Avatar billede pippin Nybegynder
22. juni 1999 - 09:42 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Omregning fra sekunder til timer:minutter

I forbindelse med kapsejlads giver et respitsystem forskellen mellem bådene som antal sekunder pr. sømil.

Det jeg ønsker er at den tidsforskel (i sekunder) jeg har beregnet for forskellige afstande omregnes til timer.minutter
Avatar billede snej Nybegynder
23. juni 1999 - 22:04 #1
Jeg går ud fra at du har antallet af sekunder stående i et felt, lad os sige felt A1, i det felt du så vil have tiden stående, skal du lave følgende formel =a1/86400 og så skal feltet formateres til et klokkeslet.

Årsagen er at Excel ser hvert hele tal som et døgn, og når du så har et antal sekunder, så dividerer du tallet med med antallet af sekunder i et døgn, (86400) og formaterer feltet til et klokkeslet, og så har du tallet i timer.minutter og sekunder såfremt det er det man ønsker.
Avatar billede jbc Nybegynder
24. juni 1999 - 07:33 #2
>>snej det var ret genialt. Jeg har prøvet utrolig mange muligheder, men den tankegang har ikke lige haft, så nu blev jeg også lidt klogere.
Avatar billede pippin Nybegynder
27. juni 1999 - 22:01 #3
Det var jo lige det jeg skulle bruge - tak for det!

Hidtil havde jeg gjort følgende:
Hvis A1 er cellen med tiden angivet i sekunder

Timer: B1 = HELTAL(A1/3600)
Minutter: C1 = HELTAL(A1/60-B1*60)
Sekunder: D1 = A1-B1*3600-C1*60

En ikke særligt elegant måde men den virkede dog.
taget tiden i sekunder og delt med 3600