Avatar billede gifle Nybegynder
01. maj 2002 - 14:22 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Slette Win 2000

Jeg kører med Win 2000, NTFS filsytem.
Nu vil jeg bare gerne have formateret min HD, men men - hvordan gør jeg det? Jeg kan jo ikke starte op i dos tilstand, og hvad gør man så?
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. maj 2002 - 14:26 #1
du skal boote på din CD, der fra kan du formatere dit drev til FAT32
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. maj 2002 - 14:26 #2
Win2000 CD selvfølgelig.
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. maj 2002 - 14:27 #3
du kan desværre ikke formatere den fra en almindelig bootdisk da den ikke kan se NTFS drev.
Avatar billede gifle Nybegynder
01. maj 2002 - 14:28 #4
Jeg tænkte på om ikke der var en kommando man kunne bruge så?
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. maj 2002 - 14:28 #5
du kan dog godt bruge en bootdisk, men så skal du først bruge fdisk og fjerne Non-dos drev.
Fdisk ligger på bootdisken som du kan hente på www.bootdisk.com - vælg den til Win98
Avatar billede gifle Nybegynder
01. maj 2002 - 14:28 #6
Skal man først formatere drevet tilbage til FAT32, førend det kan lade sig gøre at formatere drevet?
Avatar billede rsj1962 Nybegynder
01. maj 2002 - 14:29 #7
Hvis du har en startdiskette fra eks. Win98, kan du anvende FDISK, der kan fjerne hele din partition. Derefter kan du lave en ny partition og formattere den.
Avatar billede gifle Nybegynder
01. maj 2002 - 14:30 #8
Nu ved jeg ikke helt, men burde man så ikke kunne bruge:
format c: /fs:FAT32 - eller noget i den stil?
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. maj 2002 - 14:30 #9
desværre skal jeg i byen nu, men du får lige en vejledning

Start fdisk når du har bootet på disketten

1: Du bliver spurgt om der skal bruges store drev. Du vælger ja, ellers er det FAT16 og det vil du ikke have!

2:En menu kommer frem. Den ser sådan ud: (ca.)
  1. Opret partitioner
  2. Aktiv en partition
  3. Slet partitioner
  4. Se info om partitioner

3: Du vælger 4 for at se om der er en/flere partitioner. Hvis der er gå til 5: ellers

4: Vælg 3 for at slette den/de der er!
    1. Hvis der er udvidet vælger du at slette logiske drev! Efter det sletter du den udvidet!
    2. Nu skal du slette den primære partition. Vælg slet primær partition...

5: Nu skulle alle partitioner være væk!

6: Gå tilbage til hoved menu og vælg punkt 1.

7: Vælg at lave en primær partition!

8: Vælg nej til at bruge hele hd´en.

9: Vælg størrelse til din partition.

10: Under hoved menuens punkt 1. vælger du at lave en udvidet partition.

11: Der skal laves logiske drev!

12: Vælg at lave et logisk drev på hele det udvidet eller kun noget af det!

13: I hoved menuen vælger du punkt 2. Derefter vælger du at aktivere den primære partition!

14: tryk Esc for at gå ud af fdisk. genstart comp´en og hd´en er delt op!

Kort forklaring:

Punkt 1->Opret primær
      ->Opret udvidet
      ->Opret logisk
Punkt 2->Aktiver partition

Punkt 3->Slet partition

Punkt 4->Se information om partitionerne
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. maj 2002 - 14:31 #10
du kan IKKE formatere en NTFS format fra en diskette, den kan simpelthen ikke se det NTFS-drev du vil formatere.
Avatar billede gifle Nybegynder
01. maj 2002 - 14:33 #11
uha - tetaxes, det lyder alt for indviklet/besværligt :o(
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. maj 2002 - 15:46 #12
gifle> bare gør som retaxe skriver - så kan du ikke gå galt i byen :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. maj 2002 - 19:52 #13
en gang skal jo være den første, ellers skal du ha' et tredieparts program, men det koster.
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. maj 2002 - 19:53 #14
Avatar billede gifle Nybegynder
03. maj 2002 - 17:12 #15
Tak for hjælpen. Jeg klarede det ved at boote op på min w2k CD, og fik formateret HD'en. Så nu er alt lækkert.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. maj 2002 - 19:52 #16
takker for pointene

www.fotx.net/retaxes