Avatar billede zappo_medic Nybegynder
28. april 2002 - 13:46 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

flere cookies på samme side

Jeg vil gerne benytte to cookies på samme side:
den ene skal styre en autologin funktion (den har to variabler)
den anden skal holde øje med hvorvidt man har afgivet stemme i en afstemning (kun en variabel)
Problemet er at de skal have forskellige levetid.
Hvordan gør man det?
Vh
Zappo
Avatar billede lauer Nybegynder
28. april 2002 - 13:53 #1
du laver 3 setcookie() ?
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2002 - 13:54 #2
set_cookie("cookie1", "vaerdi1", $leveTid1, "/");
set_cookie("cookie2", "vaerdi2", $leveTid2, "/");
set_cookie("cookie3", "vaerdi3", $leveTid3, "/");

osv.
Avatar billede zappo_medic Nybegynder
28. april 2002 - 13:55 #3
jamen de havner jo alle i samme cookie(?)
kan man give de enkelt variabler i en cookie forskellig leveltid?
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2002 - 13:56 #4
Samme cookie? Det er 3 forskellige cookies.

Én cookie tilsvarer én variabel.
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. april 2002 - 14:02 #5
fra eet domæne kan du kun sætte een cookie til hver bruger. Sådan er reglerne.

du kan evt genne em udløbsdato sammen med den variabel der skal dø først og så teste imod den dato om den bør betragtes som død.

mvh JakobA
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2002 - 14:04 #6
Hvad er det for nogle regler, med at man kun må sætte én cookie?

Der er ingen browsere - jeg kender til - der nægter at hverken sende eller modtage mere end én cookie.
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2002 - 14:05 #7
(fra samme domæne)
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. april 2002 - 14:12 #8
mercur8 >> det php sætter med funktionen set_cookie er variabler i dit domænes cookie.
variablerne har navne så du kan sætte og slette dem enkeltvis, men der er kun een cookie, og kun een udløbstid.

du kan hurtigt teste det veda at lave en sekvens som den ovenfor:

set_cookie("cookie1", "vaerdi1", om 2 uger, "/");
set_cookie("cookie2", "vaerdi2", om 2 uger, "/");
set_cookie("cookie3", "vaerdi3", igår, "/");

når du så forlader siden og bagefter går ind igen budre de cookie1 og cookie2 stadig findes. men de er forvundet for hele den cookies udløbstid endte med at blive 'igår'

mvh JakobA
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2002 - 14:20 #9
Så blev jeg det klogere. Tak.
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. april 2002 - 14:21 #10
Ups. Ups. Ups.
      Oj jeg var så sikker på mig selv :(
Fra: http://www.netscape.com/newsref/std/cookie_spec.html

There are limitations on the number of cookies that a client can store at any one time. This is a specification of the minimum number of cookies that a
    client should be prepared to receive and store.
          300 total cookies
          4 kilobytes per cookie, where the name and the OPAQUE_STRING combine to form the 4 kilobyte limit.
          20 cookies per server or domain. (note that completely specified hosts and domains are treated as separate entities and have a 20 cookie
          limitation for each, not combined)
    Servers should not expect clients to be able to exceed these limits. When the 300 cookie limit or the 20 cookie per server limit is exceeded, clients
    should delete the least recently used cookie. When a cookie larger than 4 kilobytes is encountered the cookie should be trimmed to fit, but the name
    should remain intact as long as it is less than 4 kilobytes.

så mercur8 har nok ret.

sorry mercur8

mvh JakobA
Avatar billede zappo_medic Nybegynder
28. april 2002 - 14:26 #11
jamen, hvor ender vi så? Jakoba og Mercur8.
Eller hvordan løser jeg mit problem alternativt?
Avatar billede zappo_medic Nybegynder
28. april 2002 - 14:30 #12
Nu har jeg lige prøvet. Det ser faktisk ud som om de enkelte variabler i cookien kan overleve seperat, selvom man dræber de andre.
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2002 - 14:30 #13
zappo_medic:

Lav en side der sætter:

$leveTid1 = 60*60;
$leveTid2 = 0;

set_cookie("cookie1", "vaerdi1", $leveTid1, "/");
set_cookie("cookie2", "vaerdi2", $leveTid2, "/");

Lav en side der skriver $cookie1 og $cookie2 ud. Se om $cookie2 forsvinder, når du lukker browseren. Og om $cookie1 vedbliver.

Er dette tilfældet, er det altså muligt at sætte cookies med forskellige levetid fra samme domæne.
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. april 2002 - 14:30 #14
Tja, det er jo mercur8 der ser ud til at have ret. så prøv at sætte et antal cookies med forskellig udløbstid. Vent og kik på hvilke der er udløbet.
Avatar billede zappo_medic Nybegynder
28. april 2002 - 14:31 #15
Hej Mercur8 som skrevet lige over dit indlæg har jeg netop prøvet det og du har ret.
Pointene er dine
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2002 - 14:32 #16
Fint.
Avatar billede zappo_medic Nybegynder
28. april 2002 - 14:32 #17
Mercur8 kan du oprette svar
Avatar billede zappo_medic Nybegynder
28. april 2002 - 14:33 #18
tak for hjælpen