Avatar billede shjdsi Nybegynder
01. maj 2002 - 11:38 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

korn shell script funktion med parametre.

Hvordan laver jeg en funktion der kan modtage flere parametre i kaldet. En funktionen skal loop igennem parametrene. f.eks

#funktion
create_dir() {
for i in parametre; do
bla bla
done
}

Funktionen vil jeg kalde på denne måde

create_dir $var1 $var2 $var3

Varilablerne indeholder iøvrigt directypath; eks. /home/ull
Hvordan får jeg det til at spille i funktionen. Har prøvet med $@ men synes ikke det virker helt efter hensigten.
og ja det skal være i shell og ikke i perl :-)
Avatar billede peter_m Nybegynder
02. maj 2002 - 14:54 #1
Hvis du ikke har samme antal parameter så vil det nok ikke virke.

Du skal lave din create_dir med 1 parameter men selve scriptet kan modtage adskillige hvor du shifter dig igennem dine parameter til create_dir funktionen.
Avatar billede shjdsi Nybegynder
02. maj 2002 - 15:00 #2
hmmm har faktisk fået det til at virke :-)
funtion () {
  for i in "$@"; do
      echo $i;
Avatar billede peter_m Nybegynder
02. maj 2002 - 15:01 #3
smart
Avatar billede shjdsi Nybegynder
02. maj 2002 - 15:03 #4
prøver igen, sad i vi  og så er det svært pludselig at skulle skrive i en alm. tekst box :-)
funtion () {
  for i in "$@"; do
      echo $i;
Avatar billede shjdsi Nybegynder
02. maj 2002 - 15:05 #5
prøver igen, sad i vi  og så er det svært pludselig at skulle skrive i en alm. tekst box :-)
#!/bin/ksh
funtion () {
  for i in "$@"; do
      echo $i;
done
var1="/home"
var2="/export/home"
var3="/var"
funktion $var1 $var2 $var3
Dette virker :-) undskyld jeg fuckede sådan op, men sad faktisk og trykke escape hele tiden er ved at skrive et større shell script i en vi editor
Avatar billede shjdsi Nybegynder
17. juni 2005 - 10:50 #6
lukkes