Avatar billede phpnewbee Nybegynder
05. juli 2000 - 10:23 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til phpMyAdmin

Dette skulle måske være oprettet i MySQL gruppen men here goes:

Er der ikke en venlig sjæl der vil forklare - uddybende (eller give et link) hvordan man opretter en tabel med denne frontend.

Jeg har et par scripts på lager som jeg gerne vil teste, og der står da også hele strengen  til tabellen i en kommentar i de fleste scripts, men hvad pokker skal der stå i de respektive felter osv.  hvad svarer til hvad?

(Jeg er ikke særligt skrap til hverken programmering eller matematik)

Her er så et eksempel som er hentet fra razor's side, til brug med et script der skriver hvor mange brugere der er online pt.

CREATE TABLE userlog (
  id2 int(11) DEFAULT '0' NOT NULL auto_increment,
  ID char(255),
  IP char(255),
  NAME char(255),
  COUNT char(255),
  DATE char(255),
  PRIMARY KEY (id2)
);

Jeg kager lidt rundt i det med hvor mange felter der skal oprettes, hvad der skal stå hvor osv.  Jeg får også nogle SQl fejl...

Please help!
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. juli 2000 - 10:35 #1
I mySQL i venstre side vælger du din database hvorefter højre side opdaterer content. Der hvor der står "Run SQL Query" er der et TEXTAREA hvor du indsætter CREATE TABLE userlog (
  id2 int(11) DEFAULT '0' NOT NULL auto_increment,
  ID char(255),
  IP char(255),
  NAME char(255),
  COUNT char(255),
  DATE char(255),
  PRIMARY KEY (id2)
);

... og trykker GO. Dermed skulle tabellen oprettes automatisk ! ;D

Når så du har brug for at lave dine egne tabeller kan dy nedenfor i "Create new table on database" under NAME navngive din tabel (Razors eksempel userlog) og vælge hvormange fields du ønsker - her skal du overveje hvad du har brug for af data, men det kommer helt an på hvor meget SQL du kan samt hvilket behov du har.

Min anbefaling vil være, at før du leger for meget med databaser, prøv at sætte dig ind i SQL først. SQL er utroligt kraftfuldt, hvis du ved hvad du gør, og kan være ufatteligt sløvt, hvis du ikke ved hvad der sker.

/ Lars
LJWeb.com
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. juli 2000 - 10:38 #2
http://www.mysql.com/documentation/mysql/commented/

Du kan læse meget mere her om det du spørger om!

Avatar billede phpnewbee Nybegynder
05. juli 2000 - 11:55 #3
Tak!
Avatar billede phpnewbee Nybegynder
05. juli 2000 - 12:00 #4
Så kan du måske også fortælle mig hvordan jeg sletter en tabel igen?

Hvis jeg vælger DROP kommer der en fejlmeddelse.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. juli 2000 - 12:33 #5
Det kan være den bruger du er i forhold til MySql ikke har lov til at droppe tabeller....??
Avatar billede phpnewbee Nybegynder
05. juli 2000 - 16:41 #6
Der står i oplysningerne fra udbyderen at jeg har rettigheder til at "select, insert, delete, create, index, alter, update & drop"
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. juli 2000 - 18:57 #7
Hvad for en fejlmeddelse får du ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. juli 2000 - 19:01 #8
Udbyderen kunne tage fejl --- hmm ...
Avatar billede phpnewbee Nybegynder
06. juli 2000 - 09:11 #9
Error
MySQL said: You can't delete all columns with ALTER TABLE. Use DROP TABLE instead
Back

Jeg har ikke kunne finde en måde at slette hele tabellen på en gang, men jeg kan godt droppe felterne - dog ikke det sidste.  Er der en kommando man kan skrive i tekstfeltet der sletter hele tabellen?

Forresten er min udbyder Azero hvis det kan hjælpe.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. juli 2000 - 09:28 #10
Det hjælper sikkert hvis der er nogen, der kender Azero ;-)

I tekstfeltet skal du blot skrive

  drop table ditnavnpaatabellen;

og se hvad der sker.(Det kan også være en fejl i phpmyadmin, der giver den reaktion)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. juli 2000 - 09:32 #11
Iøvrigt: på forsiden, hvor du har listen over tabeller øverst

table                      Action                                Records
etnavn Browse Select Insert Properties Drop Empty    117

trykker du vel på "drop" for at slette tabellen, ik'?  Jeg synes jeg
læser dit indlæg som at du forsøger at slette tabellen ved at slette
alle felter i den - og den går ikke ...
Avatar billede phpnewbee Nybegynder
06. juli 2000 - 11:09 #12
Tak for hjælpen!

Jeg fandt ud af at gå til "roden" af min database, hvor jeg havde oversigten over alle mine tabeller.  Der kunne jeg godt droppe dem, så det virker altså.

Det er ikke så svært med phpmyadmin, men man skal lige ind i sagerne :-)