billeder. Dette kræver at du har FLY installeret. det kan hentes på http://std.cpc.ku.ac.th/~g39som/Trick/fly.htm hvor du også kan se, hvordan du finder et billedes størrelse
Avatar billede funnysite_dk Nybegynder
08. juli 2000 - 20:09 #2
Kender du ikke en metode der kan bruges ved JPEG billeder?
Avatar billede y2k Nybegynder
08. juli 2000 - 23:09 #3
hej igen,
hvis du skal kunne læse størrelsen af billeder i flere formater end GIF, så skal du benytte PerlMagick, som findes på adressen http://www.wizards.dupont.com/cristy/www/perl.html
Avatar billede funnysite_dk Nybegynder
09. juli 2000 - 21:58 #4
Okay, men hvad skal jeg så gøre, ved du ikke hvordan man kører scriptet. Jeg gir dig 200 point hvis du sender mig cgi-koden til det og siger hvordan jeg skal gøre det.
Avatar billede y2k Nybegynder
09. juli 2000 - 22:22 #5
ehm, prøv den her linie:

$image = Image::Magick->new(magick=>'JPEG');
    open(DATA, 'billedet.jpg');
    $image->Read(file=>DATA);
    close(DATA);
$width = $image->[3]->Get('columns');

jeg aner ikke om det virker, men det er et forsøg værd. du skal selvfølgeligt lige have installeret det der magick dims først...
Avatar billede funnysite_dk Nybegynder
09. juli 2000 - 22:42 #6
Jamen, hvordan installere jeg magick dimsen. Kan jeg ikke bare bruge scriptet på en gratis service som www.hypermart.net? Eller skal jeg installere den på mit eget domæne.
Avatar billede ask Nybegynder
10. juli 2000 - 05:57 #7
Image::Magick er et rigtig daarligt valg. Det er alt for tungt til formaalet.

Kig paa for eksempel Image::Size modulet istedet.

http://search.cpan.org/search?dist=Image-Size

- ask
Avatar billede funnysite_dk Nybegynder
10. juli 2000 - 12:59 #8
Hvordan får jeg så image::size modulet til at virke? Hvis du har erfaring med det så skriv lige en vejledning da jeg ikke ønsker at læse hele den side igennem. Du får 200 point for at hjælpe mig.
Avatar billede y2k Nybegynder
10. juli 2000 - 17:28 #9
use Image::Size;
      ($x, $y) = imgsize("mitbillede.gif");
Avatar billede funnysite_dk Nybegynder
10. juli 2000 - 19:41 #10
Jamen skal jeg ikke installere lortet og hvis ja, hvordan?
Avatar billede y2k Nybegynder
10. juli 2000 - 19:49 #11
jo, det skal installeres. du skal nok bede din webhotel udbyder installere det for dig, eftersom du sikkert skal bruge Makefile for at installere det, hvilket du næppe selv har adgang til.
Avatar billede ask Nybegynder
10. juli 2000 - 21:36 #12
Nope. Du tager fejl, y2k.

Hent filen

http://www.cpan.org/modules/by-module/Image/Image-Size-2.903.tar.gz

og upload filen "Size.pm" fra dette arkiv til "Image" underkataloget i forhold til hvor dit script er.

Det er et "hack", saa maaske det kraever lidt mere. F.eks. en "use lib '/path/til/kataloget/'" linje i scriptet.

Eller maaske at kalde funktionen med

Image::Size::imgsize(...) istedet for bare imgsize(...).

Se ogsaa http://www.cpan.org/doc/manual/html/pod/perlmod.html

- ask
Avatar billede y2k Nybegynder
10. juli 2000 - 21:45 #13
tjah, jeg har ikke sat mig ind i sagen om det der image, så jeg kan sagtens tage fejl i dens krav til installationen ;)..
Avatar billede funnysite_dk Nybegynder
16. september 2000 - 12:41 #14
lotte