Avatar billede ignor Nybegynder
28. april 2002 - 17:52 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Cookie hjælp!!

hejsa, jeg har en webside hvor jeg vil vise en bestemt  side til alle førstegangs besøgende og de skal kun se den side førstegang de besøger siden... der skal altså sættes en cookie, som scriptet skal teste om er tilstede og hvis den er de så skal den normale side vises. hvis den ikke er tilstede skal "velkomst" siden vises... jeg bruger et frameset hvor top framen er statisk, men Main framen skal hentes på baggrund af ovenstående...

jeg kender ikke meget til php, så svar venligts derefter.

Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
28. april 2002 - 17:57 #1
sæt en cookie:

<?
if (!$HTTP_COOKIE_VARS["hjemmeside"]) {
setcookie("hjemmeside","ja");
include("forsiden.php");
} else {
  include("andensiden.php");
}
?>
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
28. april 2002 - 17:58 #2
Altså...

Hvis ikke cookien "hjemmeside" er sat, så sætter den en cookie og læser fra siden "forsiden.php" ... Hvis cookien findes så inkludere den "andenside.php"
Avatar billede angelod Novice
28. april 2002 - 18:16 #3
Eller hvis du vil inkludere det direkte i framesættet kan du bruge det følgende udpluk af kode der vil hente siden på baggrund af cookien:

<?php
    if (!$HTTP_COOKIE_VARS["beenhere"]) {
        setcookie("beenhere", "before");
        $mainpage = "welcome.php";
    } else {
        $mainpage = "mainpage.php");
    }
?>
<html>
<head>
  <title>The Fodgænger</title>
</head>
<frameset  rows="120,*">
    <frame name="topbar" src="topbar.php" marginwidth="10" marginheight="10" scrolling="no" frameborder="0" noresize>
    <frame name="main" src="<?=$mainpage;?>" marginwidth="10" marginheight="10" scrolling="auto" frameborder="0" noresize>
</frameset>
</html>
Avatar billede angelod Novice
28. april 2002 - 18:17 #4
Samme princip som gizmo-gizmo, men tilpasset til det behov jeg synes det lyder som om du har.
Avatar billede ignor Nybegynder
28. april 2002 - 19:27 #5
mange tak for jeres hjælp :-)
Avatar billede angelod Novice
28. april 2002 - 19:29 #6
Det var da så lidt. Takker for point :)
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
28. april 2002 - 19:32 #7
s'lidt :)
Avatar billede ignor Nybegynder
28. april 2002 - 19:36 #8
jeg prøvede lige løsningen fra Angelod..og jeg får en Parse error i linie 6?
Avatar billede angelod Novice
28. april 2002 - 19:37 #9
Doh! En parantes-slut for meget:

<?php
    if (!$HTTP_COOKIE_VARS["beenhere"]) {
        setcookie("beenhere", "before");
        $mainpage = "welcome.php";
    } else {
        $mainpage = "mainpage.php";
    }
?>
Avatar billede angelod Novice
28. april 2002 - 19:38 #10
En vane jeg har når jeg skriver scripts. Fanger dem som regel, men der kan komme en svipser der så, som du ser, fremkommer ved test.
Avatar billede ignor Nybegynder
28. april 2002 - 19:48 #11
ok tak det virker nu :)  Bare lige som en detalje, hvilken side er default nu? hvis man nu har slået cookies fra så skulle mainpage.php gerne vises og ikke welcome. ?
Avatar billede angelod Novice
28. april 2002 - 19:51 #12
Hmm.. Den er vist lidt mere vanskelig. Hvad med bare at lave et link på welcome.php der linker videre til mainpage.php?
Avatar billede ignor Nybegynder
28. april 2002 - 19:55 #13
jo det kunne jeg godt, men ideen er at der på welcome bliver forklaret en masse osv, som kun henvender sig til førstegangs brugeren, og det ville blive irreterende hvis denne side popper op hele tiden?
Avatar billede angelod Novice
28. april 2002 - 20:20 #14
Jo måske nok, men brugeren kan jo bare aktivere cookies så. Jeg har kun mødt 2 personer der havde slået det fra, og det var fordi de var paranoide og uvidende. :)
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
28. april 2002 - 20:33 #15
Ja, jeg vil også sige. Det er lidt ondsvagt at slå cookies fra. Så er man i hvert fald selv ude om det.
Men alligevel hurde den jo at vise welcome selvom cookies'ne er slået fra.

Alternativ var at man loggede ip'en.
Avatar billede ignor Nybegynder
28. april 2002 - 20:33 #16
ok:-)
Avatar billede ignor Nybegynder
28. april 2002 - 20:36 #17
det jeg helst vil ahve er at den viser mainpage og ikke welcome..lyder måske underligt, men min side er en side hvor man kommer igen ofte, og derfor ville det virke latterlift hvis man bliver mødt af den samme "ih hvor er du abre velkommen på min side" besked, de der besøger siden ofte skal hellere mødes af mainpage hvor jeg skriver om de seneste opdateringer osv
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
28. april 2002 - 20:37 #18
Yep, kan godt følge dig. Men jeg mener stadig at de selv er ude om det. Det med ip'en er heller ikke den sikreste løsning
Avatar billede angelod Novice
28. april 2002 - 20:41 #19
Nej, og som sagt så er folk altså for dumme hvis de slår cookies fra.
Avatar billede angelod Novice
28. april 2002 - 20:42 #20
gizmo-gizmo: Jeg kan forresten godt lide dit "valgløfte" som CoAdmin. Du får sgu min stemme. *GG*
Avatar billede ignor Nybegynder
28. april 2002 - 20:45 #21
ja de er sgu for dumme hvis de slår den fra:-) Den ovenstående løsning vil cookien da uddø på et tidspunkt? Den skulle den helst ikke
Avatar billede ignor Nybegynder
28. april 2002 - 20:45 #22
Og jeg fatter ikke helt hvordan det funker, for det virker fint, men jeg kan ikke finde cookien på min HD?
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
29. april 2002 - 12:13 #23
Angelod -> Jeg er da ikke koadmin :-)

ignor -> c:/windows/tempory internet files
Det er der de plejer at ligge.

Men hvis man har 2k/xp så ligge de også i c:/documents and se.. /brugernavn/cookies