Avatar billede christian-s Nybegynder
28. april 2002 - 17:58 Der er 11 kommentarer og
5 løsninger

Lidt spørgsmål til ny hardware

Jeg kigger på computer for min søster, og hun leder efter lidt hardware hun er i tvivl om.

Grafikkortet, skal helst ikke koste mere end kr. 1500.

Skærmen, skal helst have fladt billedrør og ikke koste mere end ca. kr. 2000.

Bundkortet, skal passe til Athlon XP, igen ikke for dyr.

Køleren, har haft kig på en Silent Viking, i orden?

Håber I har lidt at sige også gerne links til priser!
Avatar billede canedo Nybegynder
28. april 2002 - 18:00 #1
Hvor vil hun købe den? Jeg har hørt noget om, at man selv kan bestemme alle disse ting ved køb via www.dell.com
Avatar billede christian-s Nybegynder
28. april 2002 - 18:01 #2
canedo> Det er ikke problemet hvor der skal købes men hvad :)
Avatar billede canedo Nybegynder
28. april 2002 - 18:02 #3
okay okay...
Avatar billede hub Nybegynder
28. april 2002 - 18:03 #4
Et billigt bundkort:

ECS K7S5A - ATX - SOCKET A
CPU: AMD Athlon Thunderbird / Duron 600MHz-2GHz+
Socket: Socket A
Chip: SiS735
FSB: 200-266MHz
Slots: 5 PCI / 1 AMR / 1 AGP x4 / Audio
IDE: Ultra DMA/100
Ram: 2 x 168-pins SDRAM / 2 x 184-pins DDR RAM

Pris under 600 kr. hos bl.a www.datatel.dk
Avatar billede smiske Nybegynder
28. april 2002 - 18:04 #5
Det kommer jo an på hvad den skal bruges til.  Men hvad angår bundkortet, skal det passe til AMD XP'eren skal det være Socket A.  Og Silent Viking køleren er et super køb (har den selv).  Den er dejlig støjsvag :o)
Skærmen bliver nok lidt en problem at finde til under 2000, afhænig af størrelsen på den, 15", 17" osv.
Hvad angår priser på alt ovenstående så kig på www.edbpriser.dk

//Henrik
Avatar billede hub Nybegynder
28. april 2002 - 18:04 #6
Understøtter også XP- selvom det ikke står der...
Avatar billede rs2000 Nybegynder
28. april 2002 - 18:11 #7
Avatar billede christian-s Nybegynder
28. april 2002 - 18:12 #8
Computeren skal bruges til spil, altså krævende.

Mht. til bundkortet skal være forholdsvis nyt, bare ikke den dyreste model.
Det behøver ikke at kunne passe til hverken Duron og SD-ram, betyder det ikke, at det ikke er helt godt?

Mht. til køleren, holder vi os til vikingen!
Avatar billede rs2000 Nybegynder
28. april 2002 - 18:18 #9
Så skal du have det grafikkort jeg har linket til
Et GF3 m.128mb DDRram
ECS bundkortet er et ganske udmærket kort,når man ikke har brug for overclocking og den slags.
Jeg har det selv og det er utroloigt nemt at få op at køre.
Silent Vikingen vil du ikke fortryde:-)
Avatar billede niklaj Nybegynder
28. april 2002 - 18:43 #10
grafikkort messigt vil jeg give rs2000 ret at hvis du ikke vil betale mere end 1500 skal du have et GF3 m. 128mb ram
mht. bundkort så, jo hvis du ikke er særlig krævende for hvormeget du får ud af din CPU så er ECS bundkort billige og de virker, men hvis du er lidt mere krævende skal du have et bundkort med enten Via KT333 chipsæt eller Via KT266A af bundkort producenter er at anbefale ASUS og EPoX
Avatar billede nogetfx Nybegynder
28. april 2002 - 19:15 #11
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514787933

En dejlig billig Philips skærm, godt nok 400 over prisen. Men det værd...
Avatar billede arne_byste Nybegynder
29. april 2002 - 02:25 #12
nogetfx > ahh så hellere B udgaven... de .27 dot pitch er sgu ikk ligefrem det fedeste i verden...

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514787892

har selv en, og jeg må sige den er pisse fed :)
Avatar billede nogetfx Nybegynder
29. april 2002 - 09:29 #13
arne_byste>> Ja, men så beggynder vi at komme 1200 over prisen... hehe
En af mine venner har den jeg henviste til, og forhold til pris mm, så er det sgu en lækker skærm...
Avatar billede fraller Nybegynder
02. maj 2002 - 13:50 #14
Man får hvad man betaler for! Det er godt man ikk skal bruge 1920x1440 til så meget... for så vil man få ondt i kryderen når den kun køre 60 hrz! Det var ikk en skærm jeg ville poste penge i :).. Det hjælper da en smule på den nederste! Hvis jeg skulle købe skærm til forholdsvis billige penge men som var kvali, ville det blive denne her : http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514797949 (den har fået de fedeste anmeldelser).
Du sidder foran din skærm "x" antal timer hver dag de næste mange år, så skal man altså have noget ordentlig der ikk smadre din øjne, det bliver man meget gladere for i længden!!!
(ved godt det er uden for emnet, din søster gider jo nok ikk gi 3500 for en skærm)!
Avatar billede fraller Nybegynder
02. maj 2002 - 13:56 #15
Og så vidt jeg lige kan huske, så er det en Trinitron skærm... Det er det fede pis....
Avatar billede christian-s Nybegynder
03. maj 2002 - 14:16 #16
Tak for hjælpen allesammen, vi har faktisk brugt jeres svar, og købt en computer hos xdata.dk. Skærmen blev en 17" Samsung.

God weekend!