Avatar billede kimeriksen Nybegynder
01. maj 2002 - 16:08 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan læser man Regional Settings via Java?

Jeg vil gerne vise tal, med brugerens lokale settings. Fx 10.000,50 i Danmark, men 10,000.50 i USA. Hvordan får jeg fat i Regional Settings fra JavaScript (eller Java)?
Avatar billede Chewie Novice
01. maj 2002 - 16:17 #1
http://www.eksperten.dk/spm/205640

det er ikke lovligt på ekp.dk at laver to ens spm .... luk det ene
Avatar billede Chewie Novice
01. maj 2002 - 16:18 #2
Avatar billede kimeriksen Nybegynder
01. maj 2002 - 16:40 #3
Til Chewie: Spørgsmålene er ens, ja, men jeg vil gerne have både  Java-folk og JavaScript-folk til at kigge på det. Derfor har jeg oprettet spørgsmålet begge steder. Jeg kunne ikke se, hvordan jeg ellers skulle få spørgsmålet til at figurere begge steder, men det ved du måske...
Avatar billede disky Nybegynder
01. maj 2002 - 17:47 #4
ønsker du en løsning i Java eller i javascript ?
Avatar billede elster Nybegynder
01. maj 2002 - 18:16 #5
Java løsning:
---------------------------------------------------------------
double value = 10000.50; // Tal værdi
NumberFormat nf = NumberFormat.getInstance(); // Objekt til tal konvertering
String localValue = nf.format(value); // Konvertér til brugerens lokale settings
Avatar billede carstenknudsen Nybegynder
02. maj 2002 - 09:58 #6
elster: det er en korrekt løsning, desværre
vil de fleste brugere ikke få det rigtige
resultat idet man som regel bare downloader
fra java.sun.com og derved arver Locale.US
som default.
Avatar billede elster Nybegynder
02. maj 2002 - 12:03 #7
carstnen knudsen >>
Nej! Når du kalder NumberFormat.getInstance(), bliver tallet formateret, efter de regler der er sat op i operativsystemet (kontrolpanelet i tilfælde af windows). Dette kald har samme virkning som hvis du kaldte NumberFormat.getInstance(Locale.getDefault()). Hvis du i kontrolpanelet f.eks. ændre så du vil bruge punktum som decimaltegn, så vil det formaterede tal, stemme præcis overens med dette. Denne løsning virker perfekt!
Avatar billede elster Nybegynder
02. maj 2002 - 12:14 #8
Selvfølgelig downloader man altid en engelsk/amerikansk version af java VM. Jeg har f.eks. aldrig downloaded en dansk version:-) Men en engelsk/amerikansk version dog alligevel godt arbejde sammen med operativsystemet, så vi ikke kommer ud i de problemer du beskriver.
Avatar billede elster Nybegynder
02. maj 2002 - 12:49 #9
Nå ok, jeg opdagede lige at det ikke er nok bare at ændre decimaltegnet i kontrolpanelet, hvis man vil have et andet talformat ud.

Men hvis du vælger et andet sprog under "Kontrol Panel" -> "International",
så vil det formaterede tal stemme overens med dette. Hvis du vælger "Dansk" vil det formaterede tal være "10.000,50", og hvis du vælger "Engelsk (USA)" vil det være "10,000.50". Det må jo være det han er ude efter.
Avatar billede disky Nybegynder
02. maj 2002 - 12:50 #10
carsten:
Som elster siger er det helt forkert.

JRE'en er 100% ligeglad med om du har downloadet en dansk eller en russik udgave (jeg vidste ikke engang man kunne få andre end den engelske)

JRE'en tilpasser sig selvfølgelig systemmets indstillinger.
Avatar billede elster Nybegynder
02. maj 2002 - 12:59 #11
Jeg har heller ikke set andre end den engelske.
Avatar billede carstenknudsen Nybegynder
02. maj 2002 - 13:17 #12
elster & disky: Naturligvis står jeg bag
det jeg siger. Jeg har her kørt på tre
forskellige systemer der alle giver
amerikansk format. Det var alt jeg sagde
og det har jeg ret i! Der er rigtig mange
der ikke vil køre med danske betegnelser
(Mappe etc) og de får naturligvis den
amerikanske version fordi deres oprativsystem
ikke er sat op til dansk. Det gælder ikke
mindst store firmaer og uddannelsesinstitutioner.

Avatar billede disky Nybegynder
02. maj 2002 - 13:44 #13
jeg står også fast, jeg kører engelsk windows med dansk regional setting.

Og mine java programmer følger helt som de skal den danske måde at vide tingene på.

Java følger den regionale opsætning du kører med, læs evt. java specifikationerne der kan du læse det.

Om dit OS så kører serbokroatisk, er ligegyldigt hvis du har valgt den danske region.
Avatar billede elster Nybegynder
02. maj 2002 - 13:44 #14
carsten >>
Det har ikke noget som helst at gøre med det sprog dit operativsystem har. Det er fuldstændig lige meget om der står "mappe" eller "directory". Vi har både engelske og danske versioner af Windows. Men inde i kontrolpanelet står der at vi befinder os i Danmark og at programmer skal benytte Danske (Danish) indstillinger til formatering af datoer, tal, klokkeslæt osv. Hvis du i har valgt at dine programmer skal benytte Amerikanske indstillinger ved sådanne formateringer, så er det jo klart at du får et amerikansk format tilbage. Og det gælder alle programmer - ikke kun Java VM. Hvordan skulle noget som helst program vide at du vil vise tal efter danske regler, når der er valgt at det skal gøres efter amerikanske regler? Det er jo ikke noget der lige giver sig selv.
Avatar billede carstenknudsen Nybegynder
02. maj 2002 - 13:57 #15
Præcis! de fleste (her ihvertfald)
vil ikke se det fordi de ikke benytter
muligheden for at køre danske indstillinger.
PS Jeg skrev "korrekt løsning" og kommenterede
blot at mange inklusive mig selv ikke vil
se det virke, jeg er udemærket klar over at
du selv kan sætte det op som du har lyst,
det er der dog mange der ikke gør. Jeg indrømmer
naturligvis blankt at jeg kunne have skrevet
en ordentlig forklaring!
Avatar billede elster Nybegynder
02. maj 2002 - 14:02 #16
carsten >>
Han skal have en løsning der kan formatere tal efter "brugerens lokale settings". Og det er præcis hvad denne løsning gør. Og så er den ikke længere. Og det virker også hos dig - det sker efter dine lokale settings.
Avatar billede carstenknudsen Nybegynder
02. maj 2002 - 14:09 #17
elster: her er det jeg skrev først:
"elster: det er en korrekt løsning"
det betyder at den løsning du foreslog
er korrekt!
Vi er også enige om at det virker også hos
mig!
Jeg tror vi skal lade det være punktum og
så få lavet nogle gode svar til nogle
af de andre spørgsmål. Forhåbentlig
bliver spørgsmålet også lukket snart.
Avatar billede elster Nybegynder
02. maj 2002 - 14:29 #18
Jo da. Du fik det bare til at lyde som om at det ikke virker hvis man downloader fra java.sun.com, eller har en engelsk version af sit operativsystem. Undskylder misforståelsen.
Avatar billede kimeriksen Nybegynder
03. maj 2002 - 11:06 #19
Tak for svaret (og den interessante diskussion).
Kim.
Avatar billede elster Nybegynder
03. maj 2002 - 11:59 #20
Selv tak.