Avatar billede beanluck Nybegynder
30. april 2002 - 22:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

forsk. funktioner - hjælp - gerne hurtigt!

I forbindelse med et projekt prøver jeg at få visse funktioner til at du som vidst på denne side: http://beanluck.com/projekt/forside.htm
Det er søgningen jeg ikke kan få til at du. Når man vælger "malevarer" skal menuen forneden komme frem fra en blank form field til nr(1) - og hvis man vælger "maletilbehør" skal menuen automatisk referere til nr 2 formfield. Hvordan gør man det?

Selve søgningen har jeg heller ikke helt styr på, men har hentet filerne fra http://activedeveloper.dk/aspdigital/kapitel2/search.asp og det ser ud til at være til at være nemt at gå til, men hvis jeg søger på f.eks. Anders And som er i databasen finder den intet? Er det fordi det skal køre på ASP server?
Avatar billede darkside Nybegynder
30. april 2002 - 22:31 #1
Jep, hvis det er ASp kode skal det køre på en server der understøtter ASP.
Avatar billede darkside Nybegynder
30. april 2002 - 22:32 #2
Du kan evt finde en gratis ASP host her... www.internetplads.dk
Avatar billede beanluck Nybegynder
30. april 2002 - 22:35 #3
Det havde jeg også tænkt mig - hvad med det øverste?
Avatar billede darkside Nybegynder
30. april 2002 - 22:36 #4
Uha den kan jeg ikke hjælpe dig med, tror du skal ha fat i noget javascript.
Avatar billede -master-d- Nybegynder
01. maj 2002 - 15:14 #5
Forstår jeg dig ret hvis det du vil ha' er, at når jeg vælger en varetype f.eks. malevarer så skal de sidste to ændre sig til de muligheder der er indenfor den katagori.
Avatar billede beanluck Nybegynder
01. maj 2002 - 15:37 #6
Ja det er korrekt
Avatar billede -master-d- Nybegynder
01. maj 2002 - 15:43 #7
Her er dit svar så :

Du laver det i en database hvor du laver en kolonne hvori du skiver hvilken kategori muligheden hører til, en kolonne mere hvori du skriver mulighederne til den første dropdown, dernæst en til hvori mulighederne til dropdown2 ligger..
I eksemplet hedder den første kolonne Kategori , den anden hedder muligheder1, og den sidste muligheder2.

dette script skal sættes ind i mellem <head> tags'ne
<SCRIPT  LANGUAGE="JavaScript">
//her laver den en lille streng på siden så den kan hente mulighederne senere..

function sogning(liste) {
location.href = liste.options[liste.selectedIndex].value }
</SCRIPT >

Dette her er de 3 første muligheder i den allerførste dropdownboks(den du vælger kategori i)
<select onchange="sogning(this.form.elements[0])">
<option value="http://beanluck.com/projekt/forside.htm">Malevarer
<option value="http://beanluck.com/projekt/forside.htm?kategori="Maletilbehør"">Maletilbehør
<option value="http://beanluck.com/projekt/forside.htm?kategori="PenslerVaerktoj"">Pensler og Værktøj
</select>

Den laver det der hedder en Querystring som kan hentes frem senere..

Så laver du dropdown nr.1

<select>

<%
'Sådan åbnes forbindelsen til serveren, Tabel.mdb skal ændres til databasens navn
Set Conn = Server.Createobject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER{Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("Tabel.mdb")
Conn.Open DSN

'Så laver du en forespørgsel der kun henter de muligheder som man har valgt i din dropdown.
'Jeg vil foreslå dig at du indekserer din tabel så ud for alle muligheder står der hvilken kategori det hører til, ok.
'Tabel skal ændres til tabelens navn, og herefter henter den alle de muligheder der er i den valgte kategori.

strSQL = "Select * From Tabel Where(Kategori = " & Request("kategori") & ")

'Herunder hentes samtlige muligheder fra din database.
Do
    Response.Write "<option>" rs("muligheder1") "</option>"
    rs.MoveNext

Loop While Not rs.EOF

%>
</select>

Nr.2

<select>
<%
Do
    Response.Write "<option>" rs("muligheder2") "</option>"
    rs.MoveNext

Loop While Not rs.EOF
'lukker forbindelsen.
rs.Close
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
</select>

Håber det virker...
Avatar billede beanluck Nybegynder
01. maj 2002 - 15:50 #8
Jeg er sikker på det er rigtigt, og kan også se fornuften i koden, men da jeg er i tidspres har jeg bare valgt en noget mere simpel løsning. Men tak for svaret... du får en accept
Avatar billede -master-d- Nybegynder
01. maj 2002 - 15:51 #9
Tak