Avatar billede mortency Nybegynder
30. april 2002 - 01:45 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

SQL setning

Jeg skal kun hente ut Nyheter som har ikke har passert dagens dato.

Hvordan gjør jeg det i en SQL spørring?

                <%
                Set oConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

                oConn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("database/document.mdb")

                txtDato = Date()
                txtDato = Day( txtDato ) & "." & Month( txtDato ) & "." & Year( txtDato )

                SQL = "SELECT NewsID,NewsTittel FROM News WHERE (Gyldighet > " & txtDato & ")"

                Set oRS = oConn.Execute(SQL)

                If oRS.EOF OR oRS.BOF Then
                    IngenSaker = "Ingen relaterte saker"
                End if
                %>
                    <select size="1" name="txtrelatertsak" style="FONT-FAMILY: Verdana; Background-color:#FFFFFF; border-width:1; border-style:solid;FONT-SIZE: 8pt;">
                        <option value=""><%=IngenSaker%>Velg relatertsak</option>
                        <%Do while not oRS.EOF%>
                        <option value="<% =oRS("NewsID")%>"><% =oRS("NewsTittel")%></option>
                        <%oRS.MoveNext
                        loop%>
                    </select>
                <%
                oRS.Close

                Set oRS = Nothing

                oConn.Close

                Set oConn = Nothing
                %>
Avatar billede doc404 Novice
30. april 2002 - 01:53 #1
Nu skriver du ikke hvad der går galt?

Men det burde være nok at skrive

SQL = "SELECT NewsId,NewsTittel FROM News WHERE Gyldighet > #" & Date() & "#"

Hvis gyldighed er et dato felt
Avatar billede mortency Nybegynder
30. april 2002 - 01:59 #2
Gyldighet er tekst felt.
Avatar billede mortency Nybegynder
30. april 2002 - 02:16 #3
Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in number in query expression 'Gyldighet > 30.04.2002'.
/YOL/admin/admin_NyhetNy.asp, line 89
Avatar billede _just4fun_ Nybegynder
30. april 2002 - 08:13 #4
Brug Date() fra access til at finde datoen (går ud fra at DB er MS access). Så får du altid, ligegyldigt hvilket format du bruger, det rigtige...
SQL = "SELECT NewsId,NewsTittel FROM News WHERE Gyldighet > Date()"
Avatar billede doc404 Novice
30. april 2002 - 08:29 #5
Hvis Gyldighed er et tekst felt, skal du have ' omkring..

SQL = "SELECT NewsId,NewsTittel FROM News WHERE Gyldighet > '" & txtDato & "'"
Avatar billede _just4fun_ Nybegynder
30. april 2002 - 08:33 #6
eeee, Hvis gyldighed er et tekstefelt giver det ingen mening at bruge > :-)
Avatar billede simonsen2 Nybegynder
30. april 2002 - 12:49 #7
Prøv med..
SQL = "SELECT NewsId,NewsTittel FROM News WHERE (Gyldighet >'" & txtDato & "')"

Eller drop din variabel...
SQL = "SELECT NewsId,NewsTittel FROM News WHERE (Gyldighet > getDate())"
Avatar billede mortency Nybegynder
30. april 2002 - 14:49 #8
Jeg har endret fra tekst, til dato. med da får jeg feil når jeg skal opprette en ny nyhet.

SQL ser slik ut:

INSERT INTO News (NewsID,NewsTittel,Ingress,BrodTekst,Stikkord,RelatertSak,Gyldighet,Prioritet) VALUES (14,'Tittel', 'Ingress', '
Brødtekst
', 'Stikkord1, Stikkord2, Stikkord3', '10','31.12.2010',10)

Feilen er:
Microsoft JET Database Engine (0x80040E07)
Data type mismatch in criteria expression.
/YOL/admin/admin_NyhetNy2.asp, line 96

Denne får jeg ikke hvis gyldighet feltet i db er tekst.
Avatar billede _just4fun_ Nybegynder
30. april 2002 - 14:57 #9
brug accessfunktionen Date() istedet for '31.12.2010'. På den måde lader du access selv indsætte den nuværende dato.->
INSERT INTO News (NewsID,NewsTittel,Ingress,BrodTekst,Stikkord,RelatertSak,Gyldighet,Prioritet) VALUES (14,'Tittel', 'Ingress', '
Brødtekst
', 'Stikkord1, Stikkord2, Stikkord3', '10',Date(),10)
Avatar billede mortency Nybegynder
30. april 2002 - 18:02 #10
Jeg selv skal jo skrive inn hvor lenge nyheten er gyldig. Ikke dagens dato men kanskje om to uker.
Avatar billede _just4fun_ Nybegynder
30. april 2002 - 18:12 #11
.....
INSERT INTO News (NewsID,NewsTittel,Ingress,BrodTekst,Stikkord,RelatertSak,Gyldighet,Prioritet) VALUES (14,'Tittel', 'Ingress', '
Brødtekst
', 'Stikkord1, Stikkord2, Stikkord3', '10',Dateadd('d', 20, Date()),10)

Hvor 20 er det antal dage fra nu hvor nyheden udløber. Pointe: brug ikke stuff som : '31.12.2010' hvis det kan undgåes.