Avatar billede tzr Nybegynder
29. april 2002 - 23:27 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

hvad gør >>

var1 >> 1;

hvad gør >> ?

/Kenneth
Avatar billede laffe Nybegynder
29. april 2002 - 23:28 #1
"Flytter over i"
"pipe over i"
Avatar billede tzr Nybegynder
29. april 2002 - 23:31 #2
kan du forklare yderligere ?

hvis der står
var2 = var1 >> 1;
hvad gør den så ?
Avatar billede laffe Nybegynder
29. april 2002 - 23:35 #3
Det var forkert det jeg sagde.

>> er en bit operator.

f.eks

i=16;

i = i >> 1; flyt alle bit i variablen 'i' en plads til højre.Det er det samme som at dividere med 2.
Avatar billede laffe Nybegynder
29. april 2002 - 23:35 #4
altså bliver i=8
Avatar billede tson Nybegynder
29. april 2002 - 23:38 #5
>> kan overloades så det er lidt svært (læs: umuligt) at siger hvad den gør i ovenstående tilfælde da du ikke har skrevet hvad typen for var1 er.

Oprindeligt kommer >> fra C og kaldes right-shift operatoren, og den kan anvendes på integers (også i C++). Det den gør er at skifte (dvs flytte) bitmønstret for integer variablen x pladser:

altså:

8 >> 1; // giver 4
8 >> 2; // giver 2

Det er nemmest at se med binære tal hvad der sker:

0b111 >> 1 // giver 0b11 altså 3(det som ryger ud over højre ende forsvinder)

(0b111 >> 1) << 1; // giver altså 0b110 altså 6 da 1-tallet der røg ud over kanten er væk :-)

Giver det mening?

I C++ bruges den faktisk mest i forbindelse med iostreams. Iostreams er "datakanaler" man kan skrive til eller læse fra, som f.eks. filer, konsollen, netværksconnections eller sågar strenge. F.eks.

#include <iostream>

int main() {
  std::cout << "hej med dig" << std::endl; // udskriver hej med dig på konsollen og sætter et newline efter
  int anInt;
  std::cin >> anInt; // indlæser en integer fra konsollen

}
Avatar billede tzr Nybegynder
29. april 2002 - 23:43 #6
ok, men hvis det er næsten det samme som at dividere med 2, så er det jo det :)