Avatar billede mortenf Nybegynder
02. maj 2002 - 13:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Automatisk ID for tabel

Jeg har to tabeller (T1 og T2) der begge får tildelt automatisk ID. T2 har også en kolonne (T1_id), der refererer til ID i T1.

Når jeg anvender tabellerne samler jeg dem i ét samlet recordset. Når jeg skal generere en ny record vha:

        rstSamlet.AddNew FieldList, ValueList

så opstår mit problem: kolonnen T1_id skal have netop den værdi som ID i T1 automatisk får tildelt..... og da ID i T1 endnu ikke er tildelt, så kan jeg ikke sætte det ind i T1_id i T2.... er det rent volapyk!?

Er det muligt at bestemme et automatisk genereret ID inden det tildeles? I givet fald, kan dette ID så "reserveres", så det ikke tildeles en anden record, hvis flere brugere arbejder samtidig?

.... eller kan dette gøres på en meget smartere måde?
Avatar billede terry Ekspert
02. maj 2002 - 14:25 #1
In T2 the field T1_id is called a foreign key it is normal that you would find the value (id) from T1 BEFORE adding a new record to T2 and if a record deosnt exist in T1 then you should NOT add a record to T2 until it does.
This is called referential integrity and is normal in relational databases.
Hope that makes sence!
Avatar billede terry Ekspert
02. maj 2002 - 14:27 #2
You should NOT "samle" them in one record set! create T1 first and then T2 after this is the normal way to do things!
Avatar billede mortenf Nybegynder
02. maj 2002 - 14:35 #3
OK, jeg kører med et recordset til hver af tabellerne.
Tak
Avatar billede mortenf Nybegynder
02. maj 2002 - 14:36 #4
Send lige et nyt svar, så får du pointene
Avatar billede mortenf Nybegynder
02. maj 2002 - 14:36 #5
..... her går det vist lidt for hurtigt - det ser jo unægteligt ud til at du allerede har fået dem :-)
Avatar billede terry Ekspert
02. maj 2002 - 14:49 #6
well if you have too many then you can give me more :o)

og mange tak !