Avatar billede madviden.dk Nybegynder
29. april 2002 - 17:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Søgning i 2 kolonner?

Davs.
Jeg er ved at lave en søgemaskine til min madside, hvor man både skal kunne søge efter rettens navn, og ingredienser. Men indtil videre kan man kun søge efter navnet, hvordan får jeg ingredienserne med ind?
Her er min kode:
$foresp = mysql_query("select titel, tekst vurdering, id from opskrifter where titel like '%$sog%' order by id desc");

Jeg har prøvet med:
$foresp = mysql_query("select titel, tekst, ingredienser vurdering, id from opskrifter where titel like '%$sog%' OR ingredienser like %$sog% order by id desc");

PÅ forhånd, mange gange tak.
Avatar billede sthen Nybegynder
29. april 2002 - 17:18 #1
Ka' du ikke bare skrive

$foresp = mysql_query("select * from opskrifter where titel like '%$sog%' order by id desc");
Avatar billede cms Nybegynder
29. april 2002 - 17:18 #2
den er såmænd helt okay, du skal bare huske singlequotes omkring %$sog%
Avatar billede madviden.dk Nybegynder
29. april 2002 - 17:19 #3
Jamen den øverste kode jeg bruger virker! ... jeg vil ikke have alt ud!
Desuden er mit problem, hvordan jeg får den til at søge i to kolonner!
Avatar billede pgm Nybegynder
29. april 2002 - 17:20 #4
mysql_query("select * FROM opskrifter WHERE titel LIKE '%$soeg%' OR tekst LIKE '%$soeg%' OR id LIKE '%$soeg%' order by id desc");

det virker her
Avatar billede madviden.dk Nybegynder
29. april 2002 - 17:20 #5
cms>>>
SKal jeg sætte OR ingredienser like %$sog% order by id desc");
på eller      OR where ingredienser like %$sog% order by id desc");
?????????
Avatar billede pgm Nybegynder
29. april 2002 - 17:21 #6
du søger også i flere koloner på mit script, og henter kun det du vil
Avatar billede pgm Nybegynder
29. april 2002 - 17:22 #7
så putter du det bare ind i et array:
$row = mysql_fetch_array($result)

og for result ud på denne måde:

echo $row[ingredienser];
Avatar billede madviden.dk Nybegynder
29. april 2002 - 17:25 #8
Jeg har fået det til at virke ... men det var ud fra det som cms sagde ... så smid et svar, ellers giver jeg bare point'ene til de andre  :)
Avatar billede pgm Nybegynder
29. april 2002 - 17:30 #9
fair nok...
Avatar billede madviden.dk Nybegynder
29. april 2002 - 23:49 #10
lukker ... (Det var måske lidt forkert at give point .....  )